בסוף השבוע האחרון השיח האלים ברשתות החברתיות בנושא אירוע הדקירה והרצח בדומא הגיע לשיא של יותר מ-100,000 פוסטים. החל מפוסטים כגון: "חבל שלא הצליחו לפגוע יותר בקהילה הגאה", דרך קריאות גנאי "אחמד ריבלין" לנשיא המדינה, ועד לדברי הסתה של ממש: "צריך להרוג!". ואת כל הפוסטים הללו ניטרו עובדי חברת vigo, חברת הבת של "יפעת", המנטרת ומנתחת את השיח ברשתות חברתיות, וצפו בזמן אמת בהתלהמות המתגבשת ברשת.
הרשתות החברתיות בשנים האחרונות הפכו ממקום של שיח קליל ועדכון שוטף, לכלי אקטיבי ויעיל להעברת מסרים, יצירת קהילות, קריאה לפעולה ולמקור השפעה בעל כוח שטרם נראה כמותו בעולם הווירטואלי. ועם השינוי הזה נולד הצורך ללמוד את המתרחש ברשת ולהפיק מכך תובנות, לגבי כל תחום בחיים שלנו, החל מצרכנות וסגנון חיים ועד לפוליטיקה ומשברים עולמיים.
"רק דרך הרשתות החברתיות אפשר ללמוד מה הגולשים חושבים באמת" אומר רביב טל מנכ"ל vigo . "הרשתות החברתיות מאפשרות לגולשים לבטא את מה שהם חשים וחוששים להגיד במקומות אחרים. יש משהו בקונספט של הישיבה בבית מאחורי מסך המחשב, שגורם לנו להשתחרר ולבטא את האמת שלנו.
כשמנתחים לאחר מכן את כל מה שהגולשים כתבו, את חכמת ההמונים, אפשר ללמוד הרבה על מותגים ועל חברות, למשל – כמה האנשים משתמשים בהם, איזה שימושים אחרים נעשים במותג, היכן יש מקום לשיפור, ואפילו ללמוד על היתרונות של המתחרים שלהם. אין ספק שזהו מידע הכרחי, לעסק שרוצה לקדם את עצמו."
כיצד פועלת חברת vigo בתחום?
"המערכת של vigo סורקת את הרשתות החברתיות ואת המרחב הווירטואלי לאורך כל היום ואוספת מידע מכל מקור ברשת: פוסטים בפייסבוק ובלינקדאין, ציוצים בטוויטר, תגובות בפורומים, טוקבקים לכתבות, בלוגים וכד'. כל אתר, בלוג ורשת חדשה שעולה, נכנסת למאגר שלנו ונסרקת גם. את הנתונים הרלוונטיים ללקוחות שלנו, אנו אוספים ומנתחים באמצעות חוקרים מיומנים שמוכשרים לתחום, כך שבסוף התהליך הלקוח יקבל מידע מדויק ותובנות מהימנות לגביי כל מה ששאל את עצמו בהקשר למותג שלו. חברת VIGO בצמיחה. כיום החברה מונה כעשרה אנשי צוות, ביניהם מתכנתים, אנשי מחקר, אנשי שיווק ומכירות, וכן צוות תפעולי שמספק מענה גם בשעות לא שגרתיות".
מי הם הלקוחות של חברת vigo?
"קהל הלקוחות של vigo מגוון מאוד וכולל חברות ועסקים בהיקפים שונים. החל מבנקים וחברות מזון, דרך פוליטיקאים ואישים בכירים ועד למסעדות ועסקים עצמאיים. כולם מתעניינים בשלושה סוגים של מידע:
· מה אומרים עליהם ועל המתחרים שלהם ברשת?
· היכן נמצאים הלידים ולחילופין מהם האיומים הפוטנציאלים?
· והמידע המעניין ביותר הוא כמובן ניתוחי סיכום חודשיים או רבעוניים שמראים את המגמות והפוטנציאל הרב ביותר בשיח.
כיצד מקרה של ניטור ברשת "הציל" בית עסק?
vigo" מפעילה אפליקציה ייחודית שיודעת להתריע על משבר פוטנציאלי שפרץ במדיה החברתית, בזמן אמת וישירות לנייד של הלקוח. המערכת יודעת להבדיל בין סתם פוסט ביקורתי לפוסט שיכול להפוך למשבר של ממש ולסכן את העסק, ובהתאם לכך המערכת שולחת התראה מתאימה.
