"הכי זול" – אסטרטגיה שעולה לעסק ולמותג ביוקר

במשך שנים אחת האמונות הרווחות לגבי הצרכן הישראלי היתה שהוא לא פראייר – הוא מחפש את הכי זול וילך למי שייתן לו אותו. כדי לתפוס את הסוג הזה של צרכנים התפתחה קטגוריית Low Cost בתחומים רבים: בתחומי הסלולר, הביגוד, הקפה ומאפה, וכמובן הקופונים שזכו לפריחה כאן בשנים שחלפו.



במהלך השנה החולפת ראינו כיצד מי שתלה את יהבו באסטרטגיית המחיר הזול נכווה: חברות הסלולר הזולות, שאמנם הביאו לשינוי המחירים בשוק כולו, נעלמו מהתמונה. עסקים שקפצו בהתלהבות על טרנד הקופונים עדיין מלקקים את הפצעים מהחוויה שהוכיחה את עצמה כלא משתלמת עבורם, ודוכני הקפה ומאפה המוזלים שקמו בשנים האחרונות כחלופה לבתי הקפה, דיווחו לקראת סיום השנה על ירידה ברווחיות ועל כוונה להעלאת מחירים, דבר אשר הביא לכעס מצד הלקוחות כלפיהם.



הטעויות העסקיות שמכשילות את אסטרטגיית "הכי זול"



אם נדמה לנו שהצרכנים מוטי מחיר, מדוע האסטרטגיה של למכור בזול לא מצליחה? כאשר האסטרטגיה שלך היא למכור בזול, מתחייבים מכך שני דברים – רווח נמוך והכרח למכור בכמויות גדולות על מנת להראות רווחיות.


המשמעות של מכירה בכמויות גדולות יוצרת בעיה פיננסית שעסקים רבים אינם חוזים או נערכים לה מראש, המתבטאת בגידול בהוצאות הישירות והעקיפות של העסק:



גידול במצבת כוח האדם: בין אם מדובר בחנות פיזית או מקוונת, ברשת חנויות או סניף בודד, ברגע שהתוכנית העסקית מתבססת על מחזורי לקוחות גדולים, נדרשת כמות גדולה של כוח אדם כדי לתת להם שירות. גידול במצבת כוח האדם פירושו גם גידול בהוצאות הסוציאליות, שיכולות להגיע למעל ל-50% משכר הברוטו של העובד. אחרי עלויות חומרי הגלם, ההוצאות על כוח האדם ושכר הדירה הן מההוצאות היקרות ביותר בעסק, ולרוב מי שמתכנן למכור בזול לא מעריך אותן נכונה.



בעיית מלאי: ניהול המלאי הופך מסובך יותר כאשר מתעתדים למכור בכמויות גדולות, ומעורר נטייה להזמין יתר על המידה. מצב זה יוצר מספר בעיות כדוגמת אחזקת מלאי עודף שמחייב להשכיר עוד מחסנים ומגדיל את עלויות שכר הדירה, ממשיך בעלויות פחת על מלאי שלא נמכר או מתקלקל והופך להפסד, ומסתיים בצורך להגדיל את האובליגו והריביות של העסק, שנתקע בלי אשראי ומוביל להתדרדרותו.



למה "הכי זול" נכשל גם מבחינה שיווקית?



גם מבחינה השיווקית הסיכוי להצליח עם מיתוג שמבוסס על המחיר הזול בשוק קלוש למדי, ממספר טעמים:


תמיד יהיה מישהו זול ממך: אנו חיים בעידן דיגיטלי וגלובלי, שבו אתה מתחרה לא רק מול השכן ליד, אלא מול אתרי מסחר ענקיים. אם הלקוח שלך באמת מושפע אך ורק ממחיר ומוכן לחכות כדי לחסוך, הוא יכול למצוא בהם מחיר זול ממה שתוכל להציע. בשנים האחרונות המדיניות הממשלתית נוטה להורדת מכסים מחד ומדיניות המשלוחים של אתרים גם בזמן מבצעים הופכת להיות גלובליות מתמיד, ולכן האסטרטגיה הופכת להיות מסוכנת עבור תחומים רבים מאי פעם.



העדר נאמנות לקוח: אחד הדברים שאיש שיווק רוצה הוא קהל לקוחות נאמן, שכן הסיכוי למכור שוב למישהו שכבר קנה ממך בעבר גדול יותר. אבל לקוח שרואה אותך כספק של מחיר לא נאמן לך, וברגע שיגיע מתחרה זול יותר הוא ינדוד אליו. מכיוון שהרווחיות של העסק תלויה במכירה בכמויות גדולות, חוסר הנאמנות למותג יפגע בוודאות ברווחיות.

כבילה למחיר הפסדי: מחירי התקורות בעסק משתנים ולעיתים עקב התייקרות תקורות (ארנונה, חשמל, פנסיה, חומרי גלם וכו') עולה הצורך לבצע העלאת מחירים. כאשר למוצר יש קהל נאמן הוא יהיה מוכן לספוג את ההעלאה הזו, אך כאשר "הסכם ההתקשרות" בין הלקוחות לעסק הוא על בסיס המחיר הזול ביותר, הם עלולים להעלם לאחר העלאת המחיר. במצב הזה העסק נשאר בין שתי בחירות הפסדיות – למכור במחיר שאינו רווחי או לאבד נתח לקוחות.



פגיעה באיכות המוצר והשירות: כאשר הרווחיות נמוכה העסק עושה כל שביכולתו להרוויח יותר. בתהליך קיצוץ העלויות עסקים נשאבים לפגיעה באיכות המוצר והשירות על ידי רכישת חומרי גלם זולים, מחזור שאריות, קיצוץ זמני שירות ללקוח וכן הלאה. לאחר תקופה הלקוחות חווים ירידה בשביעות הרצון ומתחיל גל של ביקורות ותלונות שאיתם צריך איש השיווק להתמודד בלי שיש לו עוד ערכי מותג או אמצעים בשטח שיגבו אותו.



זוהי דרך חד סטרית: אין עוד ערכי מותג שעולים בקנה אחד עם "הכי זול", ולכן גם אם הבחירה באסטרטגיה הזו מתגלה כלא נכונה לאחר תקופה, אין מרחב גמישות המאפשר העלאת מחיר ושינוי כיוון, למעט מיתוג מחדש.



האסטרטגיה של מחיר זול היא אסטרטגיה לטווח קצר ולכיס עמוק. מי שמעוניין לבנות מותג עם ערכים, סיפור ועוצמה, צריך לכוון למקום שיאפשר לעסק להתפתח ולצמוח. למותגים במחיר נוח ונגיש יש ביקוש בשוק הישראלי, רק חשוב לתכנן את תהליך התמחור והמיתוג שלהם נכון על מנת למנוע את שחיקתם של הרווחיות ושל המותג עצמו.



הכותב: ירון לוי, יועץ עסקי והבעלים של לוי ייעוץ כלכלי ועסקי, המתמחה בליווי וייעוץ עסקי, כתיבת תוכניות עסקיות, השגת מימון לעסקים ואימון עסקי למנהלים.

אולי יעניין אותך

אגם זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
רם-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
ללמד נהיגה
ניר שמול - מנכל חברת שניר
עותק של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
מכונה גלידה נינג'ה צילום יחצ
לירון ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח