אמון הציבור ליועץ המשפטי לממשלה: "לרשות השנייה אין סמכות להתיר פרסום סמוי"


מנכ"ל ארגון אמון הציבור ,גלית אבישי, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבחון את סמכות הרשות השנייה להתיר פרסום סמוי בערוצים שבפיקוחה. הפניה באה בעקבות הודעתה של הרשות השנייה כי בכוונתה להביא להצבעה במליאת הרשות היתר המאפשר פרסום סמוי בתוכניות שונות (לרבות תוכניות עתירות צפייה), בהתאם להמלצות ועדת האתיקה בפרסומות של הרשות.



במכתב נטען כי: "היתר זה יש בו כדי לשנות לרעה את שוק השידורים והיצירה המשודרת בישראל ובמקביל יש בו פוטנציאל נזק רב לציבור הצרכנים. לפי חוות דעתנו, קיים חשש כי ההיתר האמור חורג, לכאורה, מסמכותה של הרשות ואינו עומד בדרישות החוק".



עוד עולה כי "הנימוק המרכזי שהביא את הרשות לצדד במהלך זה היה דאגה להכנסות הזכיינים ובכלל זה הירידה באפקטיביות הפרסום הגלוי (טענה זו גלויה בדוח ההמלצות של ועדת האתיקה). כל זאת למרות שדוח נציב קבילות הציבור של הרשות השניה מצביע על מגמה מובהקת של עליה בתלונות הציבור בכל הנוגע לפרסומות ותוכן שיווקי."



לטענת ארגון אמון הציבור, התרת פרסום סמוי טומנת בחובה נזקים כבדים לציבור. בין היתר, בשל העובדה כי, בפרסום סמוי הצרכן חשוף להשפעת המשווק ואין לו את ההגנה הבסיסית והחיונית של מודעות לכך שבעצם מנסים למכור לו משהו.



אבישי מדגישה במכתבה בעיקר את ההשפעה על ילדים ובני נוער: "ידוע כי קטינים חשופים במיוחד להשפעות של פרסומות ולא בכדי נקבעו בדין הגנות מיוחדות לקטינים בדמות מגבלות חמורות על פרסומות המיועדות לקטינים. סכנות אלו חמורות במיוחד כאשר מדובר בפרסום בטלוויזיה ובעיקר כאשר מדובר בפרסום סמוי.


הסיכון לקטינים מפרסומות בטלוויזיה נמצא כה גדול שמדינות רבות אף אסרו כליל על שידור פרסומות המכוונות לילדים בטלוויזיה.



הרשות השניה אמנם מצהירה כי היא לא תאשר שילוב תוכן מסחרי בהפקות המיועדות לצופים עד גיל 16, אך במקביל היא מתעתדת להתיר שילוב תכנים אלו בטלנובלות ותוכניות ריאלטי – תוכניות עתירות צפייה של בני נוער וילדים. היתר לשילוב פרסום סמוי בתוכניות שממילא פונות במידה רבה לקהל צעיר הינו היתר לשטיפת מוח מסחרית של הנוער בישראל.



"במקרה בעל משמעות ציבורית עמוקה כל כך וחשש לפגיעה חמורה בכלל ציבור הצרכנים, אין זה מן הראוי ואין זה מן הדין כי החלטה מסוג זה תתקבל על ידי מועצת הרשות השנייה, בוודאי שלא בהסתמך על המלצות של ועדה ששניים מחבריה (מנכ"ל איגוד המפרסמים ומנכ"ל איגוד חברות הפרסום) מצויים בניגוד אינטרסים חריף שעומד בניגוד לאינטרס הציבורי".

אולי יעניין אותך

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

מוקאפ
חנויות ספורט
שולחן קינוחים