אסטרטגיה שיווקית מקדימה לבניית אתר



לפני שנתחיל, ראוי להזכיר את הרקע של תהליך ההתפתחות בזירה הדיגיטאלית: האינטרנט היום נמצא "על הגל" ואין צורך לפרט כמה שהוא טוב יעיל ואפקטיבי (כאשר משתמשים בו נכון כמובן). בתחילת הדרך, לא הייתה כמות גולשים (בטח לא באינטרנט מהיר) שהצדיקה התייחסות רצינית לתכנון האתר מבחינה אסטרטגית שיווקית. חברה שביקשה לבנות אתר (צריך להפגין שם נוכחות, לא?!) פנתה מן הסתם לחברה המספקת שירותי בניית אתרים שבנתה לה את אתר הבית בין אם ככרטיס ביקור אלקטרוני ובין אם כחנות וירטואלית לשיווק מוצרי החברה.



החברות הבונות את האתר מבינות מן הסתם מעולה בתכנות אך לא בהכרח מבינות שיווק ברמה מספקת. תהליך מושלם היה כולל פנייה למאפיין שיווקי וחיבורו למתכנתים להקמת פרויקט משותף. המאפיין השיווקי עולה לא מעט כסף ואפשר היה להבין שבזמנו לא הייתה הצדקה ממשית (או לפחות נתפסת כממשית) בעיני החברות לשימוש בשירות זה. היום כאשר מחירי הפרסום (או הפניית לקוחות פוטנציאליים לאתר) נמצאים במגמת עלייה מתמדת (ראו למשל את מודל ה- PPC בגוגל) אפיון שיווקי חשוב יותר מתמיד שכן יחסי ההמרה הנמוכים (שמקורם ב"מחלות הילדות השיווקיות" של האתר) לא מצדיקים את עלות הפרסום מבחינה כלכלית.



מה עושים? חשיבה מחדש על תכנון האתר כאילו לא היה קיים עד היום. חשיבה שכזו, מתחילה כמובן בהגדרת המטרות של האתר. לצורך המחשה של חשיבות העניין הבא וננתח חברה לדוגמא. חברת סקאל מוכרת דרך האתר שלה תחת המותג Sakal (פעילות המתבצעת במקביל לחנויות הרשת). במקרה זה, האסטרטגיה שנבחרה הייתה שימוש במותג סקאל מהעולם האמיתי וניצולו בזירת המסחר האלקטרונית. כעת, בואו ונתבונן על התנהלות הגולשים בשוק. רק כ- 40% מהגולשים באינטרנט בישראל מבצעים קניות ברשת (web to web או store to web). לעומתם 40% אחרים מבצעים סקר שוק באינטרנט אך עדיין קונים בעולם האמיתי (web to store). נקודה נוספת ידועה היא ששם המשחק בזירת המסחר האלקטרונית הוא המחיר (ניתן להזכיר כאן את הצלחת מנועי השוואת המחירים).



כעת בואו ונבחן את האסטרטגיה שנבחרה: סקאל מעצם היותה יבואנית, יכולה להציע לגולשים את המחירים הנמוכים ביותר עקב קיצור שרשרת האספקה. בפועל היא נמנעת מכך כיוון שפער מחירים גדול מידי בין האתר לחנויות הרשת והמשווקים יכול להסב לה נזק בעולם האמיתי. התוצאה: לא ניתן לנצל את יכולת הורדת המחירים כאקט מכירתי ומכאן, לא ניתן לממש את פוטנציאל המכירות בזירת האינטרנט. מנגד, לקוח שנמנע מלשים את פרטי כרטיס האשראי שלו באתר, עלול להרגיש תסכול, בלבול ואף טינה כלפי סקאל בחברה כאשר בחנות רשת שלהם מנסים למכור לו במחיר גבוה מהאתר שלהם (גם כאשר הפער הוא קטן יחסית). מה אפשר לעשות כדי ליהנות משני העולמות?



האסטרטגיה בה סקאל הייתה צריכה לנקוט היא כזו: האתר www.sakal.co.il יהיה אתר שיהיה בו הכל פרט למכירת מוצרים: פרסום תדמית ונוכחות כללית ברשת, שירות לקוחות על כל היבטיו ותמיכה בחנויות הרשת (הזמנות, תכתובות פנימיות, תפעול שוטף וכדומה). מנגד על מנת ליהנות מזירת המסחר באינטרנט ולנצל את עצם היותם יבואנים (יכולת הורדת מחירים) תשתמש החברה באמצעים שלרשותה לבניית אתר חדש שיהיה מותג אינטרנטי חדש (כגון אולסייל). כעת, תוכל החברה להוריד מחירים באופן דרסטי. התוצאה: מימוש פוטנציאל המכירות בזירת האינטרנט מבלי ליצור התנגשות עם העולם האמיתי.



* כל הזכויות שמורות לצחי כרמלי



צחי כרמלי, מהנדס תעשייה וניהול, פלנר אסטרטגיה שיווקית ומנכ"ל חברת לוג טק תקשורת בע"מ

אולי יעניין אותך

website1
dorit-singer1
F0_0316_0200_DROR
template-1599667_640
crush
desktop-accessibility-preferences-1294499_640

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח