מחזה שכיח במחוזותינו הוא לראות חברות המנסות לחתוך בתקציבי התקשורת השיווקית כשהן ניצבות בפני האטה כלכלית, ראורגניזציה, שינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת ושאר מהפיכות שקורות תדיר לחברות בעידן החדש. רק מה, אלה בדיוק הסיטואציות עצמן, בהן תקשורת חיובית התומכת במותג החברה יכולה לסייע להיחלצות מהמצב. אם יש באמת טיימינג 'נכון' בו חברה זקוקה להמשכיות, חוזק ותמיכה במותג 'בריא' – הרי זה כאשר כולם מסביב סובלים מאי ודאות באשר לעתיד.
ההיגיון שעומד מאחורי הקביעה למעלה מצוי ברציונל הבא: במצבי משבר ומצוקה חוצי גבולות, דוגמת ה'מצב' בו אנו נמצאים ממש בימים אלה, כל השוק נמצא באותה ביצה. כולם סובלים מההאטה, כולם בבעיה. הלקוחות, הספקים, המתחרים – כולם באותה סירה קטנה המטלטלת על פני הגלים הסוערים. וכאשר כולם דואגים לעתידם הכלכלי ודואגים למכירות, ודואגים לרווחים ולמקום עבודתם, כאשר הם כן יחליטו להוציא כסף מהכיס, הם יעדיפו תמיד ללכת יד ביד עם מישהו מוכר וידוע, מותג שניתן לסמוך עליו. הרי ברור שאף אחד לא הולך לקנות מערכת ישיבה לסלון, 8 חלקים, מחברה שנמצאת על הקרשים, או להירשם ללימודי הכנה לאוניברסיטה מגוף שסביר שלא ישרוד את הימים הקשים שעוד צפויים. וזה בדיוק מה שיכול לקרות לחברות שמכניסות עצמן ל'בונקר' מייד כשמתחילים הימים הקשים. יכול להיות שמצבן שפיר ואולי אף טוב בהשוואה למתחרים, אבל היעלמות מהזירה התקשורתית יכולה להיתפס לא טוב וכמעידה על בעיות שרידה.
אחת הדרכים להתחיל בתהליך הוא לבחון את המהפיכה שעשתה הטכנולוגיה בעולם השיווק והתקשורת ואולי לגלות, שאיכשהו, קצת נשארתם מאחור. במקרים רבים בהם ניתן להכניס לפעולה ערוצי שיווק חדשים, ההוצאה אינה גבוהה, ושווה אולי להתחיל לחשוב כיצד מנתבים תקציבים מפעילות עבר מסורתית ויקרה (ראה הדאבל בידיעות) לפעילות לא יקרה יחסית (אתר החברה, חיפוש בתשלום, פרסום מקוון באתרים מכווני לקוחות, בלוגים, SEO , SMO ואחרים לא פחות מלהיבים).
זמנים 'חלשים' הם בדיוק הזמן לטפל באתר האינטרנט של העסק. אם מטרתו למכור, זה בדיוק הזמן למקצי השיפוצים ולהתאמה לעידן המסחר האלקטרוני ולכוונון הכללי של המערכת. אופטימיזציה נכונה של אתר החברה שתתאים עצמה למנועי החיפוש, בהחלט יכולה להפנות לקוחות פוטנציאליים פנימה ולחזק את המותג (והמכירות).
לא פחות חשוב הוא השילוב היזום באמצעי התקשורת החברתיים, בלוגים וקבוצות דיון און ליין. זה גם הזמן לתגבר את מערך יחסי הציבור של העסק (מוצרים חדשים, סיפורי הצלחה – כולם מראים שאתם בפריחה, במיוחד על רקע השממון שמסביב) ובוודאי גם הזמן לחיזוק הקשר עם בסיס הלקוחות הקבוע (תוך לקיחה בחשבון של חוק הספאם החדש).
ולא לשכוח: השימוש בכלים הללו אף יכניס לעולם המושגים שלכם כלי מדידה שלא הכרתם קודם לכן, שיכולים לתת אינדיקציה מהירה להחזר על ההשקעה.
הכותב הוא מנכ"ל "דוניצה תקשורת שיווקית" – DMC, המתמחה בייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור לחברות במגזרי הכלכלה/טכנולוגיה www.donitza.co.il