6.25 מיליארד שקלים – זהו סך ההוצאה של המערכת העיסקית על פעילות תקשורת שיווקית במהלך שנה. נתונים שמסר יוסף בראל, מנכ"ל אינטגרל ומרצה בכיר בביה"ס למנהל עסקים, המסלול האקדמי – המכללה למנהל, בכנס השנתי של ענף יחסי הציבור והדוברות שהתקיים בסוף השבוע במלון "דן כרמל" בחיפה.
בראל הדגיש, כי נתוני הפעילות העיסקית בחודש נובמבר נמצאים בירידה של בין 10% ל- 35%, והוסיף כי היקף הפרסום יקטן ומנגד צפוייה עלייה משמעותית במשקלו של האינטרנט והשיווק הישיר. "ניסיון העבר מלמד", הוסיף בראל. "כי פירמות שלא הקטינו או אפילו הגדילו את תקציבי התקשורת השיווקית יצאו לאחר משבר כלכלי במצב טוב יותר. קמפיין יחסי ציבור זול יותר ומהיר הרבה יותר מקמפיין מסורתי. המשבר הנוכחי הוא ההזדמנות ליחסי הציבור, כי פונקצית יחסי הציבור מופעלת בדרך כלל על בסיס מטרות טקטיות ולא על בסיס יעדים של הטווח הארוך. בנוסף, עבודה נכונה ברשתות החברתיות והבלוגים המובילים עשויה להשפיע באופן דרמטי על אמון הצרכנים בחברה ובמותגים. בעידן בו הצרכנים מבצעים את פעולות הצריכה בשיקול דעת יכול קמפיין יחסי ציבור נבון להשפיע על תוצאות של מנועי החיפוש באינטרנט".
בראל התייחס גם למקומו של איש יחסי הציבור: "מנהלים מצפים בדרך כלל מיועץ יחסי הציבור שלהם להיות 'קוסם' בעל יכולת להכניס למדיה כמעט כל ידיעה בכל זמן נתון. תפיסה שכזו מהווה בסיס לחוסר שביעות הרצון של מנהלים מיחסי הציבור וגורמת לרוב החיכוכים בין יועצי יחסי הציבור לעיתונאים. גם בין אנשי יחסי הציבור והעיתונאים יש לא פעם מתח, היעדר אמון ויריבות. מצב זה הינו פועל יוצא של עבודה המכוונת להשיג נראות והכנסה אגרסיבית של חומרים למדיה מתוך רצון לרצות את מנהלי הפירמות".
כמאה אנשי יחסי ציבור, יועצי תקשורת ודוברים השתתפו בסוף השבוע בכנס השנתי המקצועי של האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות שנמשך יומיים. הכנס נערך בצילו של המשבר הכלכלי ועסק בחשיבות של יחסי הציבור בעידן של מיתון. בכנס הוענק אות אשת השנה בתקשורת 2008 לברכה זיסר, מייסדת מרכז אורנית, בית החלמה לילדים חולי סרטן. זיסר נבחרה על ידי הנהלת האיגוד לקבל את האות, זאת בשל שימוש מושכל שעשתה בתקשורת פנים וחוץ ארגונית בפעילותה. את האות העניקה לה יו"ר האיגוד, סילביה בית הלחמי, בטקס חגיגי.
פאנל מיוחד בהשתתפות נורית דבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה וניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלווין, עסק בתוכן השיווקי והשלכותיו על העוסקים ביחסי הציבור וכן ברגולציה והבעיות הכרוכות בה. דבוש התייחסה לתוכניות הריאלטי שכבשו את הקהל הישראלי ואמרה: "ריאלטי זה לא מילה גסה. משקיעים מעט כסף ומרוויחים הרבה. יש כאן הצפה חסרת תקדים של תוכניות ריאלטי. כל מה שאתה צופה זה ריאלטי וההצפה הזו יוצרת תרבות כמו 'האח הגדול', 'מפרץ האהבה', 'הפוליגרף'. תוכנית 'האח הגדול' זו תופעה שתפסה מדינה שלמה. לזכיינים אנו אומרים: ריאלטי זה בסדר, אבל בואו נגביל אותו".
בין המרצים שהירצו בכנס: סופי בלום, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל ישראל, שדיברה על "מנהיגות וחדשנות בעידן של חוסר וודאות עולמי" וכיצד יש ליצור מערכת יחסים מנצחת בין משרד יחסי הציבור והלקוח בסביבה מאתגרת; ירדן ותיקאי, מנהל מערך ההסברה במשרד רוה"מ, שתיאר את ה"שינויים והחידושים במערך ההסברה הלאומי של ישראל".
בנוסף, התקיימה סדנת כללי התנהגות ועמידה בפני מצלמות שהועברה על ידי איתי רפפורט, לשעבר כתב בערוץ הראשון; ד"ר יואל מארק, נציגת גוגל ישראל סקרה את השימוש האפקטיבי בגוגל לקידום העסקים בתחום יחסי הציבור; כן הוצג פתרון חדשני למסיבות עיתונאים באינטרנט על-ידי אילן שחורי, מחברת מדיום.
בכנס השנתי, הרצה גם דן אשבל, שגריר ישראל באוסטריה ומי שזכה בפרס איש יחסי הציבור של השנה באוסטריה מטעם האיגוד האוסטרי ליחסי ציבור. אשבל דיבר על "יחסי ציבור וחשיבותם לתדמית ישראל בעולם".