עסקים קטנים או עסקים של עצמאי בודד מנוהלים לרוב על ידי אינטואיציות, תחושות בטן ובמקרים רבים מדי לא מקדישים את המשאבים ואת הזמן לעצור לרגע ולחשוב: מה אני? מי אני? מה בעצם אני עושה מעבר למרדף אחר לקוחות ותשלום מקדמות?
תהליך מיתוג מקצועי יעזור לבעל עסק, בכל גודל, להגדיר וליצור לעצמו זהות שיווקית ברורה ואחידה
ובסופו של דבר למכור יותר.
1- אם אתה לא יודע מי אתה איך הלקוחות ידעו?
מה הערכים של המותג שלך? איך הוא מתנהג? פרובוקטיבי או סולידי? ישראלי או איש העולם? מדבר גבוהה או בגובה עיניים? האם השם איתו אתה עובד הוא באמת הדבר הטוב ביותר עבור העסק שלך? האם העובדים שלך מודעים לרוח המותג, לערכים כלשהם?
ערכי מותג לדוגמא: אמינות, חדשנות, יצירתיות, סולידיות, מרדנות
2-רוצה שיקשיבו לך? דע אל מי אתה מדבר.
תהליך מיתוג יעזור לבעל העסק להבין מי קהל המטרה העיקרי שלו. איפה נמצאים מירב הלקוחות הפוטנציאלים. מעבר להגדרות סוציודמוגראפיות ומגדריות חשוב להבין מי קהל המטרה הקונספטואלי של העסק. מה מניע אותם, מה כואב להם, מה מעצבן אותם, מה הם אוהבים.
לדוגמא :קהל מטרה: נשים מעל גיל 50, סוציו אקונומי גבוה. קהל קונספטואלי: מחפשות שינוי/משמעות לאחר שהילדים עזבו את הקן.
3 – כדאי להכיר את המתחרים לפני שהלקוחות שלך יכירו.
תוך כדי התהליך יאלץ בעל העסק לבחון את מתחריו. מה הם עושים? במה הם שונים ממנו. במה הם טובים ממנו? איך הוא יכול לייצר משהו שונה ואפקטיבי יותר. למה שלקוח יבחר בו דווקא? האם יש לי יתרון יחסי?
האם יש משהו שאני יכול לתקשר כיתרון ולנכס לעצמי?
4- עסק מבטיח צריך לקיים
לאחר שהבנו מה קהל המטרה העיקרי רוצה, מה המתחרים נותנים ובמה אנו יכולים להיות שונים, הגיע הזמן להתמקד במסר או הבטחת המותג. מסר אחד, המנטרה של העסק. סיסמא, טענה, סלוגן, טאגליין, איך שלא נקרא לה – רצוי שתהיה פשוטה וקליטה ואמינה.
Nokia – Connecting Peopleלדוגמא: בזק – הכי טוב בבית ,
אבל, ההבטחה / סיסמא שלך חייבת להיות מעוגנת במציאות וכזו שלקוחות יאמינו לה.
הבטחה או סיסמא אינן חובה – שם מוצלח יכול לעשות את העבודה וניתן גם להיעזר ב"הגדרה" של העיסוק, שירות או מוצר. בכל מקרה אל תבטיח משהו שאינך מסוגל לקיים.
5 – אם לא תשמור על אחידות איך יכירו אותך?
אחידות בנראות ובמסרים לאורך זמן חשובה על מנת לייצר "משקעים מותגיים" וכדי לבנות מערכת יחסים עם הלקוחות. אם בכל פעם שאתה שם פלייר בתיבות דואר, נותן הצעת מחיר או שולח מייל השפה העיצובית משתנה, המסרים והסגנון מתחלפים – אין סיכוי שמישהו יזכור שמדובר באותה ישות. אחידות באה לידי ביטוי גם בהטמעת המותג לעובדים, עיצוב פנים, מיתוג קולי ועוד. אחידות מיתוגית חייבת להישמר בכל מקום בו אתה נמצא – גם אם מדובר בדף פייסבוק או בערוץ יו-טיוב.
6 – בעידן הדיגיטאלי צפוף, אבל קל מתמיד
במרבית המקרים לעסקים קטנים אין מדיה נוספת מעבר לכרטיס ביקור, ניירת, חתימת מייל ובמקרה הטוב אתר או דף בפייסבוק. לכן שם ולוגו שמעבירים את מהות המותג ומצלחים לייצר בידול, זכירות, עניין ואהדה הם קריטיים. עסקים קטנים שזירת הפעולה העיקרית שלהם באינטרנט יכולים, בעיצוב נכון, להתנהג ולהיתפס כמותג גדול – המסך הוא אותו מסך בין אם מאחוריו יושבים בן אדם אחד או 10,000 עובדים בהודו.
נכון הדבר גם לגבי מיתוג קולי. היום לא צריך להיות תפוזינה, במבה, איי, איי ג'י או נוקיה כדי ליצור לעצמך מיתוג קולי. ניתן להפיק בקלות ובמחירים סבירים, מענה קולי ממותג, רינגטונים, צלילי שיחה מחכה ואפילו להלחין ג'ינגל מיוחד שיכול לעשות פלאים לזכירות של עסק בכל גודל, במיוחד אם הוא נותן שירותים דרך הטלפון.
ומה עם סרטונים ביו-טיוב? גם כאן הטכנולוגיה עובדת לטובתנו ואין שום סיבה שעסקים קטנים לא ייצרו תוכן, ידברו על מוצרים או יסבירו את השירותים שהם נותנים דרך סרטונים.
7 – השקעה שמחזירה את עצמה
"אני עסק קטן, מאיפה אביא עכשיו אלפי שקלים, גם ככה בקושי מסתדר עם התזרים" – נכון, מדובר בהשקעה. גם של זמן. אולם מעבר לתוצרים עצמם מדובר בתהליך התמקדות שעוזר לעסק לשווק את עצמו בצורה אפקטיבית יותר ולטווח ארוך. מיתוג שמוטמע נכון בקרב העובדים עוזר גם להם, להבין את המוצר וקהל היעד, להתמודד עם דילמות, למכור ולתת שירות בצורה שעולה בקנה אחד עם ערכי המותג וההבטחה שלו.
גם אם אתה עסק קטן – כדאי לחשוב בגדול – זו עשויה להיות ההוצאה המוּכרת הכי מוכרת שתעשה