עולם היזמות המקוון מתאפיין בחסמי כניסה נמוכים, לפחות על הנייר. אם כמעט בכל עסק שרוצים להקים בעולם היזמות הקלאסי יש צורך בהשקעה גדולה בנכסים, עובדים ומלאי, באינטרנט נדמה כי מה שצריך הוא כתובת אתר, אתר, ומעט סבלנות עד שהגולשים יגיעו. למרבה הצער, זו תמונת המצב שמתקבלת מלא מעט שיחות שלי עם יזמים, חלקם אף בעלי ניסיון עצום בהקמת עסקים בעולם הממשי.
פער תפיסתי אחד שניתן להצביע עליו נובע מהמעבר מהעולם פיסי, בו יש מקום להרבה עסקים דומים בגלל מרחקים גיאוגרפיים, אל עולם בו יש מקום לשחקן אחד מכל סוג, ובו בעיקר השחקן הראשון ואולי השני מרוויחים – הבאים בתור לרוב לא שורדים. להלן מספר נקודות אותן כדאי להפנים לפני שמקימים את האתר הנכסף:
- עקומת למידה. יזמים רבים מגיעים עטורי ניסיון מהעולם הממשי, ולכן הם חושבים כי האינטואיציות שהובילו אותם שם יפעלו גם ברשת. המציאות מראה שוב ושוב כי קיים פער אדיר בין שני העולמות. אם אתה לא "צלופח" אינטרנט, הקשב היטב לעצות מאלה שמכירים את העולם הזה לגבי מה עובד ומה לא עובד. גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינת הבנת התנהגות הגולשים.
- אתרים נראים דבר פשוט לבנייה. אוסף של דפים המציגים מידע או מדיה. הפשטות הזו מטעה וגורמת לרבים לחשוב שהם יכולים לעגל פינות ולעשות את הדברים לבד. התוצאה היא אתרים רבים הזהים לחלוטין מבחינת תוכן לאתרים מצליחים, אך מבחינת עיצוב ושימושיות הם "כבויים". לקבלת סיוע מחברת מיתוג שתתאים את האתר לקהל היעד, יש חלק משמעותי בהצלחת אתרים.
- אם תבנה אותו הם יבואו. המוטו הזה עובד רק בסרטי בייסבול בכיכובו של קווין קוסטנר, ואולי גם בשנים הראשונות של האינטרנט. בעידן בו כל קטגוריה הפכה לצפופה וכוללת אתרים ראשיים ואתרי נישה, חייבים לדעת מראש כיצד הגולשים יגיעו לאתר. הכנת תקציב שיווק כדי להתניע את הפעילות הוא הכרחי. רק מעטים מאוד הצליחו רק באמצעות שיווק מפה לאוזן, ולרוב הם היו חדשניים מאוד בתחומם.
- הישמר לך. ברשת אורבות סכנות שאפשר להתמודד מולן בקלות אך צריך להכיר אותן. הפסקת הזמינות של אתר יכולה לפגוע בו קשות. בימי הווב 2 בהם כל אתר שומר מידע רב על הגולשים, פריצה למאגר מידע יכולה לפגוע אנושות באתר גם מבחינה תדמיתית וגם מבחינה משפטית. לכן, יש לדאוג בכל שלב של הדרך להכיר את הסכנות ולדאוג להתחסן מפניהם.
- טכנולוגיות חדשות צצות במהירות. תלוי בסוג האתר ובמודל העסקי, בכל שלב של הדרך יכולות לצוץ טכנולוגיות חדשות ומאפיינים חדשים, שבגללם הגולשים ישמחו לעבור לאתר המתחרה והנוצץ. משום כך, בבניית התוכנית העסקית, יש לתכנן השקעות נוספות בלתי צפויות גם בטווח הקצר, בנוסף לתכנון הרגיל. גם בשלב הראשוני יש גם לשים לב לשימוש בטכנולוגיות שיאפשרו שיפורים בעתיד וימנעו צורך בהשקעה גדולה מחדש בטווח הקצר.
והמלצה אחרונה, לכו על זה. באינטרנט יש עוד מקום רב ליוזמות מגוונות שקשה לדעת מראש מי מהן תצליח. ההשקעה הנדרשת לרוב אינה גדולה ביחס לפעילויות אחרות והפרס הנכסף ליזם יכול להיות עצום.
* הכותב הינו מנכ"ל Netprotek לפתרונות עסקיים מקוונים