שטראוס, אינטל, מגדל, BDO, בנק הפועלים, חברת
החשמל, Deloitte, פיליפס, אלפא אומגה, מקאן וחברות רבות
נוספות חברו לרגל
יום האשה הבינלאומי לשדולת הנשים ולקבוצת
המנהלות והמנהלים לאחריות חברתית שליד הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.
המטרה: מהלך שיביא להגברת המודעות לחשיבותה של
שפה שוויונית ולמהפכה של ממש בפנייה לנשים ולגברים בעבודה,
בפרסומות, במודעות, באתרים, בשלטים ועוד.
לשפה בה אנו משתמשים השפעה רבה על ההכרה או ההדרה המגדרית. שימוש מודע ומושכל בשפה
יכול לחולל שינוי של ממש במציאות העסקית כמו גם במציאות המגדרית.
למעשה, מחקרים שונים
מוכיחים עד כמה הכתיבה וההתנסחות משפיעים עלינו, לרבות
מחקר אשר הוכיח כי הישגים הלימודיים משתפרים אצל נשים וגברים כאחת כאשר הפנייה נעשית לפי השיוך
המגדרי. (מחקרן של ד"ר תמר
קריכלי-כץ וד"ר טלי רגב).
בעקבות המודעות ההולכת
וגוברת לעניין, ובכלל זה הראיות המדעיות שהצטברו, יזמו שדולת הנשים, יו"ר השדולה הגב' אלה אלקלעי ומנכ"לית
השדולה עו"ד דנה מיטב, ביחד עם מנהלות ומנהלים לאחריות חברתית, בהובלת
פרופסור רונן אברהם, קמפיין להגברת המודעות לחשיבותה של לשפה שיוויונית.
העבודה נעשתה בליווי מדריך המבוסס על עבודתה של דפנה איזנרייך "דברו
אלינו", המדריך לכתיבה שוויונית וניטרלית מגדרית.
למה בדיוק אנחנו מתכוונים בשפה שיוויונית? הנה למשל במילה "מתכוונים" – נעשה שימוש בלשון
זכר בלבד, מבלי שהקדשנו לכך תשומת לב. מי "מתכוונים"? גברים בלבד? לאן
נעלמו הנשים? נכון, אין פה שגיאה. ככה זה בעברית.
על כן, לכבוד יום האישה הבינלאומי עשרות מהחברות המובילות במשק מתחייבות להתחיל (ועבור חלקן להמשיך)
לפעול לאימוץ השפה השוויונית, מתוך הכרה בחשיבות של הנכחת נשים בשפה
כחלק מחתירה למימוש ערכים של שוויון וגיוון.
איך ניתן לעשות
זאת? בפשטות:
1. פנייה
ניטרלית. מעבר לשימוש בשם הפעולה במקום
בפועל: "לכניסה לאתר",
במקום "לחץ כדי להיכנס".
2. פנייה
מכלילה. פנו
גם לגבר וגם לאישה:
ברוכים הבאים וברוכות הבאות
3. סיומת
כפולה. השתמשו
בסיומות שמתאימות לשני המינים:
אזרחים/יות או
אזרחים.יות
4. היפוך
סטריאוטיפים.
כשקיימת הזדמנות לפנות גם בלשון זכר וגם בלשון נקבה – עדיף לנצלה על מנת לעורר
מחשבה באמצעות שבירת התפקידים המסורתיים: רופאות ואחים
5. לשון
רבים. תשאלו אם זה
לא מובן.
יו״ר שדולת הנשים אלה אלקלעי: "שדולת
הנשים, יחד עם מנהלות ומנהלים לאחריות חברתית, יצרו מדריך שיעזור לארגונים וחברות
לאמץ בקלות את השימוש בשפה שוויונית. שמחנו לגלות את רמת המודעות הגבוהה
ולהחשף לפעילות שכבר קיימת בחברות המובילות במשק. ההתגייסות המהירה של מנהלים
ומנהלות מכל שדרות החברה למהלך מוכיחה את הרצון הכנה לפעול לשלוב שפה שיוויונית בתקשורת
הפנים וחוץ ארגונית כמו גם ביום יום. אנו מזמינות ארגונים וחברות נוספות להצטרף ליוזמה
ולפנות אלינו במידה ונדרש סיוע בכל מהלך לקידום שוויון".