עצוב לגלות, אך מסתבר כי בישראל של 2006 עדיין קיימת החלוקה ההיסטורית למקצועות לימוד "גבריים" ו"נשיים", כך עולה ממחקר חד ש שערך ד"ר שלמה גץ מביה"ס לחינוך אוניברסיטה העברית בירושלים.
ד"ר גץ בחן במחקרו את המניעים והשיקולים בבחירת תעסוקה במסלולי לימוד שונים לתואר ראשון. איסוף הנתונים למחקר נעשה בשנים 1997-1998 וכלל מדגם של 1538 סטודנטים המייצגים את התפלגות הסטודנטים לפי סוגי מוסדות לימוד ותחומי לימוד בעת עריכת המחקר.
מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל התרחבה בשנות התשעים והשתנתה ממבנה של סוג מוסד אחד – אוניברסיטה – למבנה של ריבוי סוגים. נפתחו מכללות מסוגים שונים – מכללות מתמחות, מכללות אזוריות, מכללות להוראה, המעניקות תואר ראשון. בחירת מסלול לימודים מחייבת שתי בחירות: בחירה בתחום לימוד ובחירה בסוג מוסד.
כיצד נעשית הבחירה של תחום לימוד וסוג מוסד לימודים לתואר הראשון?
באופן אינטואיטיבי עולה מיד תשובה ברורה: סף הקבלה. אלא שסף קבלה יכול להתאים למספר תחומי לימוד ולמספר סוגי מוסדות (מכללה, אוניברסיטה). יש לחפש אם כך, הסברים נוספים. במחקר נעשה נסיון למצוא את מירב הגורמים המשפיעים על הבחירה, ובעיקר לעמוד על הזיקות והקשרים בין הגורמים תוך ויתור על העמקה בכל גורם, כלומר מעין "תפיסת רוחב" ולא "תפיסת עומק".
החוקר בדק עד כמה הבחירה נקבעת על-ידי הגורמים הבאים: הישגים לימודיים קודמים של הסטודנט (ציוני הבגרות והפסיכומטרי), סטאטוס סוציו-אקונומי, מגדר ומקום מגורים (שהם נתוני הרקע של הסטודנט).
מעבר לכך – לסטודנטים יש העדפות ורצונות משלהם, לכן נבדק גם עד כמה משפיעים על הבחירה מניעים ושיקולים של הסטודנט וכן עד כמה המניעים והשיקולים קשורים לנתוני הרקע.
תמצית הממצאים:
· בעלי הישגים גבוהים (ללא קשר למגדר, למעמד הכלכלי- חברתי או למקום המגורים) מעדיפים ללמוד באוניברסיטאות ולא במכללות.
· בעלי הישגים גבוהים: בעלי מעמד הכלכלי- חברתי גבוה נוטים יותר לבחור משפטים ורפואה, ובעלי מעמד הכלכלי- חברתי נמוך יותר – הנדסה, מחשבים, כלכלה ומנע"ס.
· הגרים בפריפריה לומדים תחומים בהם הכניסה לשוק העבודה מהירה יותר, גם אם המעמד האישי שלהם גבוה.
· נשים וגברים בעלי הישגים לימודיים גבוהים בוחרים ללמוד באוניברסיטאות, בעיקר ביוקרתיות (העברית, תל אביב, טכניון), ונבדלים אך במעט בחירת תחומי הלימוד. בעלי הישגים נמוכים נוטים יותר ללמוד במכללות, אולם נבדלים בבחירת תחומי הלימוד, כאשר הגברים נוטים יותר ללמוד תחומים הנחשבים "גבריים" – הנדסה, מחשבים ובמידה מסוימת ניהול, ונשים מעדיפות יותר תחומים הנחשבים "נשיים" – חינוך, מדעי הרוח.
· למרות זאת- הבחירה של גברים ונשים בעלי שיקולים או מניעים זהים (לדוג' מקצוע שעוזר לזולת) היא שונה. גברים יטו יותר לבחור מסלולים "גבריים" ונשים מסלולים "נשיים".