ההבדל בין חשיבה טקטית לאסטרטגית בניהול שיווק

במשך השנים עבדתי מול מאות עסקים בגדלים שונים, החוויה הותירה אותי עם ידע ייחודי המאפשר לי להסביר תופעה חשובה מאוד בכל הקשור לניהול השיווק. אתייחס כאן לצורת חשיבת המנהל מול הפעילות העסקית כולל ניהול השיווק, חשיבה טקטית וחשיבה אסטרטגית.

נבהיר את הדברים: חשיבה טקטית הינה סוג של חשיבה המאפשרת פתרון בטווח די קצר.
טקטיקה היא אופן ההוצאה לפועל של יעדים ומטרות להשגה באופן מידי וקצר מועד.
לדוגמה,
במלחמה – בחירת אופן פעולה קונקרטי, במטרה לזכות בניצחון בקרב ספציפי. זאת, להבדיל מאסטרטגיה, שהיא הצבת היעדים ארוכי הטווח ותכנון אופן הפעולה הכולל ומטרותיו. כלומר, מנהל אשר פועל בצורה טקטית הוא מנהל שבד"כ פועל מול צורך, המושג ידוע גם בשמו – כיבוי שריפות.



ניתן דוגמה: מנהלים רבים מגיעים אלי כאשר אין להם עבודה יציבה ויש להם צורך להגיע למקום של הוספת עבודה, את הדבר הנ"ל ניתן להשיג בכל מיני דרכים אולם כרגע נתרכז בצורך של המנהל. כשאני שואל אותו מה לדעתו הפתרון, המנהל עונה כי יש לצאת לפרסום דחוף על מנת "לייצר עבודה" (בד"כ כך מגדירים את הדברים המנהלים השונים.)



ובכן, חשיבה זו מייצגת רעיון בסיסי של פעולה ותוצאה, כלומר, אני עושה פעולה ויש לי תוצאה.



אני שואל אתכם, האם יש לכך אחיזה במציאות מעבר לחלק הסטטיסטי של ההסתברות של תגובה כלשהיא מחשיפה גדולה? (זוהי התורה של משרדי הפרסום הגדולים, חוק המספרים הגדולים) התשובה היא לא. הלקוחות לא מחכים לכם, השוק מתקדם כל הזמן, אין רגע דל, ועצם העובדה שכרגע יש לכם צורך כזה או אחר בהחלט לא מעוררת אמפתיה מצד הלקוחות.



חשיבה אסטרטגית היא סוג שונה של חשיבה, חשיבה ארוכת טווח המכווצת לתוכה אלמנטים טקטיים אשר מאפשרים לי בדרך למימוש אסטרטגי להיות פתוח לשינוים טקטיים, כאלה ואחרים.



רוב המנהלים אינם חושבים דרך כובע אסטרטגי, יש סיבה לכך.
חשיבה אסטרטגית מבקשת מאתנו הגדרות ברורות, הגדרות של תוכן, מי אנחנו, מה יכולתנו, כיצד אנו שונים מאחרים, מבקשת מאתנו להתכנס תחת רעיון (מוטיב) חוזר וברור וללכת אחריו לכל הדרך ללא סטיות.



הדבר לא פשוט בכלל, יש לנו בחיים העסקים "יועצים" רבים, רואה החשבון, החבר המוצלח, האישה התומכת, העובד, חברת בניית האתרים שלנו וכולי, לכולם יש מה להגיד, לפעמים בצורה משכנעת מאוד, בנוסף אנו פועלים בשוק דינמי, אגרסיבי אשר מאלץ אותנו לבחון את המציאות העסקית שלנו באופן תכוף.


קשה לעבור מחשיבה טקטית לחשיבה אסטרטגית, אבל, יש אבל גדול.
בסקר שנעשה על ידי משרדי בקרב 160 מנהלים נמצא כי, רק 23% חשבו בצורה אסטרטגית, השאר פעלו תחת חשיבה טקטית, נמצא גם כי המצב הפיננסי של החברה הוא טוב יותר בקרב הקבוצה הראשונה המהווה 23% (חשיבה אסטרטגית), נמצא גם כי היקף ההוצאה בגין השיווק בקבוצה הראשונה הוא נמוך ב- 34% מהקבוצה השנייה.



ובכן, הדבר מאשר כי חשיבה אסטרטגית יעילה יותר, נותנת תוצאה טובה יותר בממד הפיננסי ובסוף היום זולה יותר.



אם תרצה תוכל לשאול את עצמך מספר שאלות על מנת לבדוק את סוג החשיבה שלך:


1. האם אתה מנהל את עסקך ממקום של תגובתיות


2. האם אתה יודע מהם ההגדרות העסקיות שלך – מודל עסקי, מודל פיננסי, מודל שיווקי, מודל ארגוני


3. האם אתה עוסק בניתוח נתונים (לא רק פיננסים) עבור עסקך כל השנה?



במידה ואתה מתקשה בתשובות, יש מקום לחשוב כיצד תוכל לשפר את החשיבה והיישום האסטרטגי שלך.



* נכתב ונערך על ידי ד"ר כהן יוסף / מומחה לאסטרטגיה עסקית / www.optimalus.co.il / 054-4205789

אולי יעניין אותך

 סניף פתח תקווה מיקי שמו צילום יחצ (2)
color-chart-g8bec9df5e_12801
cincopa
129-find-designers
hila1
gil4

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

 וינטר סיבוני סמנכלית שיווק של מותג קסטרו צילום עידן סבח (Custom)
 שטרן, מנכל קניון TLV צילום טל איז'ק
WANNA GREENS greenOnyx - צילום אסף קרלה (1)