אף חברה לא תחזור לקדמותה – מי תשרוד ומי תצטרך לחשב מסלול מחדש?

הימים האחרונים מביאים איתם בשורות של פתיחת המשק בהדרגה. הדרג הניהולי של כל ארגון, עסק וחברה עוסק כעת במתווה החזרה לשגרה, וישנן שתי הנחות יסוד חשובות שהוא צריך לקחת בחשבון: הראשונה היא שארגונים לא יחזרו לאותה הנקודה ממנה יצאו לפני פרוץ הקורונה, אלא למציאות אחרת. ההגבלות ימשיכו לרחף מעלינו עוד זמן רב, גם בשל חוסר הוודאות לגבי ההתפרצות השנייה של הקורונה וגם משום שהריחוק החברתי עשוי להישאר בעבודה היומיומית. חברות ותעשיות שלא הטמיעו טכנולוגיות והתלות שלהן בכוח אדם היא משמעותית, יאלצו להבין כיצד הן מתנהלות בגזרות של צמצום והרחבת ההגבלות, לאור דרישות השוק החדשות.



ארגון היברידי


ההנחה השנייה היא שארגונים יצטרכו לייצר גמישות עסקית ותפעולית ולעבוד במודל היברידי. ארגון היברידי הוא זה שמצליח לשלב גם עבודה במבנה היררכי מרכזי וגם במבנה רשת שמאפשר שיתוף ידע, יעילות גבוהה וגמישות בשיטות העבודה. יש לו יותר מעוגן אחד שמניע אותו, דוגמת חנויות פיזיות ומקוונות גם יחד, יכולת לעבוד גם מרחוק וגם מקרוב, או אפילו מגזרים שונים כקהלי יעד. מגוון רחב מאפשר שרידות גבוהה, וככל שארגון יהיה יותר היברידי, תהיה לו רשת ביטחון יותר גדולה, הוא ינהל את הסיכונים בצורה יותר טובה ויימנע מלהיות פגיע.



גם השוק אינו נותר כפי שהיה לפני משבר הקורונה. הריחוק החברתי הביא צרכנים, לקוחות וספקים לשינוי התנהגות, ובהתאם גם לשינוי באופרציה התפעולית שלהם. שרשרת האספקה השתנתה וגם תהליכי בדיקות איכות ארגוניים נאלצו לבצע התאמות למציאות החדשה. הבולט ביותר היה המעבר בחודשיים האחרונים מהפיזי לאון-ליין בתחומים רבים. התרגלנו להזמין מבלי לגעת במוצר, מה שמשפיע לא רק על הקמעונאות, אלא גם על תחומים נוספים ועל התעשייה עצמה. תהליכים בהם לקוח שהיה רגיל לטוס ולערוך בדיקות איכות על המוצר מקרוב, לבחון פיתוח חדש או לבצע התקנה ארוכה אצל לקוח, ייאלצו להבחן מחדש. רמת האמון ביצרנים והספקים תצטרך לעלות, וארגונים שאמון הלקוחות בהם נפגע בגלל חוסר יכולת לתת שירות, ידרשו לחשב מסלול מחדש כדי לשקם אותו, ולכן יחויבו לערוך התאמות באופרציה התפעולית.



Restart


על מנת לשמור על המשכיות עסקית, מנהלים יצטרכו להתבונן מחדש על הארגון ולהבין היכן נכון להם לייצר גמישות. יהיו מי שיאלצו לאפס את הפעילות (Restart) – ארגונים אלו ימציאו את עצמם מחדש או יימצאו תחומי ליבה חדשים. ענפים שונים במשק לא יצליחו לעבור את התקופה הזו, והצעת הערך שלהם ללקוח כבר לא תהיה רלוונטית. מן הצד השני של הסקאלה אנחנו רואים שארגונים שיעשו אתחול מחדש (Restart) הם אלה שיהיו הכי קרובים לחזרה לנקודה שממנה יצאו. מדובר בעיקר בארגוני הייטק שיש להם יכולת לעבוד מרחוק, פתרונות טכנולוגיים רחבים, רוח יזמית גבוהה והם עובדים בתהליכים גמישים בשיטות העבודה הקבועות שלהם.



Reshape


רוב הארגונים יצטרכו לעבור תהליך של עיצוב מחדש (Reshape) ולהתמקד בשינוי. גם כאשר המשק ישוב לעבודה מלאה, המצב לא יחזור לקדמותו כי נפתחו אלטרנטיבות חדשות בתקופה הזו. בנוסף, על ארגונים להיות מסוגלים לעבוד במודל של צמצום והרחבה ולאמץ תהליכי עבודה מהמשבר כדי לשמור על היעילות והגמישות התפעולית. ניסיון לחזור לתהליכי העבודה הקודמים יביא את החברה לאובדן זמן וכספים נוספים. תהליכי Reshape נכון לבצע בתהליכי תכנון היצור והביקושים, בניהול המשאבים, בשגרת העבודה, בניהול הנכסים, ובמדידת יעילות ואפקטיביות העבודה.



חשוב לזכור שמשברים מובילים לצמיחה. כחלק מאסטרטגיית היציאה והחזרה לשגרה החדשה כדאי לארגון לחדד את תפיסת ההפעלה כך שתהיה ממוקדת במתן ערך ללקוח, בעלת מודל עסקי גמיש לתנאים משתנים וכזו שנתמכת בכלים דיגיטליים וטכנולוגיה.



הכותבת היא סמנכ"לית ייעוץ ניהול בקבוצת AVIV AMCG מבית מטריקס


אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח