ניתוח וסקירת שוק תחום התעופה העסקית שערכה חברת Jetsetter הישראלית, העוסקת בניהול, מכירה וקניה של כלי טייס עסקיים וארגוניים, מגלים כי שנת 2015 היתה שנת שיא בתחום, שהתקרבה לשנת השיא של 2008, טרום המשבר הכלכלי, ובמהלכה נמסרו בעולם כ- 700 מטוסי מנהלים חדשים. בישראל מופעלים כיום 34 מטוסי מנהלים. הסקר בחן שעות טיסה, רכישת מטוסים חדשים ומשומשים, פתיחת חברות צ'רטר ובעלות חלקית והצגת תוכניות למטוסים חדשים על ידי היצרנים השונים.
ניתוח השוק נערך על ידי Jetsetter לרגל Jetsetter Business Aviation 2016, הכנס השנתי המוקדש למטוסים הפרטיים העסקיים, שייערך ב-17 בינואר 2016 בתל אביב. האירוע, בו יקחו חלק כל המעורבים בישראל בתחום התעופה העסקית הפרטית ובכירי התעשייה מהעולם, מיועד לבעלי מטוסים פרטיים ולאנשי מקצוע המעורבים בתפעול ומימון מטוסי סילון עסקיים.
עפ"י נתוני JSSI, המפעילה תוכניות אחזקה למטוסים ומנועים לפי שעות, שעות הטיסה בתעופה העסקית עלו ב- 6.8% ביחס ל- 2014, והגיעו לכדי 79% מהשיא של 2008. JSSI קובעת כי השימוש החודשי במטוסי המנהלים עומד על ממוצע של כ- 26.5 שעות לחודש. נציג JSSI, ג׳ונתן דויטש, מנהל השווקים המתפתחים, יחשוף את המחקר המלא במפגש בתל אביב.
בסה"כ פועלים כיום בעולם כ- 20 אלף מטוסי מנהלים. עפ"י נתוני Honeywell, אחת משתי יצרניות האויוניקה ואחת מיצרניות מנועי הסילון למטוסי מנהלים, בעשור הקרוב (עד 2025) יהיה צורך בכ- 9,200 מטוסים חדשים, בעלות כוללת של כ- 270 מיליארד דולר. תחזית דומה הוצגה על ידי יצרניות המטוסים בומברדיה ואמבראר, וכן ע"י אנליסטית התעופה העסקית, ARG/US.
״ההתאוששות העיקרית ב- 2015 היתה בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה, כאשר היקף הפעילות שם הוא סביב 2.5 מיליארד דולר בשנה״, אומר גל פלג, מנכ״ל חברת Jetsetter. ״באירופה חל ב- 2015 ׳דשדוש׳, ונתוני 2015 דומים לאלה של 2014. בכלכלות המתעוררות, ברזיל, הודו וסין, יחד עם רוסיה, חלה ירידה בפעילות התעופה העסקית, בעיקר בסין״.
לדברי פלג, במהלך 2015 ניתן היה לראות כי המגמה שהחלה ב- 2008, של גידול ברכישת מטוסי מנהלים גדולים (במחירים של סביב 70 מיליון דולר), נמשכה, על חשבון המטוסים הקטנים (בשווי ממוצע של כ- 20 מיליון דולר ומטה), אך ברבעון השלישי של 2015 החלה התאוששות, עם הכרזה והתקדמות בפיתוח של דגמים חדשים.
בכנס בתל אביב, שייערך ב-17 בינואר 2016, ב״בית על הים״, בתל אביב יתארחו דיק רוטאן (Dick Rutan), טייס שנכנס להסטוריה כאדם הראשון שהקיף את כדור הארץ ללא עצירה, או תדלוק בדרך ובכירי התעשייה העולמית שידונו בעתיד שוק התעופה העסקית ובחידושי התחום, כשבין הדוברים יהיו נציגי החברות הגדולות בעולם בייצור מטוסים פרטיים, דוגמת גאלפסטרים, בומבארדייה, וטקסטרון (יצרנית ססנה, הוקר וביצ'קראפט), כמו גם נותנות שירותים גלובליות דוגמת חברת Jetcraft.