BDI: ריבוי הונאות באזור החגים

בסקירה שערכה חברת BDI COFACE בנושא ה"עוקצים" שנעשים בישראל, מתבררת עובדה מאוד מדאיגה… עליה בביצוע עוקצים כנגד חברות ועסקים. ברבעון הראשון של 2011 התבצעו כ- 90 עוקצים שגרמו להפסדים של כ- 70 מיליון ₪


בחודש אפריל……באיזור פסח גדל שיעור העוקצים ב- 10% לעומת פסח בשנה שעברה בישראל מתבצעים כ- 350 "עוקצים" מדי שנה הגורמים להפסדים של כ- 250 מיליון ש"ח. 70% מה"עוקצים" מתבצעים לקראת החגים.


עוד עולה מהסקירה שמדי שבוע מתבצעים 3-4 "עוקצים" מדי שבוע ולקראת החגים (פסח, חגי תשרי), מתבצעים 15-20 "עוקצים" מדי שבוע.


איל ינאי, מנכ"ל משותף ב- BDI COFACE: "ההסבר לעלייה לפני החג – יכולת החברה העוקצת להיפטר מהר מהסחורה בתקופה זו והפיכתה למזומן"


מהו בעצם "תרגיל עוקץ"? – מדובר בתרגילי הונאה – החברה ה"עוקצת" בעלת פעילות פיקטיבית, רוכשת מוצרים רבים באשראי מתחומים שונים, פעמים רבות משלמת במזומן ע"מ ליצור אמינות בעיני הספק ולאחר מספר עסקאות אשראי, נעלמת ומותירה חוב כספי גדול .


לדוגמה: חברה שהוקמה בשנת 2004. מאז הקמתה בוצעו מספר שינויי בעלות בחברה שכמה מהם רק בשנה האחרונה . נלקחו מספר רב של מכשירי סלולאר ואז ברח הבעלים לחו"ל תוך כדי שהוא משאיר חובות.


מהסקירה עולים דפוסי התנהגות דומים בין רוב ה"עוקצים" שנעשים בישראל כגון:


· פניה מרובה לספקים מתחומים שונים (מחשוב, מזון, קפה, נייר, חומרי ניקוי וכו'…) במרבית העוקצים מתבצעת גם רכישה מוגברת של מכשירים סלולאריים


· בקשה לרכישות מספקים בהיקפים גבוהים וללא פרופורציה להיקף פעילות העסק – בעיקר לפני החגים. לדברי איל ינאי "הדבר בולט בעיקר בהזמנת חבילות שי בכמות גדולה מהותית מהעובדים בחברה וברוב המקרים ברגע האחרון"


· לרוב, הטלפונים בהם משתמשים מבצעי העוקץ הינם טלפונים סלולאריים ולא טלפונים קווים


· ריבוי שינוי בעלות על החברה


· רכישות ראשונות במזומן כדי ליצור אמון ואז מעבר לתנאי אשראי רחוקים


· כמעט ואין מו"מ על כמות הציוד והמחיר, במידה והספק מתנגד להעביר כמות מסוימת ומאשר רק מחציתה ה"עוקץ" יסכים מבלי להתווכח, כמו כן, ה"עוקץ" יסכים כמעט לכל סכום שיבקש הספק עבור הציוד


· בד"כ מבקשת החברה העוקצת את האספקה לכתובת שאינה כתובת העסק


· אחוז גבוה של העוקצים מתבצע ע"י אנשים שכבר עקצו בעבר


איל ינאי, מנכ"ל משותף ב-BDI COFACE : " ישנם מספר דרכים שהספקים צריכים לעשות על מנת להימנע מביצוע "עוקץ" על חשבונם. במידה והעסקה גדולה ביחס לעסקאות שהספק מבצע בדר"כ, כדאי להזמין דוח עסקי ולבדוק את ההיסטוריה העסקית של הבעלים, הסתבכויות בעבר, "אורות אדומים" כגון תביעות משפטיות כנגד החברה, מוסר התשלומים של החברה אל מול ספקים אחרים, ניסיון בענף, שיעבודים ברשם החברות,ותק החברה ועוד.



כמו כן, לבדוק את היסטורית האשראי של הבעלים – באמצעות הזמנת דוח מידע צרכני – "פרסונל צ'ק". וכן ,לוודא כי חשבון הבנק תואם לכתובת החברה או לכתובת הבעלים להיות חשדן אם לא מתווכחים אתכם על המחיר גם שמדובר בהזמנה גדולה ו-בפעם הראשונה תמיד לעבוד במזומן ואם כבר אשראי אז רק עם ערבות בנקאית, לבדוק אם לא חלו לאחרונה שינויי בעלות או ניהול , שינוי במעמד המשפטי של העסק או בהרכב הספקים.



אולי יעניין אותך

ניוזלטר
מסע לקוח
מודל עסקי
אסטרטגיה שיווקית
 סיוון - מנכלית ובעלים משרד ליעוץ שיווקי__צלמת - מירי ביטון
 עדכני 2022 צילום אסיה רביבו

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח