עסקים רבים בוחנים היום את השימושים האפשריים בפלטפורמות מיקרו-בלוג, כדוגמת טוויטר, במקום העבודה. גרטנר, חברת הייעוץ והמחקר הבינלאומית לתחומי טכנולוגיית המידע והתקשורת (ICT) מצביעה על ארבע דרכים לשימוש בטוויטר בארגונים.
"על אף העובדה שטוויטר מיועד בעיקר למשתמש הפרטי בשוק הצריכה, רבים מאותם צרכנים פרטיים הם גם עובדים של חברות ששולחים טוויטים על סוגיות עסקיות, מה שמוביל עסקים רבים לבחון דרכים לנצל את טוויטר לתועלתן", מסביר ג'פרי מאן, סמנכ"ל מחקר בגרטנר.
"באופן כללי, יש לגבות את השימוש של עובדים בטוויטר עם קווים מנחים הקיימים לשימוש ברשת", אומר מאן. "כיוון שטוויטר הוא פורום ציבורי, על העובדים להבין את המגבלות והגבולות של מה מקובל ורצוי. כדאי מאוד להזכיר לעובדים שקווי המדיניות שכבר קיימים חלים גם על פורום תקשורת חדש זה. ארגונים שטרם הגדירו מדיניות השתתפות ברשת החברתית, צריכים למהר להגדיר ולפרסם מדיניות כזו".
טוויטר מאפשר למשתמשים לפרסם עדכונים קצרים בני 140 תווים המדווחים על מעשיהם ברגע נתון. המשתמשים מפרסמים מחשבות חולפות, חדשות ורעיונות. אלמנט פרסום מידע זה של טוויטר הוליד את השם שניתן לשירות, הלוא הוא מיקרו-בלוג, כיוון שכל הודעה בודדת (המכונה "ציוץ") יכולה להיחשב למעין בלוג זעיר. משתמשים בוחרים "צייצנים" אחרים שאליהם הם רוצים שההודעות והמסרים שלהם יגיעו כמעט בזמן אמת.
האנליסטים של גרטנר צופים כי עד שנת 2011 יהפוך המיקרו-בלוג למרכיב סטנדרטי ב-80% מפלטפורמות התוכנות החברתיות הקיימות בשוק. לצד שימוש אישי בטוויטר, זיהו בגרטנר ארבע דרכי שימוש שונות של חברות ביישום: ישיר, עקיף, פנימי ואיתות.
ישיר – החברה משתמשת בטוויטר כערוץ שיווק או יחסי ציבור. חברות רבות יצרו זהויות טוויטר כחלק מאסטרטגיות התקשורת הארגוניות שלהן, בדומה לבלוגים הארגוניים. גרטנר ממליצה לכל חברה, לפחות לרשום מספרי זיהוי של טוויטר עבור שמות המותג הבולטים שלה כדי למנוע מאחרים לעשות בהם שימוש לא ראוי.
עקיף – עובדי החברה משתמשים בטוויטר כדי לשפר ולהרחיב את המוניטין שלהם, ובכך מחזקים גם את המוניטין של החברה. "צייצנים" טובים משפרים את המוניטין האישי שלהם בכך שהם אומרים דברים חכמים ומעניינים, ומושכים אחריהם "צייצנים" אחרים שמתעניינים בהם ורוצים לקרוא את הבלוגים שלהם. טוויטר מספק דרך לשפר את התדמית הן של הפרט והן של הארגון שבו הוא עובד – מובן שמוניטין של הארגון עולה אם רואים שהוא מעסיק כאלו מנהיגים בעלי השפעה.
פנימי – עובדים משתמשים בפלטפורמה כדי לתקשר זה עם זה ולהעביר מסרים על מעשיהם, על פרויקטים שעליהם הם עובדים ועל רעיונות שעולים במוחם. ברוב המקרים עובדי גרטנר אינם ממליצים להשתמש בטוויטר או בכל שירות מיקרו-בלוג צרכני אחר באופן כזה, כיוון שאין כל ערובה לאבטחה ופרטיות.
איתות נכנס
זרמי המידע של טוויטר מספקים מקור מידע עשיר על מה שהלקוחות, המתחרים ואחרים אומרים על החברה שלכם. כלי חיפוש כמו search. twitter או יישום ה- twhirlיכולים לסרוק ולחפש אזכורים של שם החברה או שמות מוצרים ספציפיים. חברות ש"מבינות עניין" משתמשות באיתותים הללו כדי לקבל התרעות מוקדמות על בעיות ולאסוף משוב על בעיות הקשורות למוצרים או על רעיונות למוצרים חדשים.