המפתח לניהול משברים: לדעת שיש משבר

"אם קצב היה מעריך את פוטנציאל הנזק כשהוא קיבל את הטלפון מא', הוא לא היה היום בכלא", אמר ד"ר יובל קרניאל, בפתיח של כנס ניהול משברים ברשתות חברתיות שערכה המכללה לניו מדיה. את המקרה של קצב הוא מביא כדוגמא לחוסר זיהוי של משבר.



"נדמה לנו שמשברים הם פתאומיים. וואוו קמנו בבוקר ומצאנו כותרת נוראית בעיתון. רוב המשברים, אנחנו יודעים שהם מחכים לנו. יודעים שיש את העובד הממורמר שהולך להשמיץ אותנו. אנחנו יודעים שיש לנו סיליקון בחלב, אנחנו יודעים שיש לנו בעיה בדוושה בטויוטה", אמר קרניאל. "זה אומר לעשות רשימה של המשברים התקשורתיים האפשריים. לתת להם תג, לדרג אותם לפי חומרה, לפי הסתברות, לדעת איך הם יבואו. ואז כשהם מתרחשים זה משהו אחר לגמרי".



לפי קרניאל אחד המפתחות להתמודדות הוא לדעת לסווג את המשבר. כגון מה רמת החומרה של המשבר, האם הארגון יכול להתמודד עימו לבד? האם צריך לקרוא לעובדים ומומחים מהארגון, או האם המשבר נמצא לחלוטין מחוץ לשליטת הארגון.



בנוסף אומר קרניאל, כאשר יוצאים במהלך תקשורתי חובה להציג הבנה לאינטרס הציבורי ואמפתיה לנפגעים: "ההכחשה וההתנגדות היא זו שמעצימה את המשבר. ככל שאתה מגלה פחות אמפתיה והבנה, אתה מעצים את המשבר. זה נורא קשה. כאשר אנו במשבר אנו מותקפים ומרחמים על עצמנו, ומרגישים שנגרם לנו עוול נורא. במשבר של יס במהלכו לקוחות של יס לא קיבלו שידורים במהלך שבועות. המנכ"ל של יס יצא לתקשורת ואמר מעולם לא היה משבר גדול יותר לחברה בישראל. הוא היה כל כך עסוק במשבר שנגרם לו שהוא שכח שיש לקוחות בצד השני". בנוסף למסר, מסביר קרניאל כי בחירת הדובר הנכון יכולה לעשות את ההבדל. במשבר רמדיה לדוגמא, שלחו את עורך הדין של החברה. מנוכר הוא היה מעונב, ממושקף ומצויד בטקסטים שמשפטנים צריכים להגיד. למעשה הוא הרג את החברה.



לא קיימים משברים בפייבוק


על השאלה מהו משבר אומר לנדנברג, כי כשאתה שואל אנשים שאחראים על המותגים, כל דבר שרושמים להם על הוול הוא משבר: "רוב החברות לא רגילות לדבר עם הצרכנים. תנובה לא רגילה לדבר עם צרכנים, שופרסל הוא זה שמוכר לצרכן. השינוי בתרבות שצריך להתחיל לתקשר עם הצרכנים הוא שוק רציני עבורם".



אך לדבריו אין משברי פייסבוק המנותקים מהמציאות:"אין מחאות חברתיות בפייסבוק המדיה החברתית היא שופר. אם אין בעיה אין באמת מחאה", אמר ינון לנדנברג, מנכ"ל אידיאולוג'יק בפאנל המומחים. "תנובה ידעו שיש בעיה שהם מרוויחים יותר מידי והאנשים מרוויחים פחות. כשיש לי בעיה אמיתית אני מוכן לקחת את החברים שלי מהפייסבוק וללכת לכיכר. מתקפת גולשים היא תוצאה, מישהו מדליק את האש, ולפעמים היא מוצדקת. לפעמים יש פס ייצור לא טוב ויש בעיות עם מוצרים. צריך לזהות את ההודעות הבעייתיות, ולהיות ערוכים לזה. אני בתור עיקרון, אנחנו לא מוחקים הודעות גם אם הן שליליות. אולי מעל זה יצוצו מעל הודעות חיוביות עם תוכן, כדי להראות באמת מה המותג עושה. הטעות היא למחוק ולהעלים את הוולים. זה למדתי מאשתי, כי אם אני לא עונה לה לטלפון אני בבעיה כפולה ומכופלת".



לדבריו, כתוצאה מהמשבר האחרון של תנובה, הארגונים הגדולים שמחזיקים מחלקות מחקר יהיו ערים למשברים מתקרבים. תנובה לא תוציא מוצר ב-50% אחרי שמחרימים את תנובה, הם יעשו את זה לפני שמחרימים את תנובה.



"מתקפת גולשים היא תוצאה של מישהו שמדליק את האש, ולפעמים היא מוצדקת. לפעמים יש פס ייצור לא טוב ויש בעיות עם מוצרים. צריך לזהות את ההודעות הבעייתיות, ולהיות ערוכים לזה. אני בתור עיקרון, אנחנו לא מוחקים הודעות גם אם הן שליליות. אולי מעל זה יצוצו מעל הודעות חיוביות עם תוכן, כדי להראות באמת מה המותג עושה. הטעות היא למחוק ולהעלים את הוולים. זה למדתי מאשתי, כי אם אני לא עונה לה לטלפון אני בבעיה כפולה ומכופלת".



עמית לביא, מציין גם הוא כי לא כל תגובה שלילית היא משבר, ואולי אפילו הזדמנות. "אם מישהו מתלונן, תראו כמה חברים יש לו. אם מישהו כתב על הקיר של המותג יש לו רגש אל המותג, ותחפשו איך להפוך אותו לחיובי. רק אם יש התארגנות מרוכזת, כמו במקרה פוליטי,זה המקרה היחיד לסגור את הקיר". הוא גם מזכיר כי רק אחוז מהגולשים נחשף לפרסומים בעמוד עצמו, מספר זניח לעומת כלל הפעילות.



גל מור, עורך האתר חורים ברשת, ציין גם הוא את החשיבות לזהות את מקור התגובות השליליות. הוא סיפר כי ככתב ב- YNET ראה ניסיונות מאורגנים רבים להשתלט על השיח דרך תגובות. "יש משרדים שעושים זאת. אתה רואה שובל של תגובות שמגיעות מאותן כתובות IP או בטווח דומה. את זה אפשר לזהות. בדרך המניפולציה מנסים להשתלט על השיח. זה מקום למחוק תגובות, מאחר וזו דרך לא לגיטימית לכוון לכיוון מסויים. צריך לזהות מה המקור". גם מור מסכים כי סגירת הקיר היא מוצא אחרון, כמו בפרשת החברה המייצרת את בובת ברבי, אשר סגרה את הקיר לתגובות בעקבות משבר וגרמו לכך שכל יתר הגולשים שלא היו מודעים למשבר למדו גם הם עליו.



מהפאנל עולה כי יש חשיבות עצומה להכנת מסמך מדיניות לניהול משברים במדיה החברתית, והגדרה של למה מגיבים ולמה לא, מה מוחקים ומה לא. זאת תוך שקלול הצד המשפטי, מאחר ולארגון יש אחריות על דברים המתפרסמים בארגון.




דוגמא למשבר של חברת יונייטד שהחל בסרטון של חבר להקה שנשברה לו הגיטרה

אולי יעניין אותך

 סתיו מנכל בלנדר ישראל צילום סיון פרג'
 משרדי
 פרטנר
 רייבנבך צילום דקלה הוסטיק (9)
allmarketing262
allmarketing284

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח