Whether you think you can or whether you think you can’t- you’re right!
(Henry Ford)
אתם מבינים למה אני מתכוון, לא? מי שהיה עד פעם לעבודתם של חסידי חב"ד בפינות הנידחות ביותר בעולם; או ( להבדיל ), מי שמכיר את דרך הפעולה של כל ארגון מיסיונרי נוצרי ברחבי העולם, לא יכול להתעלם מעוצמתה של האמונה ככוח מניע וממריץ ל"אדם המאמין". אבל האמונה היא לא רק נחלתם של אוהדי הדת, תומכי התנועה ו"הדבר הבא". האמונה כוללת גם את ה אמונה בעצמך, ביכולתך שלך ליזום, לבצע, להרים פרויקטים ולהביא את ההצלחה.
מי שראיין פעם מועמדים לעבודה מכיר את זה. יש מועמדים שכבר מפשילים שרוולים ורוצים לתרום מהידע והניסיון, ומנגד, אלה שמשדרים דאגה ועל פניהם ומתח של "…מה יהיה?" למרות שאנו לומדים להיות זהירים ומודעים להטיות שונות במצבים מהסוג הזה, אנחנו בסופו של דבר רק בני-אדם. בתור שכאלה יש לנו תגובות אנושיות ואישיות המתערבבות לנו בתוך ה"אג'נדה המקצועית", בין אם נרצה ובין אם לא.
מי שפעם ישב במצגת Power Point של יזמים ששואפים לגייס כספים לרעיון "המצאת הדור" שלהם בוודאי מכיר את התופעה: יזמים ש"נשפכת" מהם האמונה ש"אין דבר כזה בעולם ומי שלא יזהה את זה בזמן פשוט יפסיד!". ומאידך,יש גם יזמים שנראה כאילו עשו לך טובה שהסכימו לצאת מהמעבדה שלהם להעביר עוד מצגת אחת למי שבטח לא יבין את הפוטנציאל בדבר… יש לא מעט כלים להערכת פרויקט העומדים לרשות משקיעים כאשר מוצג בפניהם בקשה של השקעה של מיליוני דולרים. אך לעיתים קרובות נדמה שבשלבים הראשונים של סבב המצגות, לכל הפחות, ההשפעה של ההתלהבות של ה"יזם המציג" משחק תפקיד הרבה יותר גדול ממה שנהוג לחשוב. Passion מוכר טוב, במיוחד בתעשיית החלומות של השקעות הון הסיכון.
ולמי אנחנו נמשכים?? המחקרים, מסתבר, תומכים באינטואיציה: האופטימיות מדבקת. מתוך כל הפרמטרים שמשפיעים על האדם "המקשיב" לבין-שיחו, יוצא ש"תחושת האמונה והאופטימיות" חזקה בפקטור של פי 5 יותר מכל פרמטר אחר.
A person with a belief is equal to 99 who have only interests (Stuart Mill, philosopher)
האם אפשר ללמוד "להאמין בעצמנו" ולמנף את הנכס הזה? ייתכן ואין פה תשובה חד-משמעית וגורפת אבל אני מאמין שרובנו יסכים עם דבר אחד – קשה "לשחק אותה". הלקוח יכול לחוש את האמת הרבה יותר ממה שאנו נוטים לחשוב. בסופו של דבר "האמת" יוצאת לאור. לתקשורת הלא-מילולית יש חוקים משלה.
בכל שנה חברות מכל העולם מוציאות מאות מיליוני דולרים על הדרכה לעובדים שלהם. מעניין כמה מוציאים על מנת לשפר את ה"אמונה" של העובדים במה שמפתחים, יוצרים, מוכרים ומשרתים???….
בעולם של העסק הקטן או העצמאי הנושא חשוב פי שבעתיים. הרי, פה, על פי רוב, אתה = המוצר שלך. הייתם ממהרים לקנות מוצרים מאנשים שאינם משדרים את ה"אמונה במוצר"? הייתם מרגישים בטחון ביחסים כאלה? ומה שנכון לנו באופן אישי, נכון לכל מגעי ה"שיווק מפה לאוזן" שלנו. אם אני לא מרגיש "משוכנע" לגבי אותו איש= מוצר, מה הסיכוי שארצה להפנות אותו לאדם אחר?
אז, קדימה, בואו נבדוק את עצמנו – איזה מסר אנחנו מעבירים? האם אנחנו "מדברים מהבטן" או שמא נכנסנו לתסריט "פרווה" שאותו אנו מנסים לקדם? מומלץ מאוד לעשות בדיקה לא רק עם עצמנו, אלא גם עם אדם אחר שאיתו אנו עובדים, מתייעצים או פשוט סומכים על המשוב האמיתי, הישיר והאיכותי שיפרוש לפנינו. ייתכן ובירור כזה יהיה קצת לא נוח לחלק מאתנו, היות ומדובר בחשיפה במידה זו או אחרת. אבל אם היוזמה הזאת "תחבר אותנו" למאגר הכוח וההתלהבות, קרי האמונה בעצמנו, לא יצאנו נשכרים מכל הסיפור?
המנהיג ההודי הענק, מהטמה גנדי, פעם אמר:
“If I have the belief that I can do it, I shall surely acquire the capacity to do it, even if I may not have it at the beginning.”
בקיצור, האמונה כנכס אסטרטגי בהתגלמותו. נכס עסקי- שלנו, בשבילנו וכמנוף להצלחתנו.
* רוני דוניץ, MBA, הינו מאמן אישי ועסקי -Business & Life Coach, מאמן קבוצות ויחידים בפיתוח עסקים, שיווק וניהול-עצמי, מעברי קריירה והגשמה עצמית. dunetz@netvision.net.il, www.dunetzcoaching.com