"כמיליארד איש ביום משתמשים ברשת האינסטגרם והמספר הזה גדל
באופן מתמיד בזמן קצר יחסית. הרשת החברתית,
האינסטגרם "התבגרה" לאחרונה ומרשת של צעירים בלבד הפכה לרשת
חברתית עם קהל רחב, מתוחכם ומקצועי.
האינסטגרם הפך להיות כלי חובה עבור עסקים גדולים וקטנים כאחד", אומרות לילך הניג שמול ושלומית אורן, שותפות
במיזם Snir&So-Art, שמטרתו ללמד אמנים ומעצבים לנהל יזמות
ועסקים.
לדברי הניג שמול: "מה
שרוב האנשים לא יודעים הוא שאינסטגרם הפך בגלל הקורונה להיות מגרש הבית של עולם האמנות וכלי מכירתי
ושיווקי משמעותי. זה לא מפתיע לאור העובדה שזו רשת שמתבססת קודם כל על הפן הוויזואלי. הנראות היא חזות
הכל, וזה משרת באופן מושלם את מי שזה כל עולמו."
לדברי אורן: "אפשר למצוא היום באינסטגרם כמעט כל מוסד
אמנותי, מוזיאון, גלריה או אמן בעולם. זו גם הסיבה שהאינסטגרם הפכה להיות הזירה
המועדפת לצריכת אמנות. על פי הדו"ח של חברת הביטוח Hiscox המתמחה באמנות,
כ-90% מהאספנים משתמשים באינסטגרם בנושאים הקשורים לאמנות ו-68% דיווחו שזו הרשת
החברתית המועדפת עליהם בנושא. זוהי עלייה אל מול המספרים שדווחו בשנים קודמות,
והיא מעידה על המגמה. האספנים משתמשים ברשת על מנת להתעדכן בחדשות בעולם האמנות,
לעקוב אחרי התערוכות שמעניינות אותם והאמנים שהם אוהבים וגם כדי לגלות אמנים
חדשים".
אם בעבר המשפיענים הראשיים בתחום היו המוזיאונים והגלריות,
הרי שכעת אנחנו מתחילים לראות מגמה של גידול ביכולת ההשפעה של האמנים עצמם, וזה
ניכר גם במספר העוקבים שלהם. האמנים גילו כי האינסטגרם מאפשר להם קשר בלתי אמצעי
עם הקהל שלהם. זוהי במה פתוחה שמאפשרת את טיפוח הקשר, בניית אמון ויצירת נאמנות
לאמן ולעבודה שלו לאורך זמן.
האמן הידוע דמיאן הירסט, שבשנות ה-90 היה הילד הרע של האמנות הבריטית, וב-2021 מתחזק
חשבון אינסטגרם עם כ-730 אלף עוקבים, משתף באופן קבוע תמונות מהסטודיו בסטורי ואף עורך אירועי
לייב בהם הוא עונה על שאלות מהקהל בלי שום צנזורה. התחושה היא מאוד אותנטית, ולא
משהו שמנוהל על ידי יחצ"ן או איש מקצוע אחר.
אמן צעיר ופופולרי כמו KAWS צבר כבר מעל 3
מיליון עוקבים ברחבי העולם, והוא מעדכן באופן שוטף על המתרחש בחייו, התערוכות שהוא
רואה, האנשים שהוא פוגש וכמובן גם העבודות החדשות שלו ותערוכות בכל העולם. KAWS מתגמל את
העוקבים שלו ומידי פעם נותן להם קדימות או גישה מוקדמת במכירות מיוחדות וזה כמובן
מתורגם למעורבות גדולה מצד הקהל.
לדברי הניג שמול: "האינסטגרם הפך להיות גם כלי לרכישת אמנות כיוון שהוא הפך אותה לפשוטה ונגישה יותר.
35% מהאספנים בני דור המילניאל'ס רוכשים דרך האינסטגרם, מדווחים בהיסקוקס, אם דרך
פנייה ישירה אל האמן או באמצעות הקישור לאתר האינטרנט. הצפי הוא שעם הזמן הנתח הזה
יגדל. זהו חלק ממגמה רחבה יותר שאנחנו עדים לה בשנים האחרונות ותפסה תאוצה מוגברת
בתקופת הקורונה, והיא רכישת אמנות אונליין".
גם בקרב אמנים ישראלים אנחנו רואים מגמה דומה: האמנית רונית
ברנגה, שלה 126 אלף עוקבים, מעידה שהאינסטגרם הוא אחד הכלים החשובים שלה לשיווק
היצירות שלה: "אני נמצאת בפלטפורמת האינסטגרם כ-6 שנים. בעזרתה אני יכולה
להציג את האמנות שלי בעצמי: לפרסם צילום של עבודה ולהגיע תוך זמן קצר לחשיפה של
אלפי אנשים ברחבי העולם. בנוסף לחשיפה אני גם בונה קשרים מקצועיים עם גלריות
ומגזינים לאומנות בעולם, שפונים אלי דרך הפלטפורמה הזו". ברנגה מפסלת בקרמיקה
ומוכרת בכל העולם דרך גלריות באוסטרליה, גרמניה וארה"ב, אולם שומרת על הקשר
הישיר עם הקהל שלה, שרובו בינלאומי. היא מעדכנת בפרופיל על תערוכות חדשות וגם
משתפת בתהליכי העבודה המורכבים והמרתקים שלה, כולל שימוש ב"סטורי".
הפרופיל שלה הוא מקצועי נטו ויחד עם זאת נותן הצצה אל מאחורי הקלעים שהופכת את
העוקבים לשותפים בתהליך. היא מסכמת: "אני מוצאת שהאינסטגרם הוא כלי חשוב מאד
בקשר הישיר והבלתי אמצעי שלי עם קהל שמעריך את האמנות שלי ובוחר לעקוב אחריה. מרגש אותי שבעזרתו העולם הופך ליותר קטן ויותר
נגיש ומאפשר תקשורת שלא הייתה אפשרית לפני עידן הרשתות החברתיות".
האמן איתי מגן מעיד כי האינסטגרם הפך להיות פלטפורמת המכירות
העיקרית עבורו, וזאת למרות שיש לו גלריה פיזית אליה יכולים אנשים לבוא ולהתרשם
באופן בלתי אמצעי. מגן הוא מאלה שהשהייה בבית במהלך הסגרים עשתה להם טוב:
"דווקא בתקופת הקורונה המכירות שלי הוכפלו" הוא אומר. "אם בעבר
80% מהמכירות היו פיזיות ורק 20% אונליין,
הרי שהיום המצב הפוך – כמעט 90% מהמכירות הן אונליין. מטורף!". הפרופיל של
מגן מרבה להראות לנו את היצירות שלו בבית החדש שלהן ומידי פעם משתף תמונות שלו תוך
כדי ציור.
נראה שב-2021 אף אמן
או חובב אמנות לא יכול להרשות לעצמו לא להיות מחובר לרשת האינסטגרם.