אסטרטגית המוניטיזציה של אינסטגרם מתחילה בחיזוק ערך הרלוונטיות

אינסטגם הייתה ונותרה עדיין אחת מהרשתות החברתיות האהובות עלי. התחברתי אליה ממש מהרגע שהושקה, ומאז אני פעיל בה על בסיס יומי, וכפועל יוצא מכך אני עוקב אחר השינויים הרבים שהפלטפורמה המהדהימה הזו עוברת.


רבות כבר נאמר ונכתב על תהליך בניית המוניטיזציה של אינסטגרם, החל מפיילוטים של מספר מותגים נבחרים שהציגו מודעות ממומנות (התוצאות אגב, היו מדהימות), ועד מותגים קריאטיביים כמו IKEA שייצרו קמפיינים מדהימים מבלי להשקיע אגורה בפרסום) לפוסט שלי שמדבר על המהלך של IKEA באינסטגרם( וזאת לאחר שפיצחו את מהות הפלטפורמה וידעו איך להפוך את המאפיינים הטבעיים שלה למרכיב בסיסי בקמפיין.


השמועה אומרת שבפני ג'ק דורסי, יזם סדרתיי (טוויטר, Square ) עמדה ההזדמנות לרכוש את אינטסגרם, מהלך שבזמנו היה נתפס כטבעי לחלוטין. אך כידוע, מי שבפועל זיהה את ההזדמנות וגם ביצע את הרכישה היה לא אחר מאשר מנכ"ל פייסבוק – מארק צוקרברג.


מאז, קיימות אין ספור ספקולציות לגבי האבולוציה של אינסטגרם מפלטפורמה עצמאית מצליחה לכזו שגם יודעת לייצר כסף, תחת החסות של פייסבוק. רבים חששו שלאחר הרכישה, פייסבוק "תבלע" את אינסטגרם, לא תהסס לשלב בה מודעות ממומנות שלמעשה יפגעו בחוויה ובמילים אחרות פשוט יהרסו את כל הכיף. אבל לשמחת כולנו, כל זה לא קרה, ובמקום זאת אנו עדים לעובדה שפייסבוק כחברה התבגרה במשך השנים, צברה כמה קילומטרים ולא מעט תובנות בעולם המובייל (בעיקר לגבי מה עובד יותר ומה פחות – גם בהיבט של מוניטיזציה אבל לא פחות חשוב, באיך לייצר ולייעל את החוויה לכל המעורבים).


שני שינויים מרכזיים שניתן לזהות באינסטגרם בתקופה האחרונה, מחזקים את האסטרטגיה של פייסבוק לפיה הכסף הוא לא מה שחשוב כרגע, שלא מדובר בספרינט אלא במרתון לכל דבר ומהבחינה הזו עדיף לבצע שינויים קלים, ממוקדים וחכמים שישפרו באופן קבוע את האינטראקציה של המשתמשים עם הפלטפורמה, ושהכסף יגיע בהמשך.


השינוי הראשון, הוא טאב ה- EXPLORE בשלבים המוקדמים בחיי האפליקציה, כל מי שנכנס לאזור הזה הוצף בשלל תכנים אקראיים שנאספו והוצגו מבלי שתהיה לוגיקה או חיבור בינם לבין המשתמש שצופה בהם. כעת, בשקט מפתיע, הפונקציונאליות של טאב ה- EXPLORE השתנתה לחלוטין:


לא עוד אוסף שרירותי של תכנים, אלא הנגשה חכמה של תכנים שהאלגוריתם המתקדם של אינסטגרם התאים עבורי. למשל: תכנים של חברים, תכנים של חברים של חברים ועוד. הרעיון הוא להפוך את הטאב ל- Utility אמיתי עבור המשתמשים, כלי חכם שיסייע להם לאתר תכנים ואנשים שעולמות התוכן שלהם משותפים (ממש בדומה לפונקציה המקבילה בטוויטר). אם לא שמתם לב, ברוב המקרים שבהם תיכנסו לטאב ה- EXPLORE יופיע בתחתית התמונה "מבוסס על תוכן של אנשים שאתה עוקב אחריהם". במקרים אחרים תופיעה הודעה שהתוכן רלוונטי בהתאם למיקום הגיאוגרפי שלכם, או תכנים שאהבתי.


שינוי נוסף ששמתי לב אליו ממש בשבוע האחרון שגם הוא קשור ל- EXPLORE, מתקשר ליכולת לגלול את התכנים בטאב הזה מבלי שיגמרו. עד לא מזמן, הטאב הציג כמות מוגבלת של תכנים שנאספו והוצגו בפני המשתמשים, וברגע שרציתם לראותם נוספים, נאלצתם לבצע REFRESH של הטאב. כעת כאמור, הפונקציונאליות השתנתה ובכך מגבירה את המעורבות של המשתמשים עם תכנים חדשים.


השינוי השני, גם הוא "הושאל" מטוויטר הוא מנוע ההמלצות על אנשים שכדאי לעקוב אחריהם בדומה לטוויטר, מעתה גם באינסטגרם ברגע שתבחרו לעקוב אחר משתמש חדש, יופיעו המלצות של משתמשים נוספים שכדאי לכם לעקוב אחריהם. מה ההזדמנות בפיצ'ר כזה? ברגע שתעקבו אחרי מישהו, האלגוריתם של אינסטגרם מחשב איזה פרופילים נוספים רלוונטיים ויציע לכם לעקוב גם אחריהם. בכך אינסטגרם מחזקת למעשה את הקשרים בין פרופילים, ואם תחשבו לרגע על פרופילים עסקיים, הדבר מייצר הזדמנויות רבות. כמובן שברגע שאינסטגרם תציע כלי המאפשר לרכוש את ההמלצות הללו ולהציג אותן על בסיס טרגוט חכם (ממש כמו בפייסבוק וגם בטוויטר אגב), כלי ההמלצות הופך למשמעותי הרבה יותר.


לסיכום אין ספק שאינסטגרם הולכת בכיוון הנכון של הפיכת חווית השימוש לטובה ורלוונטית הרבה יותר (ולטעמי רלוונטיות היא מילת המפתח). ייתכן שדורסי פספס הזדמנות ענקית לרכוש את אינסטגרם ולשלב אותה באקו סיסטם של טוויטר, אך לשמחתנו השינויים שציינתי מחזקים את ההתפתחות השקולה עקב בצד אגודל של הפלטפורמה, במטרה להבשיל אותה למוניטיזציה אמיתית ומבוססת.


פורסם בRedefine | Digital Inspiration & Strategy

אולי יעניין אותך

seri1
gidi-lerrer1
tomaharon1
assaf-shmuelli1
mike1
Federico1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

pizza_box
דר נועה בן -ארויה מילשטיין
משתתפים בתנועת ''לינק 20'' מבית ''שותפויות אדמונד דה רוטשילד''. קרדיט צילום - ''לינק 20''