תכנון עסקי לאחר עידן הבועה – דגשים להצלחה

לאחרונה אנו עדים לשינויים דרמטיים בעולם כולו. זה התחיל בהתפוצצות "בועת האינטרנט", המשיך בקריסת השווקים הפיננסיים בעולם, וכיום צל הטרור העולמי מאיים על הכלכלה כולה. כל אלו מגבירים לאין שיעור את אווירת אי הוודאות באשר לכיווני המגזר הטכנולוגי ומקשים על תהליכי התכנון העסקי וגיוס ההון בחברות טכנולוגיות.

לאור המצב בשווקי ההון וה"כאוס" בתחום החברות הטכנולוגיות, התכנון העסקי הופך לצורך קיומי בחברה צומחת. יזמים ומנהלים שהתרגלו לגייס כסף קל בעזרת "תמצית תוכנית עסקית או לחילופין סט של שקפים" צפויים להלם לא קטן. ובכן, העולם הזה הינו נחלת העבר, במציאות הקיימת והחזויה לעתיד תוכנית עסקית טובה הופכת לכלי חיוני שתמשיך להיות מצרך נדיר.

הכנת תוכנית עסקית מנצחת הייתה והינה אתגר מקצועי מורכב הדורש הבנת התהליכים והציפיות הייחודיות מהתוכנית ומהמכינים אותה. ככלל, תוכנית עסקית מוצלחת מציגה שלושה רכיבים עיקריים: עובדות, מודל עסקי והערכות ותחזיות. מקצועיות הטיפול ברכיבים אלו ואיכות האינטגרציה ביניהם מהווים תנאי בסיסי להכנת תוכנית מקצועית מנצחת.

תוכנית עסקית חייבת להציג עובדות בסיסיות לקורא. בדרך כלל מדובר בהצגת היזמים – מידע על עברם וכושרם המקצועי והניהולי, נתונים היסטוריים על החברה ומגמותיה, סקירת השוק והמתחרים, המגמות ותנאי הסחר בהם, מידע עובדתי על המוצרים, וכדומה. המידע חייב להיות מבוסס על עובדות בדוקות ואמינות.

שלב הצגת המודל העסקי, מהווה את לב ליבה של התוכנית העסקית. רכיב זה מתאר ומנתח את המודל העסקי, כולל תאור מטרות הארגון ויעדיו, מודל הכנסות ותוכניות אסטרטגיות/ עסקיות ליישום מוצלח. לבסוף יש לבצע הערכות עתידיות ותחזיות פיננסיות שכוללות תחזית רווח והפסד, תחזית תזרים מזומנים, וטבלאות ניתוחים פיננסיים העוסקים בניתוח האטרקטיביות הכלכלית של המיזם.

תוכנית עסקית לאחר עידן הבועה מעמידה בפני מכין התוכנית אתגר. ראשית, מדובר בשוק שעתידו ומגמותיו לא ברורות. מאחר ובעידן הבועה קרסו הרבה אמיתות, ורבים ממחקרי השוק שהוצגו כעובדות ע"י מומחים התגלו כבעייתיות ולא אמינות, ומאחר ובדרך כלל מיזמים צעירים מנוהלים ע"י צוות צעיר, אזי כמות המידע האובייקטיבי העומד לרשותנו לא אחת הינו קטן ולא משמש כבסיס נכון לתכנון עסקי.

רכיב המודל העסקי מהווה את "המוקש הגדול" להכנת התוכנית. בעידן הבועה הורגלנו לא אחת להציג מודלים "אוויריים", המדברים על חדירה, כיבוש, טריטוריות. היום ברור לחלוטין כי המודל העסקי חייב להציג גישה עסקית ליצירת מכירות ולרווחיות. יש לקחת בחשבון צרכי מימון לטווח בינוני ואפילו ארוך (הנפקה מהירה איננה האופציה עליה ניתן לבסס מודל עסקי]). חשוב לזכור שרעיונות טובים עלולים להיכשל עקב חוסר הבנה או חוסר מתן תשומת לב לנושא. תוכנית מנצחת תציג מודל המבוסס על רעיון ייחודי, רעיון אשר יצור ערך מוסף ברור למשתמש ויבצע בידול בין המיזם למאות ואולי אלפי מיזמים אחרים.

ברור לכל בר דעת כי התחזיות הפיננסיות לא אחת לוקות בחוסר מובהקות ברור, ומכאן נגזר כי תחזיות הפיננסית לטווח הקצר (שנה) חייבות להציג תקציב פעילות מפורט, בעוד שתחזית לטווח ארוך (3-5 שנים) מוטב שתסתפק בתחזיות כלליות.

לסיכום, הצעתי ליזמים, מנהלי חברות ומנהלי פרויקטים המעונינים לשפר מהותית את כושר ההישרדות והתחרותיות של העסק שלהם, הינה פשוטה: לא לזלזל בחשיבות בנית מודל עסקי מוצלח וביצירת יתרון יחסי על מתחרים כבר בשלב הראשוני לחיי המיזם. חשוב להשקיע משאבים ואנרגיה בבניית תוכנית עסקית אמיתית ומקצועית אשר תסייע להם לתכנן באופן שקול את העתיד.

* הכותב הינו מנכ"ל ובעלים של ,DS Solomon Holdings Ltd david@4hightech.com

אולי יעניין אותך

 סניף פתח תקווה מיקי שמו צילום יחצ (2)
color-chart-g8bec9df5e_12801
cincopa
yossi-cohen9
129-find-designers
hila1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

-השד - האגודה למלחמה בסרטן
125224_NAT_NZסקצרס נשים מחיר 279
דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס