כאשר יש לנו יותר מפעילות רגילה, מונוטונית וקבועה ביום יום, אנחנו מתכוננים ומתארגנים אליה באופן מתוכנן. כל פעילות מבוצעת בהתאם למטרות וביעדים.
גם לעסק, בכל שלב של עסק, מומלץ לתכנן את היעדים כדי למנוע פיזור מיותר. התכנון נקרא תוכנית עסקית.
בכל תוכנית עסקית יש את הנושאים הקבועים:
- תקציר – כיצד עשוי העסק להרוויח באופן פוטנציאלי.
- השוק – באיזה שוק פועל, או עתיד לפעול, העסק ומהם העסקים, המוצרים והלקוחות הפעילים בו.
- המוצר – איזה מוצר מייצר, או עתיד לייצר, העסק, מי עשוי לרצות לקנות אותו ולמה.
- המתחרים – מי מייצרים מוצרים דומים או פונה ללקוחות אליהם פונה העסק.
- שיווק – כיצד מתכוון העסק לפעול בשוק אליו הוא פונה.
- מכירות – למי וכמה מתעתד העסק למכור.
- תחזית פיננסית – כמה כסף מתעתד העסק להכניס וכמה להוציא, כדי לממש את חזונו העסקי.
- נכסים – שעומדים כיום לרשות העסק, ובכלל זה מוניטין וכחלק ממנו גם רקע אודות המנהלים.
אך בהכנת תוכנית עסקית יש מטרות שונות, ולכן גם התוכנית עצמה משתנה ומותאמת למטרות. כאשר אנו פונים לבנק כדי לקבל הלוואה, תוכנית עסקית תכתב בשפה ובמטרות הבנקאיות, ולעומת זאת, פניה אל משקיעים תשנה את התוכנית כדי לעניין את המשקיע, ולתת לו את התוצאות שהוא מחפש.
המטרות השונות לכתיבת תוכניות הן:
- הקמת עסק.
- גיוס כספים: פניה לבנק או לקרנות להלוואה.
- גיוס משקיעים.
- הוספת שותף.
- כתיבה פנים ארגונית לעסק קיים.
ישנם נושאים שלא מתאימים לכל הפניות. למשל מידע והיסטוריה על הארגון לא רלוונטיים בכתיבת תוכנית עסקית פנים ארגונית.
לאחרונה, יותר ויותר עסקים מגיעים למצוקה, כאשר עוד לא ממש ידוע לכולנו עד כמה המשבר הוא עמוק, ולא ידוע מתי נוכל להתאושש מהמיתון החריף.
הכנת תוכנית עסקית פנים ארגונית תוכל לעזור לעסקים כדי להקל על הבעיות השוטפות של העסק, ולהוריד את רמת הבעיות היום יומיות בכמות מסוימת. הכנת תוכנית עסקית שכזאת תכניס את בעל העסק לפוקוס הנכון שבו יתאפשר:
- ריכוז וצמצום כל ההוצאות המאפשר חסכון שלא נלקח בחשבון בעבר.
- בדיקת השוק ומציאת סוגי השותפים האפשריים בפעילות הקבועה של העסק, ובזאת הקטנת ההוצאות.
- מיקוד הפעילות העסקית, כולל כוח אדם לייעול העסק, וכמובן גם הקטנת הוצאות.
- בדיקת כל מרכזי הרווח של העסק מול נקודות התורפה מאפשרת הקטנת כמות הבעיות המאיימות על העסק, ומצד שני מאפשרת פריצה מחודשת לשוק עם מרכז רווח חיובי ויעיל – במיוחד בתקופה הנוכחית.
- בדיקת לקוחות, מתחרים ופוטנציאל, ניתוח שוק מול ביצוע נוכחי מאפשרת הגדלת המחזור.
לסיכום,
תוכנית עסקית חשובה תמיד, ובימים אלו תוכנית עסקית תוכל לעזור ואף להציל עסקים לפני קריסה.
*ליאורה ירדני הינה יועצת עסקית שיווקית מומחית באסטרטגיה.ליאורה חברה בנבחרת המרצים של IBEC.