תחום השיווק וההפצה של מחשבים אישיים וציוד נלווה נמצא במשבר, מעריכים כלכלני "דן אנד ברדסטריט" בסקירה על הענף. להערכתם, מספר רב יחסית של חברות בתחום נקלע לקשיים פיננסים הבאות לידי ביטוי, בין היתר בבעיות תזרים מזומנים. ב"דן אנד ברדסטריט" צופים עקב כך פשיטות רגל נוספות בענף.
ענף המחשבים האישיים, מסבירים ב"דן אנד ברדסטריט" מחולק באופן גס לשלושה תתי תחומים עיקריים – תחום של מכירת חומרה ותוכנה ללקוחות סופיים, לרבות מחשבים אישיים – נייחים ונישאים, מסכים, מוצרי תקשורת מחשבים, סורקים ועוד. הפעילות הזו נעשית לרוב מול גופים גדולים במשק – משרדי ממשלה, בנקים, חברות ממשלתיות ועוד.
תחום שני, הוא פעילות ההפצה. חברות רבות רוכשות או מייצרות/מייבאות מחשבים אישיים וציוד נלווה ומשווקות אותו לרשתות שיווק, חנויות מחשבים, משווקים ודילרים וגורמים נוספים.
התחום השלישי הוא רשתות לציוד מחשובי, רשתות אלה רוכשות את הציוד מהמפיצים או מייצרות/מייבאות אותו בעצמם.
שלושת תתי התחומים האלו תחרותיים מאוד, מספר השחקנים בכל אחד מהתחומים האלו הוא גדול מאוד.
בתחום ההפצה – לארגונים ומוסדות ולרשתות התחרות נובעת בין היתר מכך שחסמי הכניסה אינם גבוהים במיוחד וכן מהעובדה שיצרניות המחשבים והציוד ההיקפי הגדולות בעולם אינן מקנות לרוב זכות להפצה ושיווק בלעדי לחברה מסוימת. בתחום הקמעונאי, הרשתות הגדולות – אופיס דיפו, קרביץ ובאג מנצלות את גודל והגב הפיננסי שלהן ונותנות תנאים טובים ללקוחות ולמעשה פוגעות בצורה קשה בחנויות וברשתות הקטנות.
כתוצאה מהתחרות החריפה, המרווחים התפעוליים של החברות הפועלות בענף נמוכים מאוד. להערכת דן אנד ברדסטריט הרווח הגולמי של השחקניות בתחום ההפצה – לארגונים ומוסדות ולרשתות נע בין 7% ל-15%, כאשר לרשתות רווחיות גולמית מעט גבוהה יותר.
ב"דן אנד ברדסטריט" מסבירים כי נוסף על התחרות העזה השוררת בענף המחשבים, סובל התחום גם מהתיישנות טכנולוגית יחסית מהירה וכתוצאה מבלאי מהיר של המלאי. השקת מחשבים עם יכולות טכנולוגיות גבוהות יותר מהדור הקודם, גורמת לירידה דרמטית במחיר המחשבים מהדורות הקודמים ובהתאמה ערך המלאים של החברות בתחום יורד בצורה חדה.
כן, וגם כאן סין אשמה, מחירי המחשבים ירדו לאורך השנים באופן דראסטי, אם בשנת 2000 ניתן היה לרכוש מחשב ב- 5,000 ש"ח הרי שכיום נימכר מחשב עם ביצועים טובים באופן משמעותי במחיר של כ- 2,000ש"ח בלבד.
על כל אלה, נוספה בשנה האחרונה בעיית הדולר החלש, חלק גדול מהחברות הפועלות בתחום, מוכרות מוצרים על פי מחירים דולריים. ירידת הדולר אמנם עוזרת ליבואני המחשבים, כאשר העלויות השוטפות על רכש הציוד קטנות, אך מנגד התמורה מהמוצרים הנמכרים יורדת גם כן שכן זהו שוק שמוכר בדולרים. מעבר לכך, המגמה של החלשות הדולר ביחס לשקל יוצרת מצב בלתי נסבל לחברות רבות בתחום כאשר הן רוכשות ומשלמות עבור המחשבים לפי שער חליפין מסוים, אך בעת שהן מוכרות את המחשבים מדובר כבר בשער חליפין נמוך עוד יותר, כאשר את כל הירידה הנוספת סופגת בפועל החברה.
"מספר סיבות שחברו להן יחדיו הביאו לחולשה מאוד משמעותית בענף המחשבים האישיים", אומר ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל: "בראש וראשונה זאת התחרות שכבר שנים ארוכות חריפה מאוד והתעצמה בשנה האחרונה, העלייה בנפח העסקאות לאורך השנים אינה מספיקה בכדי לפצות על ירידת המחירים וממשיכה לפגוע במרווחים הגולמיים של החברות שגם כך נמוכים מאוד. בנוסף זהו שוק שעדיין מוכר בדולרים – חברות אלו נפגעות כאשר הדולר במגמה של החלשות מול השקל בשני אופנים – הן נפגעות הן משער הדולר הנמוך ובימים של דולר עם סנטימנט שלילי הן נפגעות גם מכך שהרכישות שלהן נעשו בעבר שהדולר היה בשער גבוה יותר בעוד שבשלב המכירה הדולר נמוך יותר. לצד השפעות אלה שוק המחשבים עבר טלטלה נוספת במהלכה התכווצה "שרשרת המזון" – אם בעבר מחשב היה מגיע אל הלקוח לאחר מעבר של 4 ידיים בממוצע הרי שכיום הרשתות הגדולות מייבאות בעצמן ישירות מהספק ומתחרות באופן ישיר ביבואנים ובסיטונאים".
דוחות, דירוגים וסקירות שוק ניתנים לרכישה והזמנה באמצעות אתר Allmarketing.co.il.