הטרנדים המובילים ב-2017 לשיווק דיגיטלי של עסקים קטנים


הכותבת היא היא מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה.


היי, אני דפנה. אני עוסקת בכתיבה, עריכה ותרגום כבר שש שנים במסגרות שונות (אתרי אינטרנט, מגזינים, בלוגים ועוד), ומאז 2015 אני מנהלת בקבוצת בחברת אנגורה מדיה. מאמינה מאד בכוח של שיווק באמצעות תוכן לכל עסק שרוצה לבלוט ברשת, בדגש על תוכן מוקפד, עשיר, מקורי וכזה שנותן ערך מוסף לקורא. נהנית במיוחד לכתוב על שיווק דיגיטלי: שיווק ברשתות חברתיות, כלים לשיווק, תוכן שיווקי, אסטרטגיות מקוריות לשיווק ועוד.



אם אתם בעלי עסק קטן ומעוניינים לרענן מעט את השיטות בהן אתם משתמשים לשיווק העסק שלכם ברשת, המאמר הזה הוא בשבילכם. במהלך 2016 ואפילו בתחילת שנה זו, היו התפתחויות לא מעטות בגוגל, במובייל וברשתות חברתיות, מה שאומר שיש טרנדים עכשוויים של שיווק בתחומים אלה שכדאי לנצל כדי לטפס במעלה תוצאות החיפוש.



כמה מהחברות המובילות בשוק ( Moz , Buffer , Infusionsoft , Content Marketing Institute , Aimclear ו- Wistia ) הוציאו לאחרונה דו"ח מפורט לגבי שיווק דיגיטלי של עסקים קטנים ב-2017. הסרטון הקצר והחביב הזה מסכם את הממצאים, שלמען האמת, הם מבהילים למדי:





אם אתם מזדהים אפילו עם חלק ממה שנאמר בסרטון, כדאי לכם להתעמק ברשימת הטרנדים שלפניכם, כדי שעוד כשנה תוכלו להגדיר את שנת 2017 כמוצלחת עבור העסק שלכם.



1. שיווק משפיענים



שיווק משפיענים הוא תחום שהולך וגדל בהתמדה בשנתיים האחרונות. מאחר שמדובר בסוג עקיף של שיווק,לא בטוח שתשמעו עליו בבלוגים שמתעסקים בקידום אתרים פרופר, וגם לא במסגרות אחרות כמו קורס קידום אתרים . בשיווק מסוג מזה, מוצאים אדם שהוא מוביל דעה ברשת – אושיית פייסבוק, אושיית אינסטגרם, יוטיובר או בלוגר ומבקשים ממנו לבצע סקירה על המוצר/שירות שלכם, לציין אותו בפלטפורמה שלו או לתת לכם לכתוב פוסט אורח במסגרת הבלוג שלו. חשוב, כמובן, שהוא יהיה קשור לתחומכם באיזשהו אופן, כדי שתגיעו לקהל רלוונטי שבאמת יתעניין במה שיש לכם להציע.



בגוגל טרנדס ניתן לראות את מידת העניין בתחום ה- influencer marketing במהלך ארבע השנים האחרונות:






עצם העובדה שאותו משפיען יזכיר את שמכם ואף יתן קישור לאתר שלכם (רצוי!) יכולה לגרום לבוסט רציני בטראפיק לאתר שלכם, ובתקווה ללידים רלוונטיים ולהמרות. חוץ מהחשיפה לקהל חדש, אזכור כזה על ידי אדם שרבים מעריכים את דיעותיו, יעזור לכם לבנות אמון במותג שלכם.



על פי האתר eMarketer , 45 אחוזים מצרכני האונליין גולשים ברשתות חברתיות לפני שהם מבצעים רכישות. בנוסף, צרכנים רבים מסתמכים על המלצות שהם קוראים ברשת, כאשר הם מעדיפים להסתמך על המלצות של אנשים שהם מכירים – לא רק חברים או קרובי משפחה, אלא גם ידועני רשת שהם עוקבים אחריהם בקביעות: בלוגריות בתחום הביוטי, חובבי גאדג'טים שדואגים להתעדכן בכל דגם חדש של סמארטפון שיוצא לשוק וכן הלאה.



דוגמא אחת מני רבות לשיווק משפיענים מוצלח היא זו של Birchbox , שירות מנויים אונליין לקבלת חבילות מוצרי טיפוח. החברה שיתפה פעולה עם בלוגרית לייפסטייל ידועה (אמילי שומן מהבלוג Cupcakes & Cashmere , שלה חצי מיליון עוקבים בפייסבוק, קרוב ל-400,000 באינסטגרם ומעל 100,000 בטוויטר), וביקשה ממנה לעצב את אחת מחבילות הטיפוח על פי טעמה האישי. שומן העלתה פוסטים על החבילה באינסטגרם ובטוויטר, מה שחשף את המותג למאות אלפי עוקביה. הפוסט הלם את התכנים של הבלוגרית והתאים לקהל שלה, וכך שני הצדדים יצאו מורווחים מהעסקה.



2. שירות לקוחות באמצעות צ'ט בוט



אחד הקשיים שמותגים חדש נתקלים בהם, במיוחד כשהם בצמיחה, זה הצורך להעניק שירות לקוחות יעיל ואדיב בהתמדה. אך ככל שמספר הלקוחות הולך וגדל, נהיה קשה יותר להעניק יחס אישי לכל אחד. הצ'ט בוטים, שמבוססים על אינטליגנציה מלאכותית ופועלים בין היתר על גבי תוכנות מסרים כמו המסנג'ר של פייסבוק, ווטסאפ וטלגרם, פרצו במהלך 2016 ובאים לענות על צורך זה.



מטרתם של הצ'ט בוטים היא לספק ללקוחות שירות ישיר בזמן אמת 24 שעות ביממה באמצעות צ'ט אחד על אחד, בו נעשות פעולות כמו ביצוע הזמנות, חיפוש מוצר או שירות, תשלום מהיר ושליחת מסרי שיווק מותאמים אישית. היתרון הגדול של הצ'ט בוטים הוא שהם יכולים להגדיל את ההמרות מחד ולשמור על מחירים נמוכים מאידך, שכן הם חוסכים את השימוש בנציגים בשר ודם (או לפחות מפחיתים את הצורך בהם באופן משמעותי).



בישראל השימוש בצ'ט בוטים הולך ומתפשט. כך למשל, כבר ניתן להזמין משלוחי מזון מכמה מסעדות באמצעות בוטים. ימי ההזמנות בטלפון ואפילו דרך האתר האינטרנט בקרוב מאד יהיו מאחורינו. הנה צ'ט שניהלתי עם הבוט של פיצה האט (אליו מגיעים דרך לחיצה על הכפתור Shop Now בדף הפייסבוק של הרשת):








אז איך בונים בוט לעסק? יש אנשים שיכולים לעשות את זה עבורכם, אבל אם אתם לא מאד טכנוביים וקצת מתמצאים בעבודה עם כלי שיווק דיגיטלי (מערכות דיוור, מערכות ניהול משימות וכו'), תוכלו להסתייע במדריכים שכבר קיימים ברשת (למשל, המדריך של Social Media Examiner ) ולבנות כזה בעצמכם.



3. שידור וידאו בלייב



לא קשה לפספס את תנופת הווידאו של השנים האחרונות: תוכן וידאו הוא התוכן הנצפה ביותר ברשת, הרבה יותר מתוכן כתוב, והמגמה הזאת רק צפויה לגדול: עד 2020, 75 אחוזים מהטראפיק במכשירים ניידים צפוי להיות של וידאו. יותר מ-100 מיליון שעות של וידאו נצפות בפייסבוק מדי יום, מה שמסביר מדוע כל הרשתות החברתיות משקיעות בווידאו, וכוחם של יוטיוברים נמצא בעלייה מתמדת.



בשנה האחרונה חווינו התפתחות נוספת ומרעישה בתחום הווידאו, שידורי וידאו בלייב, שרק תופסת תאוצה ככל שהזמן עובר. פייסבוק, יוטיוב, סנאפצ'ט, אינסטגרם וטוויטר כבר אימצו את הלייבסטרימינג, וכיום כל אדם פרטי יכול לצלם את עצמו או התרחשויות שהוא עד להן בשידור חי לכל חבריו. אפילו אירועים רשמיים התחילו להיות משודרים בלייב ברשתות החברתיות: שתי דוגמאות בולטות הן העימות הנשיאותי הראשון בארצות הברית בשנה שעברה, וממש לאחרונה, צעדת הנשים הגדולה שנערכה בוושינגטון לאחר בחירתו של טראמפ לנשיאות.



וידאו טוב גם לעסקים: 90 אחוזים מהגולשים אומרים שצפייה בסרטון על מוצר מסוים עוזרת להם לקבל החלטה לגבי מוצר זה; ו-64 אחוזים מהגולשים ירכשו בסבירות גבוהה יותר מוצר אונליין לאחר שצפו בסרטון. כיצד אתם יכולים למנף את זה לטובתכם? לשדר בלייב מאירועים שאתם משתתפים בהם (או אירועים שאתם עורכים),לצלם מוצרים חדשים ברגע ההשקה,לתת לעוקביכם הצצה מאחורי הקלעים ביום עבודה טיפוסי, לעשות סרטוני שאלות ותשובות (העוקבים יכולים לשלוח לכם שאלות מראש או לשאול אתכם במהלך השידור החי דרך התגובות) וכן הלאה. דרך אגב, סרטונים ספונטניים זה נחמד, אבל לרוב רצוי להודיע לעוקביכם מראש באיזה יום ואיזו שעה יתחיל השידור החי שלכם כדי למצות את פוטנציאל הצופים.



4. כפתורי רכישה ברשתות החברתיות



בהמשך לסעיף שעסק בצ'ט בוטים, גם כפתורי רכישה מאפשרים ניצול טוב יותר של הרשתות החברתיות לשיווק ומכירות. אמנם לא מדובר בטרנד חדש, כי כפתורי הקנייה נמצאים איתנו כבר כשנתיים-שלוש, אך הם עדיין ממשיכים להתפשט ככל שמותגים מפנימים את ההבנה שהלקוחות הפוטנציאליים שלהם מסתובבים כל היום ברשתות ופחות טורחים להיכנס לאתרים שלהם באופן יזום. בנוסף, כפתורי הרכישה מאפשרים לעסקים קטנים ודלי-תקציב להימנע מהשקעה בחנות אינטרנטית: הם יכולים להוביל לחנות שממוקמת בפייסבוק, באינסטגרם או בפינטרסט של העסק, במקום אל האתר עצמו.


כדאי לציין שאמנם עד כה כפתורי הרכישה לא הראו תוצאות מרשימות בכל הקשור למכירות, אך מומחים מעריכים כי זה נובע מהיעדר מודעות של הצרכנים אליהם, ובעיות כגון מגבלה על כמות המוצרים המוצגים ללקוחות שלוחצים על הכפתורים. עם זאת, מאחר שרוב הרשתות החברתיות שעושות בהם שימוש טרם הסירו אותם, ניכר שעדיין יש תקווה, במיוחד אם הבעיות המלוות אותם ייפתרו ויותר צרכנים ייחשפו אליהם; ושנת 2017 עשויה להיות השנה בה כפתורי הרכישה יצברו תאוצה.



5. התאמת האתר למובייל



את ההמלצה הזאת בטח כבר ראיתם בכל מקום אפשרי, אבל אף פעם לא מיותר לחזור עליה. אם אתר העסק שלכם עדיין אינו רספונסיבי (כלומר, כזה שניתן לצפות בו ולבצע בו פעולות מכל סוגי המכשירים בכל הגדלים) אתם מפסידים נתח שוק רחב: רוב הגלישה היום מתבצעת ממכשירים ניידים, ובהתאמה, גם רוב רכישות האונליין. בנוסף, הרבה מהחיפושים שמתבצעים היום הם מקומיים – כלומר, אנשים מחפשים מהטלפון הנייד שלהם עסק שנמצא בקרבתם, כמו חנות נעליים, מסעדה, או ביתקולנוע, ומקבלים בחיפוש תוצאות מקומיות, המציינות את המרחק אל המקום, נותנות מפת הגעה אליו וכו'.



יתרה מזאת, ממש לאחרונה הודיעה גוגל על פיילוט בו היא נותנת קדימות לאתרי מובייל בכניסה לאינדקס שלה. משמע, גולשים שעורכים חיפוש בגוגל מהמובייל, יראו בתוצאות קודם כל את גרסאות המובייל של האתרים. מכאן, שאם טרם התאמתם את האתר שלכם למובייל, אתם עלולים להיות מדורגים נמוך יותר בתוצאותהחיפוש בגוגל – מה שאומר שיגיעו לאתרכם פחות אנשים. כעת, זה כבר לא בגדר המלצה, אלא בגדר חובה; וב-2017 עסקים רבים צפויים לבצע לאתר שלהם אופטימיזציה מלאה למובייל.



סיכום


כדי להבטיח ששנת 2017 תהיה פורה מבחינה עסקית עבורכם ושתצליחו לשמור על הצלחתכם הנוכחית (ואפילו לנסוק לגבהים חדשים), מומלץ שתאמצו לפחות חלק מההמלצות שלעיל. גם אם יישומן יהיה מורכב וכרוך בקשיים התחלתיים, סביר להניח שהן ישתלמו לכן בגדול בהמשך.

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח