המצביעים דיגיטליים, הפוליטיקה פחות


כ-5.5 מיליון בוחרים הצביעו בבחירות המקומיות, כאשר למעלה מ-2 מיליון מהם הינם תוצר מובהק של הדור הדיגיטלי. מדובר בצעירים בגילאי 17 עד 34, שמהווים למעלה מ-26 אחוזים מכלל התושבים בישראל, ויותר מ-38 אחוזים מכלל בעלי זכות הבחירה בישראל. 77 אחוזים מהם מחוברים לאינטרנט, 85 אחוזים מהם גולשים ברשת מדי יום, 76 אחוזים משתמשים ברשתות חברתיות, 83 אחוזים צופים בסרטונים, 27 אחוזים מעלים או משתפים סרטונים ו-57 אחוזים מעלים או משתפים תמונות. הם גם מאמצים במהירות את כלי המובייל – סמארטפונים וטאבלטים.


מדובר בדור צעיר ודיגיטלי שגולש, כותב, מצלם, משתף, קונה, מביע דיעה ומגבש אותה במרחב הדיגיטלי. אם בעבר הכלים המרכזיים להשפעה על דעת הקהל היו ברדיו, טלוויזיה ובעיתונות הכתובה, אזי מבחינת הדור הצעיר מדורת השבט עברה לדיגיטל. הם לא קיימים בספרי הטלפונים, אבל הם מקיימים נוכחות יומיומית ורציפה באינטרנט בכלל, וברשתות החברתיות בפרט.


מאפיין נוסף של בני הדור הדיגיטלי הוא הציפייה שלהם מארגונים לקיים תקשורת רב ערוצית, דו-כיוונית, בכול זמן ומכול מקום, והם מצפים מהארגונים לקיים איתם אינטראקציה שתהיה רלוונטית עבורם ופרסונאלית, כזו שתהיה מבוססת על היכרות העבר של הארגון, ותהיה רלוונטית ואמיתית עבורם.


הטכנולוגיה לעשות זאת קיימת כבר היום ומאומצת בישראל על ידי המגזר העסקי. כך לדוגמא, באמצעות כלים לניהול פעילות הדיגיטל ניתן כבר היום לבנות פרופיל של הלקוחות מתוך פעילות הדיגיטל שלהם, לעבד את המידע בזמן אמת, ולתפור לכול אחד מהלקוחות על בסיס העדפותיו והפעילות הקודמת שלו הצעה עסקית שתהיה אישית ורלוונטית עבורו. כך לדוגמא, שיווק פרסונאלי משפר את הסיכוי למכירה פי חמש, ושיווק פרסונאלי בזמן אמת משפר את הסיכוי למכירה פי עשר. הטכנולוגיות לכך כוללות שילוב בין פתרונות לניהול ערוצי הדיגיטל Enterprise Marketing Management, ופתרונות ביג דאטה לעיבוד וניתוח של המידע הדיגיטלי שמייצר הארגון ולקוחותיו.


בעוד שהמגזר העסקי נמצא בשלבים שונים של הטמעת הפתרונות שיאפשרו לו לקיים שיחה ברמה האישית עם לקוחותיו בדיגיטל, אז במגזר הפוליטי בישראל הנושא עדיין נמצא בחיתוליו. למעשה, המצביע נמצא היום במרחב הדיגיטלי, אולם המפלגות בישראל נמצאות רק בתחילת הדרך בתחום, ולא מנצלות את הטכנולוגיה כדי לדבר אליו. המפלגות מקיימות נוכחות ברשתות החברתיות, אך לרוב מדובר בקמפיינים פרסומיים שפונים לציבור ולא לפרטים שבו.


בארצות הברית המצב שונה לחלוטין, שם משקיע המגזר הפוליטי משאבים רבים כדי שתתאפשר שיחה פרסונאלית, מבוססת על היכרות. כך לדוגמא, הקמפיין של נשיא ארה"ב ברק אובמה כלל מרכיב דיגיטלי מאוד מפותח, שכלל מתן מענה לצרכים האינדיבידואליים של כול מצביע או פעיל. באמצעות הקמפיין בדיגיטל הצליח המטה של אובמה לגייס תרומות בסדרי גודל של 690 מיליון דולר, להציף את הרשת בסרטוני וידאו שזכו ל-133 מיליון צפיות, לבנות דף פייסבוק עם 45 מיליון עוקבים, גייסו מאות אלפי פעילים וניהלו את פעילותם במרחבים הפיסיים והוירטואליים. זאת באמצעות שימוש בטכנולוגיות שאיפשרו לנהל את הפעילות בדיגיטל, לחבר אותה באמצעות כלים לרב ערוציות לעולם האמיתי, ועיבוד של המידע באמצעות כלי ביג דאטה.


בראש ובראשונה הקמפיין הדיגיטלי של אובמה שם לעצמו מטרה מרכזית של איתור התומכים והעלאה של רמת המעורבות שלהם בקמפיין לדרגה של פעילים במערכת הבחירות. הדגש היה על בני הדור הצעיר שפעיל מאוד בדיגיטל, ופעמים רבות הוא חסר כתובת קבועה ואינו משתמש בטלפון נייחים, דבר שמקשה על פנייה אליהם בדרכים מסורתיות כמו טלמרקטינג. האיתור היה על ידי חיבור בין מאגרי מידע שונים שעמדו לרשות אנשי הקמפיין – אי מיילים של תומכים שנרשמו באתר הקמפיין, איתור מדלת לדלת של תומכים ועוד. באמצעות הצלבת הנתונים הצליחו אנשי הקמפיין לבצע פנייה ישירה וממוקדת לאותם תומכים, ולאורך זמן לפתח איתם שיחה, לענות על צרכיהם ושאלותיהם, ולהגדיל את מעורבותם בקמפיין מדרגה של תומכים לדרגה של פעילים. בדרך זו יצר לעצמו קמפיין אובמה צבא של פעילים דיגיטליים, שסיפר את סיפורו של המועמד ברשתות החברתיות, וסחף אחריו תמיכה של אנשים נוספים.


בישראל, למרות הפעילות העניפה בדיגיטל, ולמרות שחלק נכבד מתקציב תעמולת בחירות מושקע ברשת, עדיין המפלגות לא הפנימו את השינוי העמוק שחל בדור הדיגיטל, ואת הציפייה שיכירו בו, ויפנו אליו ברמה האישית, ולא כחלק מסגמנט. למעשה, כיום בישראל כמעט ולא נעשה שימוש בטכנולוגיות שמאפשרות ניהול של ערוצי הדיגיטל וניתוח של המידע בקנה מידה רחב, והמפלגות לא ביצעו את ההשקעות הנדרשות בטכנולוגיה כדי למקסם את האפשרויות החדשות שמציע עבורם המרחב הדיגיטלי.


לסיכום, הטכנולוגיות היום מאפשרות למפלגות לנהל מערך שיווק רב ערוצי עם יכולת פניה אישית לכל מצביע ומצביע בהתאם לפרופיל האישי שלו, ובכך בעצם לחדד ולהעצים את המסרים הקיימים במצע המפלגה בהתאמה לפרופיל המצביע אליו אנו פונים. זאת בשונה מהמצב הקיים בו כל המצביעים ללא תלות בפרופיל פרסונלי, נחשפים ברמה זהה לאותם מסרים.


הכותב הינו מנכ"ל Be2See



אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח