פרסמת? בדוק: חשיפה, זכירה, שכנוע והשפעה

פרסמת מודעה בעיתון. שקלת בכובד ראש היכן לפרסם, בררת בזהירות מסרים ותכנים, בחנת שיקולים של עלות/תועלת, והכל בהתאם למטרות שהגדרת מראש, ובהתאם למאפייני קהל היעד שלך. עכשיו, כשהפרסומת כבר מופיעה בעיתון, עולות ומתעוררות שאלות מציקות: האם הפרסומת באמת טובה? האם היא "עושה את העבודה"? איך ניתן להעריך את תרומתה?



הדרך להעריך פרסומות משתנה מתחום לתחום וממותג למותג, ותלויה גם במטרות הפרסום. עם זאת, ניתן להעריך פרסומות באופן כללי באמצעות ארבעה מדדים: חשיפה, זכירה, שכנוע והשפעה. מדדים אלו רלוונטיים גם לפרסום בעיתונות.



§ חשיפה – פרסומת טובה תיחשף ותזוהה ע"י חלק גדול מקהל הקוראים, בין שלל הפרסומות האחרות במהדורה.


§ זכירה – תכניה של פרסומת טובה, ושיוכה למותג הרלוונטי, יזכרו ע"י חלק גדול מקהל הקוראים גם כעבור יום או יותר לאחר החשיפה לה.


§ שכנוע – פרסומת טובה מבטיחה שהמסר בה יובן וייצור בידול למותג, בד בבד עם יצירת אהדה לתכנים ותחושה כי הפרסומת "מדברת" אל הקורא.


§ השפעה – פרסומת טובה תיצור שינוי לטובה בעמדות קהל היעד כלפי המותג, וחשוב עוד יותר – היא תשפיע על התנהגויות הקנייה של קהל היעד.



מתודולוגיות שונות של מחקרי שוק מאפשרות להעריך את ארבעת המדדים הללו. את אפקטיביות הפרסום בעיתון, למשל, ניתן לבחון באמצעות סקר טלפוני קצר בקרב קהל הקוראים, שיערך זמן קצר לאחר הופעת המהדורה בה פרסמת. בסקר לבחינת אפקטיביות הפרסום המשתתפים מתבקשים, בין השאר, לציין פרסומות שהם זוכרים בקטגוריית המוצרים הרלוונטית, ובפרט האם זוכרים את הפרסומת שלך. המשתתפים מתבקשים לתאר את הפרסומת ותכניה, ולהסביר מה המסר בה. כמו כן, נבחנים הנושאים: מידת האהדה לפרסומת ותחושת הרלוונטיות האישית בה. הנושאים: מודעות למותג, תדמית המותג, עמדות הקוראים ביחס למותג ולמתחרים, וכוונות ההתנהגות הרלוונטיות לרכישת המותג, נבחנים הן בקרב הנחשפים לפרסום והן בקרב אלו שלא נחשפו לו.



את תשובות המרואיינים בסקר ניתן לפלח בהתאם לסוגי הלקוחות השונים או בהתאם לאפיונים רלוונטיים אחרים, כגון הרגלי הצריכה של המוצר.



לעיתים נבדקים נושאי הסקר גם ביחס לפרסום של המתחרים. הדבר חיוני במיוחד בנסיבות בהן לא די בפרסומת שתתבלט על פני שלל הפרסומות המופיעות בעיתון, אלא נדרשת פרסומת שתוכל להתבלט גם על פני פרסומות המתחרים ושתצליח ליצור בידול למותג.



ניתן לחזור ולבצע את הסקר לאורך זמן, לצורך בחינת האפקט המצטבר של הפרסום בעיתון, במיוחד כאשר קמפיין הפרסום נמשך תקופה ארוכה.



* ליטל שמר חיים (MBA) מומחית בתחום המחקר השיווקי ומנהלת חב' למחקר יישומי.


www.Lsh-Research.com , Littal@Lsh-Research.com

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח