במהלך השנה החולפת הוגשו ל"אגודה לזכות הציבור לדעת" כ- 550 תלונות על ידי הציבור הרחב, כנגד אמצעי התקשורת השונים, כך עולה מסיכום נתוני 2012 שנערך באגודה.
במקום הראשון והמפוקפק "קול ישראל" עם 147תלונות.
מירב התלונות נגד קול ישראל הוגשו בעקבות התבטאויות שונות של שדרנים ומגישי תוכניות אקטואליה וטענות על חוסר איזון והבעת דעה אישית .
במקום השני במספר התלונות שהוגשו לאגודה נמצא ערוץ 2 עם131 תלונות. זוהי ירידה לעומת השנה שעברה,בה קטף ערוץ 2 את המקום הראשון, בזכות התלונות על ה"תרגום" של יונית לוי את נאום ראש הממשלה בקונגרס (81 תלונות). אז התחייב יו"ר הרשות השנייה לטפל במקרה, אולם לא נעשה דבר.
למקום השלישי במספר התלונות הגיע הרדיו האזורי עם 79תלונות, כאשר כמעט 70% מתוכן הופנו נגד התבטאויותיו של השדרן נתן זהבימ"רדיו ללא הפסקה 103FM".
רק לאחרונה התבשרנו כי התחנה תיקנס ב- 80,000 ₪ בגין ניבולי הפה של זהבי. כמו כן, כחלק ממלחמתה בתופעה, הרשות השניה החליטה על ניסוח קוד אתי עבור שדרני רדיו אשר יגדיר את האסור והמותר בשידור. "האגודה לזכות הציבור לדעת" תיקח חלק בעיצוב קוד זה.
במקום הרביעי, כמו בשנה שעברה, ערוץ 1 עם 43 תלונות.
מבין אתרי האינטרנט, מרבית התלונות הוגשו נגד Ynet(18) ובפער מ- מאקו(7), nrg (6), walla (6) ו- "נענע 10" (2).
ב"לדעת" מסבירים כי ההפרש העצום בשיעור התלונות בין גופי השידור לבין אתרי האינטרנט נובע בעיקר מכך שלגופי השידור ישנם נציבי תלונות ממונים על פי חוק ובעלי סמכויות (למעט גל"צ, שמעמדו של הממונה שם וולונטרי) ואילו אתרי האינטרנט הפרטיים, אינם נתפסים ככאלה שיש להם עניין להתייחס לפניות הציבור.
עוד מציינים ב"לדעת" בצער את העובדה, כי סמכויותיו של הנציב ברשות השניה אינן חלות על אתרי האינטרנט של הזכייניות,על אף שבפועל ישנו קשר הדוק בין הפעילות המשודרת של הזכייניות, לבין זו שבאינטרנט.
האם כל תלונה זוכה לתשובה? לא בהכרח
"האגודה לזכות הציבור לדעת" בדקה גם את מידת הטיפול שמקבלות הפניות ע"י נציבי תלונות הציבור בגופי השידור. כאמור, ברשות השידור וברשות השנייה נציבים אלו פועלים על פי חוק. בגלי צה"ל הממונה הינו וולונטרי ללא מעמד, חובות או סמכויות והוא למעשה אחד מהמגישים בתחנה, אולם קיימת המלצה על שולחן ועדת הכלכלה בכנסת להסדיר את מעמדו בחקיקה הצפויה לגל”צ.
רשות השידור, קיבלה באמצעות "לדעת" 190 פניות השנה, אולם כ- 48%! מתוכן טרם נענו. יש לציין כי ביוני השנה נכנס לתפקידו נציב קבילות ציבור חדש ברשות השידור,מר דדי מרקוביץ, אשר החליף בתפקידו את אלישע שפיגלמן. ייתכן כי החילופים פגעו ברצף המענה לפניות.
הרשות השנייה קיבלה 190 תלונות באמצעות האגודה ועד כה 35%מתוכן טרם זכו לתשובה.
ואחרון (חביב?) הממונה על פניות הציבור בגלי צה"ל אשר בחודש האחרון נחפז לתקן ולהשלים תשובות לתלונות רבות אשר חיכו לתשובה במשך חודשים ארוכים ובכך שיפר את אחוז אי המענה שלו ל- 20% בלבד.
פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה: “לא כל מענה לתלונה הוא מספק, ולא פעם אנו או המתלונן מצויים במחלוקת עם האומבודסמן, אולם מענה לפונים הינו המינימום הנדרש וההכרחי. לנציב יש הגדרות מצומצמות למצבים בהם הוא רשאי לא להשיב, אולם גם אז מחובתו לנמק לפונה מדוע לא יטפל בתלונה. אנו מקווים כי הממונים בגופי השידור ייקחו לתשומת ליבם את הממצאים".