דוח סימנטק לגבי מצב מרכזי הנתונים ב-2008 חושף: מנהלים חשופים ללחצים "לעשות יותר בפחות"

מנהלי מרכזי נתונים לכודים בין שתי מטרות מנוגדות – מצד אחד, היעד העיקרי של מרכז הנתונים הינו מימוש ציפיות תובעניות מצד משתמשים ורמות ביצועים גבוהות ומצד שני, צמצום בעלויות. כך עולה ממצאי הדוח השנתי של סימנטק בנושא מצב מרכזי הנתונים בשנת 2008.


הדוח מצא שאיוש צוותי מרכזי הנתונים נותר בעייתי, בעוד ששרתים ואמצעי אחסון ממשיכים לא להיות מנוצלים עד תום והתוכניות להתאוששות מאסון אינן מעודכנות. המשיבים לסקר העידו שהם אכן מנסים לממש יוזמות למרכזי נתונים ירוקים, אך הם עושים זאת בעיקר בשל החיסכון בעלויות.


"הדוח מאשר את התופעה שאנו רואים בשטח", אומר שמוליק אנג'ל, מנכ"ל סימנטק ישראל. "תשומת הלב עברה ליוזמות שיביאו לצמצום מיידי בעלויות, במקום תוכניות המכוונות להחזר ארוך טווח על ההשקעה. אחסון היה מוקד חשוב ביוזמות אלה, מכיוון שהדרישה לקיבולת אחסון ממשיכה לגדול, למרות האתגרים הכלכליים".


לעשות יותר בפחות


מבין המשיבים, 75 אחוזים דיווחו שהציפיות מצד משתמשים עולות בהדרגה או במהירות. יתר על כן, 60 אחוזים מהמשיבים ראו בצורך לענות על רמות השירות הנדרשות מצד הארגון כקשה או הרבה יותר קשה למימוש. רק 10 אחוזים דיווחו שרמות השירות קלות יותר למימוש.



למרות זאת, כאשר המשיבים התבקשו לזהות את היעדים המרכזיים שלהם לשנה זו, צמצום בעלויות היה המטרה המוזכרת ביותר, הרבה יותר ממטרות אחרות. למעשה, צמצום בעלויות הוזכר על ידי יותר חברות מאשר שני היעדים של שיפור רמות השירות ושיפור התגובתיות גם יחד.


היוזמות העיקריות אותן נוקטים מרכזי נתונים במטרה "לעשות יותר בפחות" כוללות אוטומציה של משימות שגרתיות (אותה הזכירו 42 אחוזים מהמשיבים), הדרכת אנשי צוות לרוחב הארגון (40 אחוזים) והפחתת המורכבות של מרכז הנתונים (35 אחוזים).



איוש צוותים נותר נושא מהותי


לפי המחקר, איוש צוותים נותר נושא מכריע, כאשר 36 אחוזים מהמשיבים דיווחו שאין להם מספיק אנשי צוות, בעוד רק 4 אחוזים דיווחו שיש להם יותר מדי אנשי צוות. יתר על כן, 43 אחוזים אמרו שמציאת מועמדים מתאימים מהווה בעיה גדולה או ענקית.



כדי לטפל בבעיית האיוש, חברות מסתמכות על מיקור חוץ ועל הדרכה. קרוב למחצית מהחברות (45 אחוזים) מוציאות עבודה למיקור חוץ, בעיקר כדי לספק לצוות מרכז הנתונים זמן רב יותר להתמקד במשימות אחרות. פונקציות המחשוב המובילות שחברות מוציאות למיקור חוץ כוללות המשכיות עסקית (46 אחוזים), גיבויים (43 אחוזים) וניהול אחסון (39 אחוזים). הדרכה נתפסת כאסטרטגית על-ידי 68 אחוזים מהמשיבים, כאשר 78 אחוזים מצפים שתקציבי ההדרכה יגדלו או יישארו קבועים בשנתיים הבאות.



שרתים ואמצעי אחסון עדיין לא מנוצלים עד תום


חברות דיווחו שבשנת 2008 השרתים של מרכזי הנתונים שלהן פעלו ב- 53 אחוזים מהקיבולת שלהם. ניצולת האחסון במרכזי נתונים היתה אף נמוכה יותר, 50 אחוזים. באופן לא מפתיע, סימנטק גילתה פעילות ערה שמיועדת להגדיל את הניצולת בשני תחומים אלה.


היוזמות העיקריות בתחום השרתים כוללות התלכדות שרתים (80 אחוזים) ווירטואליזציה של שרתים (77 אחוזים). בתחום האחסון, היוזמות המובילות היו וירטואליזציה של האחסון (76 אחוזים), הגנה רציפה על נתונים (71 אחוזים) וניהול משאבי אחסון (71 אחוזים).



נושא ההתאוששות מאסון משתרך מאחור


מנהלי משאבי נתונים ממשיכים לדווח שיש מקום לשיפור בתחום ההתאוששות מאסון. למעשה, רק 35 אחוזים מדווחים שתוכנית ההתאוששות מאסון שלהם היא מעל הממוצע, בעוד 27 אחוזים אומרים שהיא זקוקה לעבודה נוספת ו- 9 אחוזים מדווחים שהתוכנית שלהם היא בלתי רשמית ולא מתועדת. חברות עדיין סבורות שגורם המשגה האנושי הוא הסיבה העיקרית לזמן השבתה לא מתוכנן, כאשר הן מאשימות גורם זה ב- 25 אחוזים מזמן ההשבתה. כשל בחומרה או בתוכנה והפסקות חשמל נמצאות מעט אחרי כן כגורם להשבתות.



עלויות הן המניע למרכזי נתונים ירוקים


בהמשך למגמה שזוהתה ב- 2007, המיקוד של מרכז הנתונים ב"להיות ירוק" היה מונע בשנת 2008 על-ידי בעיות של עלויות, כאשר נושא האחריות החברתית נמצא בעליה. המחקר שאל חברות מדוע מרכז נתונים ירוק היה חשוב למקום העבודה שלהם. 54 אחוזים הזכירו את הצורך בהפחתת צריכת החשמל, 51 אחוזים הזכירו את צמצום עלויות הקירור ו- 42 אחוזים ציינו את חוש האחריות כלפי הקהילה.



הדוח מדגיש את הצורך בפתרונות


הדוח של שנה זו משקף את החשיבות הנמשכת שחברות מייחסות למורכבות ולעלויות של מרכזי נתונים. המחויבות של חברות הוא במפורש לעשות יותר בפחות, ולכן הן נאבקות כדי למצוא פתרונות בעלי השפעה מיידית על העלויות והיעילות.



"מנהלי מחשוב ומנהלים עסקיים נמצאים בעמדה קשה", אומר אנג'ל. "צמצום בעלויות הוא יעד שלא ניתן לוותר עליו השנה, בזמן שציפיות המשתמשים נותרות גבוהות והביקוש ממשיך לעלות. הדבר גורם לעניין בפתרונות שמספקים ללקוחות ביטחון ומעניקים תועלות מיידיות בהפחתת ההוצאות על שרתים ואחסון, בלי לשבש את סביבת המחשוב הקיימת".

אולי יעניין אותך

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

יאיר ניצני בקמפיין עיגול לטובה עבור המרכז לחיילים בודדים על שם מייקל לוין - צילום
נגה גלנצר - צילום באדיבות המצולמת
שלי זהבי, בעלים משותפים בקבוצת פיט האוס ומאיר קנר מנכל חטיבת הספורט קבוצת תמוז קרדיט רום תייר