המחיר הוא לא הכול


לפעמים נדמה לי שעולם השיווק מתחלק ל- 2 : מה שהיה לפני המחאה החברתית של קיץ 2011


ומה שמתרחש מאז .. צרכנים מודעים לכך שחוקי המשחק השתנו ושהכוח נמצא בידיהם והם גם מנצלים אותו .


אבל , בואו לא נטעה , הצרכן הישראלי חי מאז ומתמיד בתחושה של דיסוננס : מצד אחד נאמנות גבוהה למותגים חזקים , ומצד שני תחושת עוול – בין אם מתוך חשש שהמותגים הללו מרמים אותו – ובין אם מחשש הנשען על ערך תרבותי ישראלי מהותי של "לא לצאת פראייר"


ההבדל הוא שהיום , שלא כמו בעבר, הוא גם מתאגד , מחרים או פשוט עובר למתחרים


אחד "הנפגעים העיקריים" הוא שוק רשתות המזון שהשתנה מאוד מאז קיץ 2011.


בעוד שופרסל ומגה מתקשות להילחם בשוק המוזל (דיסקאונט) – הרשתות הקטנות (רמי לוי, מחסני כמעט חינם, חצי חינם, ואחרות), מחוללות פדיון למ"ר שגבוה פי 3-2 מהפדיון למ"ר ברשתות הארציות.



ה"רשת השלישית" (כפי שמכונות הרשתות הקטנות) תופסות כבר 25% מהשוק, והיא כבר חזקה יותר משופרסל שמחזיקה ב-21% מהשוק ונחשבת לרשת הגדולה ביותר, וממגה שאוחזת ב-12% נתח שוק.


מגה ושופרסל מחזיקות יחד 33% נתח שוק ועדיין שולטות בשוק – אך לפי התחזיות כנראה שלא לאורך זמן



בתחרות הזו האסטרטגיה המובילה היא אסטרטגית ה"הכי זול"


במשך השנים האחרונות מתקיפות אותנו פרסומות שמדגימות באופן יצירתי עד כמה רשת השיווק זולה יותר. הכסף שלך קונה יותר, העגלה יותר זולה וכדומה. מה שבטוח זה שהנחת היסוד אומרת שלסופר מרקט יש רק תכונה אחת – וזה להצליח לתת מחיר טוב יותר


מאז קיץ 2011 רשתות המזון מעדיפות שלא להרגיז את הצרכן ויוצאות במבצעי כסאח .


כי זה די מתבקש : הצרכן "החדש" יעדיף לשלם פחות תמורת אותם מוצרי צריכה ועדיף שיהיה גם במבצע !


מיזם נוסף שנחשפנו לקמפיין ההשקה שלו בשבוע שעבר הוא my super- market


שעורכים עבורנו השוואת מחירים של סל הקניות הפרטי שלנו בין רשתות השיווק השונות


מעדכנים אותנו היכן ניתן לרכוש את סל הקניות הכי זול ומבטיחים לנו חסכון של מאות שקלים


אין ספק הסיסמא "הלקוח הוא המלך" היא כבר לא רק סיסמא היא המציאות .
אם פעם רצינו להגיע לכיסו של הצרכן דרך ליבו ודיברנו איתו על ערכים וחוויה הרי שהיום ויתרנו על וכולנו נלחמים בצורה בוטה על כיסו בלבד
כשיותר ויותר מותגים שמים להם למטרה להמציא את המבצע הכי יצירתי אנחנו רואים פחות ופחות מהלכי מיתוג אמיתיים שמטרתם לבנות מיצוב ולנכס ערכים ונכסיות מעבר ל"הכי זול". אלא שהפסיכולוגיה של צרכנות אינה כל כך פשוטה ולפעמים תהליך הקניה לא מונע רק על ידי המחיר, ובטווח הרחוק היא תגרום לצרכנים להיות בעיקר ..קטני אמונה ומבולבלים


כי לצד העובדה שהתחלנו לבדוק מחירים ולהשוות , אנו גם אוהבים להרגיש שווי ערך, לפצות את עצמנו על העבודה הקשה והשגרה ולעטות על עצמנו סמלי סטאטוס כאלה ואחרים.


לכן , בין "מבול" המבצעים שמחתי לראות קמפיין שילוט חוצות חדש של טיב- טעם


שמזכיר לנו שיש ערכים נוספים פרט למחיר , כמו הנאה , טעם והבנה גסטרונומית .


את הקמפיין מלווה הסיסמא "מי שמבין נהנה יותר" , והוא בנוי כולו בשפת סטיקרים קולינארית ומבליט את


חווית הקניה ומגוון המוצרים הייחודי ומוצרי הפרימיום הקיימים בסניפים
לדוגמא:



או


"גבינה צרפתית עלאק הכל פה עובש! ", "למה בציר 2007 אין לך משהו יותר חדש?" ,


"סליחה,הקרפצ'יו שהבאת לי נא" , "איזה חרדל מעאפן יש לו מלא גרגירים " ועוד.



המחיר הוא לא הכול


בעוד התחרות בשוק הסופרמרקטים בישראל מתמקדת בתפיסת המחיר


(רוב השחקנים בקטגוריה לא יצרו לעצמם ערכים משמעותיים נוספים), מנצלת רשת טיב טעם את השפע החדש במוצרי פרימיום ומביאה לצרכן הישראלי פלטפורמת ריטייל רחבה, שלוקחת בעלות על עולם הגסטרונומיה.


טיב טעם כנראה מבינה שבמאבק על המחיר "הכי זול" היא תצא כשידה על התחתונה , כי לאורך השנים היא נתפסה תמיד כרשת יקרה ולשנות תפיסות זה לא עניין של כמה שלטים ובוחרת ליצור סיפור מותג חדש שמתכתב דווקא עם איכות , טעם והנאה.


אני אוהבת את הקמפיין הזה כי טיב טעם מבינה משהו שרשתות אחרות לא.


א. מיקוד – בעוד רשתות המזון האחרות מבקשות לנכס לעצמן כמה שיותר לקוחות , טיב טעם כנראה מבינים שאי אפשר שכולם יאהבו אותך : הקמפיין לא פונה ל"כולם" הוא פונה לצעירים בתל אביב שסביר להניח שערכים כמו נהנתנות ובליינות הם חזקים יותר אצלם ותואמים גם את ערכי המותג


לצורך הקמפיין מותגו מוניות שירות של קו 4 וקו 5, ובאמצעות פוסטר- מדיה ברחבי העיר


הקמפיין נתמך גם בפעילות דיגיטל באינטרנט וברשתות חברתיות , מה שמעיד על הבנה והכרות עם קהל היעד: צעירים מבלים לא מעט זמן בפייסבוק ובאינסטגרם משתפים ומעלים תמונות וניתן לרתום זאת לטובת הקמפיין .


ב. תובנה צרכנית – עם כל הכבוד לזה שאנו חוששים לצאת פראיירים במחיר, אנחנו גם חוששים לא פחות לקנות סחורה לא מספיק טובה ולהיראות לא מספיק אניני טעם בעינינו ובעיני האחרים


ג. קריאטיב – מסר אחד ברור – " מי שמבין נהנה יותר" והפקה "רזה" ולא מנקרת עיניים


ד. מבצעים בנקודת המכירה – במסגרת פעילות קמפיין זה, מציעים סניפי הסיטי תל אביב מגוון רחב של מבצעים בקטגוריות: דגנים, מוצרי מעדנייה, גבינות, יין ואלכוהול איכותיים, מוצרי מכולת ,בשרים ועוד
טיב טעם לא מתעלמת לגמרי מהמחיר , אבל מבינה שמחיר זול מכניס אותנו לקונפליקט של הנאה מול מחיר ובונה עולם הרבה יותר מעניין מסתם עולם של מחירים זולים. טיב טעם מבינה שכצעירים באנו ליהנות בחיים האלה וכי לא בא לנו להתפשר. שאנחנו מעדיפים בשר משובח, מבחר גבינות ויינות ייבוא, אבל קשה לנו להרשות זאת לעצמינו ולכן היא מציעה מבצעים בצד חוויה


מבחינה אסטרטגית נראה כי הרשת ביצעה קפיצת דרך , מסופרמרקט יקר של רוסים ו"אוכלי שרצים"


הפכו באמצעות הקמפיין שהובילה ניקול ראידמן ("מעושרות") לסופרמרקט לגיטימי המתחרה במגרש של הגדולים ועתה הם עושים מהלך לוקאלי ממוקד שמחזק את הערכים של הנאה והבנה גסטרונומית.


בתקופה בה כולנו רוצים להיות "המאסטר שף" הבא של ישראל טיב טעם מנכסת לעצמה את עולם הגסטרונומיה , שוברת את פרדיגמת המחיר המושרשת כל כך חזק בקטגורית רשתות המזון מבהירה שמדובר בסופרמרקט לכל דבר מבלי לוותר על החוויה והטעם .


טלי גדי הינה מומחית לשיווק ואסטרטגיה למותגים בתחום הלייף סטייל וה- WELL- BEING


אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח