אנדי וורהול אמר פעם כי "לכל אדם מגיעות 15 דקות בחיים של תהילה", אך לא הוסיף כי כדאי גם להתכונן אליהן כראוי. הכנה נכונה לקראת המפגש העיתונאי יכולה לשפר את האופן בו תוצג לבסוף על גבי העיתון ותעביר את מסריך באופן הרצוי לך.
1. הכר את העיתונאי – עשה עבודה מודיעינית על העיתונאי – על מה הוא כתב בעבר, מהם הנושאים המעניינים אותו, מה מידת הבנתו את תחום העיסוק שלך או את נושא הכתבה. כדאי גם לבדוק עם עמיתיך האם הם רואיינו אצל העיתונאי ולקבל מהם מידע. נתונים אלו יסייעו לגבש תמונה בהירה יותר של אופי הראיון והשאלות שיוצגו בפניך.
2. ערוך שיחה מקדימה העיתונאי – שאל את העיתונאי מהן הנקודות החשובות מבחינתו ונסה למקד את מסגרת הראיון. בכל אופן, אל תשאל מה תהיינה שאלותיו – הוא לא יענה לך.
3. תרגל את תשובותיך – כך שבמהלך הראיון תשמע ברור, מדויק ותכליתי.
4. אל תשתמש במילות ז'רגון – אל תשתמש במילים מקצועיות וטכנולוגיות או Buzz Words, אשר מבחינתך אלה מילים יום-יומיות אך רוב הציבור עשוי שלא להבין. אם אתה נאלץ להשתמש במילים אלו וודא כי הן מובנות או דאג להסבירן. רצוי גם להשתמש בדימויים פשוטים, המוכרים ושווים לכל נפש.
5. תן הצהרה משמעותית- נסה לשלב את התשובה שלך במסרים העיקריים שאתה מעוניין להעביר וליצור הצהרה בעלת משמעות שניתן לצטט אותה או להופכה לכותרת.
6. גבש נתונים – דעתך הופכת להיות דעת מומחה כאשר היא מגובה על ידי שימוש במספרים ונתונים, סטטיסטיקות, מחקרים, שמות ואירועים.
7. אל תשמע כמו פרסומת- שימוש ב"סיסמאות פרסומת" יגרום לעיתונאי לא לכתוב את המאמרידיעה ובעתיד גם לא ליצור איתך קשר.
8. חזור על מסריך העיקריים- אתה יכול לומר את אותם הדברים בדרכים שונות כך שמסריך יעברו. הדגש את המסרים העיקריים מספר פעמים על מנת לוודא כי הם נקלטו ונרשמו.
9. אמור רק את מה שאתה רוצה לראות מודפס – כל מה שתאמר עלול להתפרסם. לכן, גם אם המיקרופון או הטייפ כבויים, אין זה אומר כי אתה יכול לומר הכל. אל תאמר לעיתונאי: "המידע הבא לא לציטוט". תפקיד העיתונאי הוא לפרסם ואם אפשר רצוי שיהיה בלעדי. אל תנדב מידע שעלול להזיק מבחינתך.
10. לעולם אל תגיד "אין תגובה" – זה עלול להתפרש כאילו יש לך מה להסתיר. במקום זאת אמור שאינך יכול לספק את המידע כעת. הסבר בקצרה מדוע.
11. היה כן – חשוב לומר את האמת ולהקרין אמינות. אם אינך יודע את התשובה פשוט אמור זאת.
12. היה חיובי- הצהרות שליליות עלולות לצאת רע. הדגש את נקודותיך החזקות ולא את חולשות יריביך.
13. שתף פעולה והיה אדיב – פעל ליצור מערכת טובה וחיובית עם העיתונאי כדי שירצה שוב לחזור אליך גם בעתיד. בנוסף, ראיון שנערך באווירה טובה סיכוייו לתוצאות חיוביות גוברים. בסוף הראיון הודה לעיתונאי.
* אורן בסון הינו עורך פורטל השיווק הישראלי Allmarketing, מנכ"ל חברת הייעוץ התקשורתי-שיווקי אולמדיה www.allmedia.co.il ומדריך ב- Allmarketing Training