סיפורו של א., יזם צעיר עם רעיון מבריק, שהרחיק עד פינלנד כדי להיכשל חרוצות

הערה: אנו מביאים חלק ראשון מתוך שלושה בסיפורו של היזם. בתחתית העמוד קישור לחלק הבא


פרולוג


כשנחתתי בפעם הראשונה בהלסינקי, בדיוק התחילה זריחה. לא סתם זריחה, אלא זריחה של שמש שלא תשקע כל הקיץ. במונית משדה התעופה למלון הסתכלתי על הקרניים הראשונות של השמש שמנצנצות על המדרכות והעצים הקפואים ושאלתי את עצמי האם זה שחר של יום חדש בחיי? האם כאן מתחילה הדרך שלי להצלחה? אז זהו. שלא.



לידתו של רעיון


הכל התחיל בערך שנתיים קודם לכן, כשהייתי בנסיעה מטעם העבודה לניו-יורק. היה לי קונקשן של שבע שעות (?!) באמסטרדם וחשבתי לעצמי שזה די והותר זמן לבילוי בעיר. עזבתי את שדה התעופה והלכתי לקרוע את העיר. מה לא עשיתי – מוזיאונים, בתי קפה, דאם סקוור, עוד מוזיאון, עוד בית קפה, ארוחת צהריים ויאללה חזרה לשדה. הגעתי לשדה ונותרו לי חמש שעות שלמות להרוג עד הטיסה. נהדר, חשבתי לעצמי והתחלתי לתור את החנויות בדיוטי פרי. אחרי שעה וחצי כבר כאבו לי הרגליים וכל מה שרציתי זה להיות כבר במטוס בדרך לניו-יורק. ואז התחלתי להצ'תעמם. כבר חרשתי את כל שדה התעופה, עשיתי צ'ק אין וחיכיתי בשער ועדיין היו לי כמה שעות להרוג.


אז זה קרה. פתאום הבליחה לי בראש מחשבה כמה נהדר היה יכול להיות אם היה בית קולנוע בשדה שבו הייתי יכול להרוג את השעות האחרונות! כל כך גאוני, כל כך טריוויאלי. איך לא חשבו על זה קודם!



שלב ראשון – בדיקת היתכנות


לאחר שחזרתי מניו-יורק, התחלתי לבנות מודל עסקי ולבצע בדיקות היתכנות. כבר בהתחלה שיניתי את הקונספט מהקמת בתי קולנוע בתוך השדה להשכרת סרטי די.וי.די עם מכשירים ניידים מתוך דוכן קטן בטרמינל הנוסעים במעבר. קניתי מחקרים ודו"חות סטטיסטיים של שדות תעופה גדולים באירופה, בניתי מודל כלכלי באקסל והתחלתי להזין לתוכו את הנתונים. תחזית ביקושים, מחירים, עלויות, מבנה הון – הכל שוקלל לתוך המודל. את התוצאות הצגתי בצורת דו"חות רווח והפסד, תזרים מזומנים ומאזנים לחמש שנים קדימה. התוצאות נראו מבטיחות גם בתרחישים הגרועים ביותר שניסיתי. זהו זה, חשבתי לעצמי. אני מרים את זה ופורש.



שלב שני – תכנית עסקית


לאור ההצלחה המובטחת, התחלתי לכתוב את התכנית העסקית של המיזם. אסטרטגיית הצמיחה הייתה מבוססת על השקעה חוזרת של תז"מ פנוי בפתיחת נקודות מכירה בשדות תעופה חדשים, תוך שמירה על יחס קבוע (ואפילו שמרני) של חוב להון עצמי. היעד הראשון שסימנתי היה שדה התעופה הית'רו בלונדון שהוא ה– Hub airport הגדול ביותר באירופה עם למעלה מששים מליון נוסעים שעוברים בו מדי שנה.



שלב שלישימשקיע


עם השלמת כתיבת התכנית העסקית, פניתי לאחד ממכרי שהוא שותף באחת מפירמות ראיית החשבון הגדולות וביקשתי את עזרתי באיתור משקיע שישים חצי מליון דולר ויתן מילה טובה.


לאחר מספר שבועות מורטי עצבים, הוא הפגיש ביני לבין משקיע פוטנציאלי, שלימים יתברר שהוא אחד מ-500 האנשים העשירים בעולם. המשקיע אהב את הרעיון אבל סרב להשקיע. הוא אמר שלדעתו כדאי לנסות להיכנס לשדות התעופה בדרך של שיתוף פעולה אסטרטגי עם איזשהו גורם שכבר פועל שם (למשל חנות לממכר מכשירי אלקטרוניקה) גם במחיר של אחוזים ניכרים, רק לא לקחת את הסיכון של התחייבות ארוכת טווח לרשות שדות התעופה, שלבטח לא יהיו רחמנים במחיר השכירות. כמובן שסרבתי להקשיב, שהרי אני יודע יותר טוב מכולם. הודיתי למשקיע על זמנו והלכתי מתוסכל הביתה.



שלב רביעי – טוויסט במודל העסקי


עברו ימים שבועות וחודשים. בינתיים המשכתי לעבוד ולחלום. מעבר לעובדה שלא היה לי משקיע, רשות שדות התעופה בלונדון הציבה רשימת דרישות מופרכת על מנת שיסכימו להשכיר לי שטח לדוכן הקטן והצנוע שביקשתי להציב. בין היתר דרשו דו"חות כספיים של חמש שנים אחורה, הון עצמי של למעלה מעשרה מליון פאונד ושאני אהיה חלק מרשת עולמית עם מותג ידוע. הגעתי למבוי סתום.


אחרי מספר חודשים, כשנדמה היה שדינו של הרעיון למות, הבריקה במוחי מחשבה חדשה: במקום להשכיר סרטים בשדות תעופה, אני אשכיר אותם על רכבות! מליוני אנשים באירופה מבלים שעות ארוכות בנסיעה ממקום למקום ברכבת, והם בטוח יותר משועממים מאנשים שמבלים בשדה תעופה. מיד ניגשתי לשנות את המודל הכלכלי והתכנית העסקית. המודל החדש נראה אף יותר מבטיח מקודמו והצריך השקעה נמוכה הרבה יותר, מה שיאפשר לי לממן אותו בעצמי ולהנות לבד מכל הרווחים. או להפסיד את כל הכסף לבד, כפי שיתברר בהמשך.



בחלק הבא: שותף אסטרטגי, פגישות באירופה וחליפת ורסאצ'ה יוקרתית.

*הובא מתוך הבלוג: "יואב דרור – כיצד להפסיד מליונים מבלי להתאמץ"


אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח