הטרנד שמזעזע את מותגי הענק

חברת 'שומרי משקל' העולמית הכריזה החודש על שינוי שמה, והפכה לחברת WW, בטענה שהעולם אינו זקוק לדיאטה נוספת, אלא לעזרה בשיפור הבריאות. זו הפתעה גדולה, כיוון שמי לא מכיר את שומרי משקל? זהו שם מותג חזק, עם ערך כלכלי רב ועולם תוכן ברור. גם חברת דאנקס דונאטס הדהימה, כשהכריזה שהיא מוותרת על חצי שמה, ונותרה רק עם הדאנקן, בלי הדונאטס (הסופגניות), כדי ליצור תדמית בריאה יותר, מה שעורר כמובן בעולם גל תגובות גדול.


שינוי שם מסחרי הוא דרמה גדולה: התאבדות שיווקית, שעלולה להפיל חברה, או מהלך פורץ דרך, שמצליח להפיח חיים חדשים במותג וותיק ולייצר מומנטום חיובי אדיר.


החלטות יוצאת דופן כזו לא מתקבלת כלאחר יד. הגיוני להניח שקדמו להכרזות של שומרי משקל ושל דאנקן דונאטס דיונים רבים מהו המיתוג הנכון, שישיא רווחים מרביים, נותחו חוזקות וחולשות ונבחנו תרחישים שונים, למשל: איך יגיבו בעלי המניות, הלקוחות, הספקים? המתחרים? איך תראה התרבות הארגונית החדשה, והאם עובדי החברה עצמם יצליחו להסתגל למיתוג החדש?


מה גרם לשתי החברות, בסמיכות זמנים מפתיעה, 'לקפוץ ראש' לבריכה שמתמלאת בעוד ועוד חברות, שמעוניינות במיתוג חדש, שקשור לאורח חיים בריא, במיוחד כשלא מדובר בהמצאה חדשה, אלא בסך הכול בטרנד שיווקי עכשווי?


התשובה קשורה להבנה שאחד המשברים המאיימים על האנושות במאה ה- 21 היא תופעת השמנת היתר וריבוי התחלואה בעטיה. קחו כדוגמה את התסיסה בשוק המשקות הבינ"ל, שהחל לסבול מיחסי ציבור גרועים בהיבט הבריאותי והתזונתי, מה שמסביר את המרוץ יוצא הדופן של קוקה קולה ושל פפסיקו לרכוש חברות עם תדמית בריאה יותר, לאחר שנים רבות בהן הורגלו הצרכנים לכמויות סוכר גבוהות במשקאות המוגזים.


קוקה קולה רכשה ב- 2014 את יצרנית מכונות הקפה האמריקאית קוריג גרין, והגדילה בהמשך אחזקותיה, כדי להיכנס לשוק מכונות המשקה הביתיות, שנהנה מתדמית ירוקה ובעיקר בריאה יותר. הרכישה הזו אגב נכשלה בשל נתונים חלשים של מכירות. קוקה קולה לא עצרה, אלא הודיעה השנה, אחרי 130 שנות פעילות, על ניסיון להיכנס לתחום חדש של משקאות עם תכולת אלכוהול נמוכה ומופחתי סוכר. האנליסטים המלווים את החברה מיהרו להסביר שהמהלך הנדיר הוא מענה לירידה בביקוש העולמי למשקאות המוגזים רוויי הסוכר. השנה גם השקיעה קוקה קולה ברכש חברת משקאות הספורט בודי ארמור, שמזוהה עם קובי בראיינט, כוכב הכדורסל, ומוכרת משקאות נטולי חומרי טעם מלאכותיים וצבעי מאכל. באנגליה ובמדינות נוספות, בעקבות הכבדת הלחץ של הרגולטור, מקטינה קוקה קולה את גודל הפחיות והבקבוקים ומשקיעה בניסיונות להפחית את תכולת הסוכר.



גם המתחרה הגדולה פפסיקו לא נחה, ורק לאחרונה השקיעה 3.2 מיליארד דולר ברכישת סודה סטרים הישראלית, בשאיפה לבנות אסטרטגיה עסקית חדשה של חברה, שבבעלותה מוצרים בריאים יותר.


גם בשומרי משקל ובדאנקן דונאטס, ערים לשינוי הגדול. אם לפני כחמישים שנה היקף ההשמנה בארה"ב של האוכלוסייה הבוגרת עמד על כ- 10%, וחולי הסוכרת מנו כ- 5%, הרי אשתקד, מאזרחי ארה"ב הבוגרים, 40% כבר סבלו מהשמנה וכ- 15% מסוכרת. המגמה העולמית, גם מחוץ לארה"ב ואף אצלנו בארץ, ברורה: צמיחה חדה בשכיחות ההשמנה, צמיחה מקבילה בשכיחות מחלת הסוכרת.



המגיפות הללו שקשורות זו לזו: השמנה וסוכרת מתורגמות סוף סוף לאחרונה לתמורות בהתנהגות הצרכנית בשווקים – בתחום צריכת מזון ומשקאות, תרבות הפנאי וסגנון חיים, ומשכך, לעליית הסיגמנט הבריאותי. בתקופה שכזו, חברות, הקשורות לעולמות התוכן של תזונה, פעילות גופנית, או בריאות, תקלענה למשבר עמוק ביחסי הציבור שלהן, אם הנתונים הללו ושינויי המגמה בשווקים לא ישמשו להן תמרור עצור, ובסיס לקביעת אסטרטגיה עסקית חדשה, אפילו זה כרוך בפגיעה בנכס השיווקי המרכזי שלהן: בשמן.


* פנינה אלעזר שלו היא יועצת תקשורת, בעלת המשרד: 'שלו יחסי ציבור ואסטרטגיה' ודוברת עמותת 'מהיום – לאורח חיים בריא ומניעת סוכרת'

אולי יעניין אותך

 משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח