הישראלים יוציאו השנה כ- 200 מיליון ש"ח על פירות יבשים לקראת ט"ו בשבט. כך עלה מסקירה שערכה CIA – קרדיט אינפורמיישן אסוסייאשן מקבוצת גאון שוקי הון. מדובר בכ – 30% מהיקף המכירות השנתי של פירות יבשים, הנאמד בכ – 600 מליון ש"ח בשנה. לדברי כלכלני CIA מדובר בשינוי התנהגות צרכנית היות ובשנים שעברו כ – 80% ממכירות הפירות היבשים נעשו לקראת ט"ו בשבט. ב – CIA תולים את השינוי במגמת הבריאות השולטת בכל תחומי החיים והמזון בפרט ועל אף ריבוי הקלוריות, פירות יבשים נחשבים לממתק בריא יחסית. הסיבה השניה נעוצה במגוון העצום של הפירות היבשים הארוזים המושכים את עיני הציבור במשך כל השנה.
את הסקירה המלאה וסקירות נוספות ניתן לרכוש באתר Allmarketing
https://www.allmarketing.co.il/Index.asp?CategoryID=218
ב-CIA המתמחה במוסר תשלומים צרכני ועסקי אומרים כי לקראת ט"ו בשבט כל אחת מרשתות המזון הגדולות – שופרסל וקואופ – תמכור כ – 500 טונות של פירות יבשים: 116 טונות של תמרים, 93 טונות תאנים, 69 טונות שזיפים, 69 טונות צימוקים, 55 טונות משמשים, 35 טונות אננס ופאפיה, 50 טון אגוזי מלך ו-20 טון שקדים. היקף המכירות של כל אחת מהרשתות צפוי לעמוד על כ – 15 מליון ש"ח.
באופן כללי הישראלים מעדיפים לרכוש פירות יבשים בתפזורת ולא באריזות, בעיקר בגלל המחירים הנמוכים יותר לתפזורת והיכולת לבחור את הכמות הרצויה. בט"ו בשבט ישנה מגמה לנסות יותר מוצרי פירות יבשים לא קונבציונלים כמו מנגו, תותים ועוד פירות מיובשים, שביתר השנה המכירות שלהן זניחות.
עוד עולה מהסקירה כי כ-75%% מהציבור רוכשים פירות יבשים לקראת החג, וכ – 55% רוכשים פיצוחים למיניהם. סכום הקניה הממוצע של פירות יבשים לקראת החג ינוע בין 50-80 ₪ לקניה.
מרבית הפירות "שנשתבחה בהם ארץ ישראל" הם מיובאים. היבוא העיקרי הוא מטורקיה ממנה מגיעים המשמשים והתאנים. הצימוקים והשזיפים מגיעים בעיקר מקליפורניה. התמרים, התפוז הסיני והדובדבן, הם בעיקרם תוצרת הארץ.
כלכלני CIA טוענים כי שוק יבואני הפירות היבשים רווי ומלא בשחקנים קטנים. הרווחיות בתחום היא קטנה יחסית ונאמדת בכ-20%. הרווח של היבואנים נשחק באופן מתמיד היות ומדי שנה חלה עליה במחירי הפירות המיובאים, והיבואנים נאלצים לספוג חלק מעליות אלה.
מסקירת CIA עולה כי גם שוק הפיצוחים לא יקופח במהלך ט"ו בשבט וכ-55% מהציבור יקנו פיצוחים לחג. שוק זה נאמד בכ-800 מיליון ש"ח בשנה ומדורג שני בעולם אחרי שוק ה"מפצחים" הספרדי. כ- 80% מהישראלים נוהגים לרכוש פיצוחים באופן קבוע וכ – 45% קונים פיצוחים אחת לשבוע, בדרך כלל לקראת שבת. הפיצוחים הפופולאריים ביותר הם הגרעינים השחורים – כ-45% מקוני הפיצוחים קונים גרעינים אלו. כ-30% קונים פיסטוק חלבי ואחוז זהה קונה שקדים. בהמשך פופולריים גרעיני האבטיח, הבוטנים ואגוזי הקשיו. שווי קניה ממוצעת של פיצוחים נאמד בכ- 40 ש"ח.