74% מהאוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל מתכוננת לקנות מתנות לקראת חגי תשרי, בהיקף כולל של 589 שקל בממוצע. כך עולה מסקר חדש שנערך עבור חברת דואר ישראל לקראת החגים. הסקר שנערך באמצעות מכון המחקר 'Shiluv I2R ' בספטמבר 2019 במדגם ארצי ומייצג של 502 גברים ונשים בגילאי 18+ מהאוכלוסייה היהודית, באמצעות פאנל גולשי האינטרנט iPanel המקיף 130,000 איש. הסקר מצא כי רוב הנשאלים שמתכוונים לקנות מתנות לחגים יקנו מתנות להורים (57%), לילדים (43%), לבת או בן הזוג (39%) ורק כשליש (34%) מהקונים מתכוננים לקנות מתנה גם למארחים.
עוד עולה מהסקר של הדואר, כי 69% מקוני המתנות בחגי תשרי מתכוונים לקנות אותן בקניונים, 27% מהקונים מתכוונים לקנות את מתנות החג ברשת, כאשר 21% ירכשו מאתרי אינטרנט בארץ ו-15% מאתרים בחו " ל, כאשר חלק מהקונים יקנו גם וגם. יש לציין כי כ-60% מאלה שקנו מתנות און ליין לקראת חגי תשרי אשתקד, מתכוונים לעשות זאת גם השנה.
עלי אקספרס ו eBay בחו " ל, FOX הום ו-וואלה שופס בארץ – האתרים המועדפים לקנית מתנות לחגים השנה
האתרים המועדפים לקנית מתנות לחגי תשרי הם עלי אקספרס (49%), eBay (40%) ואמזון עם 31%. בקרב הקונים בארץ האתרים הפופולאריים הם פוקס הום (29%), וואלה שופס (25%) ואחריהם עזריאלי.קום (23%) וקסטרו (21%).
על פי הסקר של דואר ישראל ומכון 'Shiluv I2R ' רוב הקונים מתכוונים לרכוש כלי הבית כמתנות חג, וזו הקטגוריה המובילה הן בקרב הרוכשים בקניונים והן בקרב המזמינים ברשת. 44% מבין הקונים ברשת אמרו שיקנו כמתנות כלי בית ושלוש הקטגוריות המובילות הנוספות הן קוסמטיקה, בישום ואיפור ובגדים (35% כל אחת), אחריהם ניתן למצוא את קטגוריות תכשיטים ואקססוריז ואביזרים וקישוטים לבית (29% כל אחת).
51% מהקונים בקניונים ישקיעו גם הם את כספם בכלי הבית, 40% יקנו אביזרים וקישוטים לבית, כאשר 38% יקנו פרחים ועציצים בקניונים ו/או בחנויות השכונתיות.
חיים מזעקי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת שרשרת האספקה בדואר ישראל אומר כי הקטגוריה הצומחת ביותר השנה היא כלי בית. " הציבור החל להזמין השנה יותר כלי בית מבעבר, כאשר אנו רואים הזמנה און ליין של מוצרים גדולים יותר בנפח וכבדים יותר מבעבר. לקראת ראש השנה המאופיין בהתחדשות בבית אנו רואים גידול בהזמנות של מראות, סכו " ם, כלי מטבח ואחסון, פחי אשפה, אגרטלים, פסלים ועוד. הציבור מזמין יותר מבעבר מוצרים שבירים ועדינים ושיטת השילוח משתנה משילוח רגיל לשילוח אקספרס ופריים שמגיעים תוך פחות משבוע מההזמנה לבתי הלקוחות ".
נשים יקנו יותר מתנות לחגים בקניונים, גברים יקנו יותר ברשת: 73% מהנשים שהשיבו לסקר אמרו שיקנו מתנות לחגים בקניונים לעומת 64% מהגברים. 34% מהגברים אמרו שרכשו או ירכשו את המתנות לחג באתרי האינטרנט, לעומת 21% מהנשים. הסקר מצביע על יתרון גבוה בקניות באינטרנט בקרב הצעירים בגילאי 18-29, לעומת מבוגרים יותר.
חיים מזעקי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת שרשרת האספקה בדואר ישראל אמר " השנה חלים חגי תשרי בסוף ספטמבר, מה שאיפשר לציבור לחזור מחופשת הקיץ ולהיערך ולהזמין מראש מתנות ברשת במהלך חודש ספטמבר. אנו צופים שהשנה יגיעו לישראל באוקטובר כ-5.85 מיליון חבילות מול כ-4.5 מיליון חבילות בספטמבר שעבר, אז חלו חגי תשרי, גידול של 22%, וגידול של כ- 8% בכמות החבילות ספטמבר אשתקד. במשקל החבילות. צפוי גידול של 27% בספטמבר מול חגי תשרי בשנה שעברה, שחלו באוקטובר. מגמה נוספת שאנו מתחילים לראות בתקופה זו של השנה נובעת מעונתיות היא הזמנת מצעים ושמיכות בתקופת עונת המעבר, כאשר חל גידול בהזמנת שמיכות מעבר, כריות, מצעי פלנל לילדים ועוד, בנוסף להזמנה של בגדים ארוכים בעיקר לילדים וכן נעליים.
מזעקי ציין עוד, כי החברה נערכת לגידול בהזמנות לצד מיעוט ימי עבודה בחודש אוקטובר כאשר בימים אלה עורך כל מערך המכתבים למיון ארצי במודיעין לצד מערך החבילות הארצי. במסגרת ההערכות לחגים תתבצע עבודה במיון חבילות גם בימי שישי, בערבי חג ומוצאי שבת וחג; תגבור מערך ההיסעים ליחידות; ויסות כח האדם ביחידות המיון השונות; הגברת הבקרה בשטח ועוד. כיום מציעה החברה כ-1,300 נקודות שירות למסירת חבילות ודברי דואר רשום, מתוכן כ-580 בשיתוף רשתות ועסקים פרטיים בשיתוף הדואר ברחבי הארץ. חלק ממרכזי המסירה יהיה פתוח בערבי חג ובחו " ל המועד סוכות ומומלץ להתעדכן באתר החברה לגבי שינויים בשעות הפתיחה. בדואר ישראל מציעים בשיתוף " פז " אלפי אוטומטים בתשלום לאיסוף חבילות בכ-120 תחנות דלק " פז " ברחבי הארץ, מה שיאפשר איסוף חבילות בנוחות גם במהלך אוקטובר. על מנת להימנע מהמתנה בסניפים, כדאי להיערך ולהזמין תור מראש בטלפון או באפליקציה בנייד. בעת הזמנת משלוח ברשת יש לציין מיקוד בן 7 ספרות (הנמצא באתר הדואר או באפליקצית הדואר בנייד), וכן לציין מספר נייד לצורך משלוח מסרון בעת הגעת הפריט ליחידה.
Image by Speedy McVroom from Pixabay