"יותר אנשים צופים בפרסומות מאחר שהן יותר מתוחכמות ואף יותר איכותיות מהתוכניות עצמן"

"יותר אנשים צופים היום בפרסומות, מאחר שהן יותר מתוחכמות ואף יותר איכותיות מהתוכניות עצמן", כך אמר פרופ' יעקב הורניק, מומחה לשיווק מביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת ת"א, שהנחה מפגש בל.ה.ב. (לימודי הכשרה בניהול) בנושא אפקטיביות הפרסום. במפגש שהתקיים כחלק מסדרת מפגשי "ל.ה.ב.UPDATE בניהול השיווק", השתתף גם הפרסומאי שוני ריבנאי, שותף במשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי Saatchi & Saatchi. המפגש התקיים בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א.



הורניק ציין שהיום קיימים אביזרים שונים של "אנטי זאפינג", כלומר כאלה שנועדו למנוע תזוזה של הצופים בין הערוצים השונים, כי הם דווקא מחפשים את הפרסומות ולא את התכנים, ויש מצבים בהם כל הערוצים יוצאים בו זמנית להפסקת פרסומות.



הורניק דיבר על החשיבות של פרסומת שאנשים מתפעלים ממנה, וציין כי ככל שאנשים יתפעלו יותר מהפרסומת, זה גם ייצור קשר חזק יותר למוצר שהיא מנסה למכור להם. פרסומת שמכילה יותר משתני אהדה, כגון פרסומת מתוחכמת, מעניינת, מפתיעה, מבדרת, מרגשת – כך תגדל ההסתברות להעדפה של המותג שהיא מייצגת, בקרב הצרכנים. באופן דומה, מעורבות של אנשים מסוימים בפרסומת עשויה להוסיף או לגרוע מהמשיכה למותג שהיא מייצגת, בהתאם לאופן שבו המוצר יתקשר לאותה דמות ואופן שבו הצופה יתחבר אליה.



"חשוב לקבוע יעדי פרסום, כי בהתאם להם ניתן למדוד את יעילות מסע הפרסום", אמר הורניק והסביר כי פרסומת היא הפיכת המסר למערכת של סמלים, כשהשלם הוא גדול מסך חלקיו (עפ"י גישת המערכות).



בהתייחסו לאסטרטגיות הפרסומיות השונות, הורניק ציין כי פרסומות רגשיות פונות בעיקר לצרכים הפסיכולוגיים (לדוגמה, מוצרים לילדים) ואילו הפרסומות הרציונליות פונות בעיקר לצרכים התועלתיים (לדוגמה, דגש על מחיר המוצר). "ישראל היא מדינה מספר אחת בהוצאות כלכליות על ילדים ולכן יש כאן שימוש גובר בפרסומות אמוציונאליות".



הורניק ציין נתון מעניין, עפ"י מאות מחקרים שנעשו בתחום של עישון ופרסום: זה לא עוזר לשייך עישון דווקא למוות – תלוי למי פונים. מסתבר, כי בקרב גברים יש ירידה תלולה בעישון והם אלה שיושפעו יותר מפרסומות שמדברות על תוחלת חיים. אצל נשים, דווקא, יש עלייה ברמת העישון ומה שמשפיע עליהן זה מסרים הנוגעים לפגיעה שעלולה להיות להן בצורה החיצונית.



"פרסומת מוצלחת תשלב בין כמה אסטרטגיות בו זמנית, כגון אסטרטגיה של השוואה בין מוצרים מתחרים, יחד עם הומור", אמר הורניק, והוסיף כי שילוב של הומור בפרסומות הוא טוב, אבל לטווח קצר, מאחר שלא ניתן לחזור על אותו מסר מספר רב של פעמים. לעומתו, תוחלת החיים של פרסומות מיניות היא ארוכה ביותר.



עפ"י מחקרים בינלאומיים רבים בנושא מיניות בפרסומות, נמצא כי כיום יש הרבה פרסומות שנוטות להשתמש במין בצורה בוטה, על אף שאין קשר למוצר וזה עלול לפגוע ברמת השכנוע למוצר. ככל שהמוצר שייך לקטגוריה המינית, אזי שהפרסומת מוצלחת יותר. לדבריו, מסרים מיניים טובים גם לנשים, ולא כפי שרבים נוטים לחשוב, שזה מעניין רק את הגברים.



הורניק הסביר כי המחקרים הפיסיולוגיים כיום מאפשרים לנתח חשיפה של הצרכנים לגירויים השונים, באמצעות מעקב אחר פעולות פיסיולוגיות, כגון תנועות עיניים (eye tracking), תנועת שרירי הפה, הזעה ועוד. כך ניתן, לדוגמה, באמצעות מיכשור פשוט, לבחון את תנועת העין לאורך עמוד בעיתון, או על גבי המדף בסופרמרקט, וכן את משך הזמן שהעין שוהה במקום ספציפי במדף. באופן זה ניתן להחליט כיצד לסדר את הפרסומות בעיתון או את המוצרים במדף, כך שיביא למקסימום מודעות ומשיכה של הצרכן.


באופן דומה, ניתן לבנות קמפיין פרסום שפונה לתחומים שונים במוח, וזאת על בסיס מיפוי המוח באמצעות תוכנה מיוחדת לכך, שמזהה את עוצמת עיבוד המידע במקומות שונים במוח.



לסיכום, אמר הורניק, כי 80 אחוז מהפרסומות "הולכות על בטוח" ומבוססות על רעיון קונבנציונאלי, מבלי לקחת סיכון ולהשתמש ברעיונות יצירתיים ומבריקים. ואולם, פרסומת טובה תעשה שימוש ברעיונות שכאלה, במידה והיא גם תשתמש נכון ביסודות אסטרטגיים ותבצע נכון את ההפקה.



לעומת הורניק, שוני ריבנאי מתנגד למחקרים מוקדמים של פרסום, כי מאמין שמטבעם, אנשים יענו לפי מה שהם כבר מכירים, מה שקיים ואנשים הם אינם "פורצי דרך". מה שניתן לבדוק במחקרים הוא את רמת ההבנה של ערכי הפרסומת, אבל מתפקידם של הפרסומאים "לפרוץ את הדרך" ולשבור את הקיים באמצעות יצירה של משהו חדש ושונה.


"פרסום טוב למוצר גרוע יגרום לו למות מהר יותר, כי יותר אנשים יקנו את המוצר", אמר ריבנאי.


אולי יעניין אותך

table
 קסטיאל רזיאל
 רדושינסקי סמנכלית חטיבת לקוחות פרטיים פרטנר תומר לוי מנכל סיין נאו
-צילום גיל שטיר
 גורן, מנכל קבוצת SQLink עם ילדים של עובדי הקבוצה צילום באדיבות סקיולינק (1)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח