היצ'קוק והסיפור הנעלם של המותג ישראל

הסיפור (הנרטיב), הפך בשנים האחרונות לפורמט הקולע ביותר להעברת מסרים של מותג, על פי הכלל 'אין מותג ללא סיפור', שלילי או חיובי, מה שגם תואם את האמרה "העולם שייך למי שיוצר את הסיפור הטוב ביותר". סיפור טוב נבחן בעצמת הרגשות שהוא מייצר וזאת הסיבה שחשיפה תקשורתית יעילה היא זו הגורמת לנו לריגוש. לעומת זאת, נתונים, עובדות, פורמולות ומודלים, אינם מסוגלים לגרום לפרץ רגשות, ובמקרה הטוב הם יכולים לתמוך בסיפור. הבעיה היא שסיפור טוב יכול לכבוש את לב האדם, גם אם אינו מבוסס על אמת מוצקה, כפי שעושים זאת היטב ראשי התעמולה הפלסטינית, בניגוד ההסברה הישראלית המעדיפה נתונים, דיאגרמות ושפה מכובסת שאינם מסוגלים ליצור ריגוש אצל קהלי היעד.



כל מי שצפה אי פעם באחד מסרטי אלפרד היצ'קוק התקשה שלא להתפעל מעוצמת המתח המובנית בהם. גם כיום, כששים שנה לאחר שנוצרו הם עדיין מצליחים לגרום לנו לשבת על קצה הכיסא ולכסוס וירטואלית את הציפורניים כאשר אנחנו צופים בסרט "החלון האחורי" וסרטים רבים אחרים שלו.. היצ'קוק היה אמן הסיפורים ואף הסביר את קונספט התסריט המושלם שפיתח, קונספט "הכחול והירוק" שגיבש אי שם בשנות החמישים של המאה שעברה. החלק "הכחול" בתסריט מגדיר את הצד הפונקציונאלי של הבימוי – התאורה, הסאונד, הרקע, הנוף וכד' כאשר החלק "הירוק" בתסריט מגדיר את המרכיב האמוציונאלי של התסריט – כיצד אמורים הצופים לחוש בכל שנייה של צפייה בסרט.



אכן, היצ'קוק הפליא לתאר בניית מותג קולנועי מצליח.


בכל מותג קיימים שני מרכיבים עיקריים: פונקציונאלי (תפקודי) ואמוציונאלי (רגשי). כאשר אחד משני מרכיבים אלה נעדר המותג לא קיים. המרכיב הפונקציונלי של פריס הוא מכמני הארכיטקטורה שלה – ארמונות, גשרים, ומוזיאונים, בעוד שהמרכיב הרגשי הוא אווירת הרומנטיקה ההיסטורית והעכשווית שהיא מייצגת. סקרים שנערכו הראו באופן מובהק כי פריס חודרת אל לב[1] הנשאלים. ואגב, באותם סקרים גלובאליים אמרו הנשאלים כי ירושלים חודרת לנשמה[2]. המרכיב הפונקציונאלי של ישראל מורכב, מהישגים כלכליים, מובילות בהיי טק, נופים וחופים מרהיבים, בעוד שהמרכיב הרגשי עד לפני שני עשורים בא לידי ביטוי בזיכרון הקולקטיבי שהוא בית הגידול של עם ישראל על שורשיו מזה אלפי שנים. אך מאז הסכם אוסלו השתלטה הרשות הפלסטינית על הזיכרון הקולקטיבי הגלובאלי של ישראל, והצליחה בשיטות תעמולה מסיתות ומכפישות לשנות את האופן שבו תופס הציבור את המותג מדינת ישראל. זאת באמצעות ארגונים ותנועות כמו BDS, ולצערנו גם שמאל קיצוני ישראלי, העושים כל שביכולתם למחוק את הנרטיב הלאומי של ישראל. התוצאות כבר ניכרות. כך גדל והולך מספרם של אלה החשים כי המותג "מדינת ישראל" מייצג אפרטהייד, גזענות ולעתים אף רצח עם. ההסברה הישראלית אינה יודעת לספר סיפורים ומעדיפה סגנון ממלכתי דיפלומטי סוג של פוליטקלי קורקט שמפספס בגדול את דעת הקהל



ברנדט מרטין, מחברת הספר Storytelling about Your Brand Online & Offline מציגה בספרה מחקר נוירולגי שערכה הפסיכולוגית סוזן ווינשטוק, המוכיח את יעילות העברת מסרים באמצעות סיפורים.



אנתרופולוגים אומרים כי 70% מכל מה שלמדנו ונחקק במוח שלנו הוא באמצעות סיפורים, וכי בכל שפה או תרבות, המילה השגורה ביותר בפי פעוטות היא 'סיפור'. מחקרים נוירולוגים מראים כי סיפור מכיל פי שבעה יותר מידע הניתן לשליפה מהמוח לעומת "קבצים" של תוכן מופשט .


הסיבה: סיפורים מגיעים למוח בקבצים זעירים, מה שמאפשר עיבוד כמות גדולה יותר של המידע ובכך ניתנים לשליפה מהירה. בלשון פשוטה יותר, הזיכרון שלנו מעדיף סיפורים על פני תכנים מופשטים.



לתמיכה בפרויקט הד-סטרט הקלקה על הלינק

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח