האם ניתן לקבל בעלות על סיסמא שיווקית-מיתוגית, אשר נועדה לצוד את אוזנו ומחשבתו של הציבור על ידי רישום סימן מסחר?
לפני מספר ימים קבע רשם סימני המסחר כי סיסמא תהיה ראויה לרישום סימן מסחר ככל סימן אחר.
על פי הרשם, הנחת המוצא בעבר, על פיה "סיסמא נחשבת כסימן החסר אופי מבחין… לפיכך ראוי שתירשם כסימן מסחר, רק אם רכשה אופי מבחין כתוצאה מהשימוש", מבוטלת. על פי הרשם, כיום יש לבחון את כשירותה של סיסמא כראויה לרישום כסימן מסחר באותו האופן בו בוחנים כל סימן מסחר אחר.
הנחיה חדשה זו התקבלה ב- 5.1.2012 בעקבות פסק דין של בית המשפט המחוזי בקשר עם הסיסמא השיווקית "Free your Skin" על אף שבמקרה זה בית המשפט דחה את הבקשה לרישום סיסמא זו מסיבות אחרות.
כלומר, ניתן להתעודד מהמגמה החדשה על פיה סיסמה לא תישלל בגלל הנחת מוצא שאין לה אופי מבחין, ותיבחן כראויה לרישום סימן מסחר כמו כל סימן אחר.
באופן כללי חשוב להבהיר כי רישום סמל, בין אם הסמל הינו שם של חברה, שם של מוצר, לוגו, סלוגן או סיסמא, כסימן מסחר מקנה לבעליו את המונופול להשתמש בסמל (בהתאם לסווגו) ומאפשרת לו לבנות לעצמו מוניטין אשר יזהה אותו עם הסמל ללא חשש שאחר יעתיק/יחקה אותו ויטעה את לקוחותיו.
כיום ניתן "לשריין" סמלים אלה, בין אם הם מלווים באיור כלשהו או לא, כסימני מסחר בינלאומיים. מאז ספטמבר 2011, בו ישראל אימצה אמנה בינלאומית – פרוטוקול מדריד, כבר לא חייבים לנהל הליך רישום עצמאי של הסמל כסימן מסחר בכל מדינה בנפרד, אלא ניתן לרשום סמל כסימן מסחר במספר מדינות במקביל.
כלומר, ניתן לקבל מונופול בינלאומי במדינות אשר אימצו את האמנה וביניהן אירופה וארה"ב בקלות רבה יותר כיום.
ההליך החדש חוסך את הצורך להיעזר בעורכי דין מקומיים בכל מדינה שבה מבקשים להגן על הסימן ומוזיל בצורה משמעותית את העלות הכרוכה ברישום במדינות השונות בנפרד. עלות רישום הסימן הבינלאומי משתנה בהתאם למספר המדינות בהן מבקשים לרשום את הסימנים המבוקשים. במקרה שהרישום הבינלאומי התקבל, מוענקת הזכות לתקופה ראשונית של10 שנים שהיא אותה תקופת הגנה של הרישום הלאומי. לאחר מכן, ניתן יהיה לחדש את הרישום בכל המדינות באמצעות תשלום דמי חידוש חד פעמיים.
נראה כי השער לרישום סימן מסחר בינלאומי נפתח בפני מדינת ישראל בעקבות אימוץ פרוטוקול מדריד, אשר נועד לאפשר לחברות "לשריין" את שמן המסחרי, שמות מוצריהן או סיסמא שיווקית ביתר קלות ולחסום מתחרים מלהשתש בשמות מסחריים אלה. מעבר לכך הדבר מאפשר לחברות להתייעל כלכלית בהיבט של הגנה דפנסיבית ולאפשר לחברות לפעול מבלי להיות חשופות לתביעות בגין הפרת סימני מסחר של אחרים.
עו"ד אביטל שינקאי, ראש תחום טכנולוגיה וקניין רוחני, שנהב, קונפורטי שביט ושות' – עורכי דין