בשנה האחרונה שלחנו קרוב לאלף התראות ללקוחות שלנו וסיפרנו להם על משברי רשת ברגע בו התחילו להיווצר. כשהלקוח מקבל את ההתראה מוקדם מספיק, זה מאפשר לו לפנות לצרכן שהעלה את הפוסט, לתקן את העוול ולהציע פיצוי – הכל כדי שהפוסט יימחק לפני שיהפוך לוויראלי".
האם באמצעות ניטור הרשת, אפשר להתערב בשיח בזמן אמת ולשנות את תוצאותיו?
"בהחלט! ארגון שעוקב באופן תדיר אחרי ניטור התוכן שלו במדיה החברתית יכול גם להתערב בשיח. אם זה במקרה של משבר פוטנציאלי, שפנייה לגולש שהעלה את הפוסט עשויה למנוע את התפשטות הסיפור, אם זה במקרה של צורך שעולה ברשת ופנייה שעשויה ליצור ליד ועוד. לדוגמא – לקוח שמספק חופשות בחו"ל, בכל פעם שגולשים מחפשים מלונות בערים מסוימות בחו"ל, הוא פונה אליהם ומציע להם את המלונות שלו. זה פתרון חסכוני שמייצר הכנסה רבה".
כיצד חברות וארגונים משנים את ההחלטות העסקיות שלהם, כתוצאה של ניתוח הנתונים שנאספו בניטור?
"כיום כמעט כל סמנכ"ל שיווק בונה את האסטרטגיה שלו לפי רחשי הציבור. הרשת מאפשרת לנו הצצה לרצונות האמיתיים של האנשים, שאינם מועברים באמצעות סקר מוטה ששואל שאלות ספציפיות בלבד, או באמצעות קבוצת מיקוד שמספקת נתונים חלקיים.
מחקר מעמיק במדיה החברתית יכול לספק אסטרטגיה שיווקית שלמה: מה הציבור חושב, מה הוא רוצה, מה הוא צריך. לפני מספר חודשים עבדנו על מחקר כזה בתחום הרפואי. חקרנו מה הגולשים כותבים על מחלה מסוימת, על התרופות שלה, על הטיפולים האלטרנטיביים, מי המתייעצים, ממה הם מרוצים וממה לא, וסיפקנו בסיס מקיף לאסטרטגיה שיווקית".
מהו היו פעולותיכם בתקופת הבחירות עם המפלגות השונות?
"בתקופת הבחירות הרשת הפכה לכלי מרכזי במשחק הפוליטי. לא רק שפעולות שיווקיות רבות בוצעו ברשת (סרטונים, בדיחות רשת, סטטוסים, ויכוחים עם אנשי תקשורת בטוויטר ועוד), גם דעת הקהל הציבורית השתקפה במהלך הרוח של השיחות ברשת – מה מעניין את האזרחים, לפי מה אנחנו בוחרים, מה חשוב לנו וכמובן את מי נרצה לראות בממשלה הבאה. בתקופת הבחירות עבדנו ב-Vigo מסביב לשעון על מנת לספק למפלגות ולראשיהן את המידע העדכני ביותר: באילו זירות כדאי להיות, מי הגולשים המובילים, על אילו נושאים/אמירות כדאי לענות ועוד. הנתונים עובדו לכדי דו"חות יומיים ושבועיים, באמצעותם עדכנו את הלקוחות במתרחש".
מה מייחד את vigo מחברות המספקות שירות דומה?
vigo" משחקת בשוק תחרותי גם בארץ וגם בעולם. הקמנו את המותג בסך הכל לפני שנה וחצי, כשהשוק הישראלי כבר היה מבוסס יחסית, מה שאפשר לנו ללמוד מה חסר ללקוחות.
vigo מביאה תפיסה חדשנית שמספקת מוצרים מתקדמים שאינם רק ניטור של מידע לדוגמא – אפליקציית משברים חדשה ומערכת חדשנית לניהול עמודי פייסבוק אפקטיביים, לצד יכולות מחקר וניתוח גבוהות ומדוייקות. בסופו של דבר חשוב לנו לספק תוצרים מאוד איכותיים ללקוחות שלנו – לא רק נתונים אלא תובנות, מסקנות ותרגום לכדי מעשה. אנו מספקים ללקוח ליווי צמוד מאוד ורואים את עצמנו שותפים מלאים של כל אחד מהם וכמובן זמינים עבורם בכל רגע נתון בדגש על השירות הטוב והאיכותי ביותר".