קבוצת המשביר לצרכן הודיעה היום כי דירקטוריון החברה קיבל החלטה לבצע ארגון מחדש במבנה האחזקות של הקבוצה, ובמסגרת זאת להפוך את המשביר לצרכן לחברת אחזקות. במקביל להודעה על השינוי המבני המתוכנן במשביר לצרכן, פירסמה החברה הערכות שווי כלכליות של חברת הייעוץ הכלכלי גיזה, זינגר, אבן, ממנה עולה כי שווי קבוצת המשביר עומד על כ-680 מיליון שקל, גבוה בכ-140% משווי השוק הנוכחי של הקבוצה, העומד הבוקר בבורסה על כ-282 מיליון שקל. בנוסף, הערכת השווי של גיזה כוללת את הערכת החברה, המבוססת על מודל התחזיות של הנהלת הקבוצה, וממנו נגזר לקבוצה שווי של כ-998 מיליון שקל, הגבוה בכ-253% משווי השוק של הקבוצה.
מטרות השינוי המבני שמתכננת המשביר להוציא אל הפועל הן, בין היתר: הפיכת פעילות הקמעונאות למרכז רווח עצמאי, התייעלות ניהולית ותפעולית, חיזוק פעילות מועדון הלקוחות של הקבוצה, מינוף פעילויות עסקיות של הקבוצה לצורכי מימון וגיוס הון לכל פעילות ועוד. כמו כן, השינוי יסייע בשדרוג מערך ה-Cash back בין חברות קבוצת המשביר, באופן שיקנה הטבות ללקוחות של החברות הבנות השונות. יצויין, כי בשלב זה נבחנת השלמת המהלך האמור ואין כל וודאות שיושלם.
במסגרת תכנית הארגון מחדש, צפויה המשביר להעביר את הפעילות הקמעונאית של בתי הכל-בו, המתבצעת כיום על ידי המשביר לצרכן עצמה, לחברת בת חדשה שתוקם, ושתנוהל על ידי אסף בן-דב, המכהן כיום כמנכ"ל משותף של המשביר לצרכן. פעילות זו, במסגרתה נכללים כיום 34 סניפים של המשביר, מוערכת על ידי גיזה בשווי של כ-420 מיליון שקל ועל פי תחזיות הנהלת הקבוצה מתקבל שווי כלכלי של כ-553 מיליון שקל לפעילות. על פי התכנית העסקית של המשביר עד סוף שנת 2012 יוקמו במסגרת פעילות זו עוד 10 סניפים נוספים. המשביר מפרסמת גם תחזית, על פיה ההכנסות של פעילות הכל-בו, לרבות הכנסות מזכיינים וממכירות של מוצרי קוסמטיקה, צפויה להניב בשנת 2009 פדיון בסך של כ-1.18 מיליארד שקל, עליה של כ-10% לעומת הפדיון בשנת 2008. הצפי לפדיון לגבי שנת 2010 עומד על כ-1.3 מיליארד שקל. במונחי חנויות זהות (Same stores) התחזית לשנת 2009 היא עליה של כ-5% לעומת שנת 2008 ובנוסף הוצב יעד של עליה נוספת בשיעור של כ-4% בשנת 2010.
בהערכת השווי של גיזה מצויין בנוגע לפעילות זו, כי המשביר הציגה במחצית הראשונה של שנת 2009 צמיחה ברווח התפעולי, בעוד שמרבית החברות הקמעונאיות הציבוריות בישראל הציגו ירידה ברווחיהן התפעוליים.
תכנית הארגון מחדש מיועדת לאפשר בעיקר התרחבות של חברת הבת, מועדון 365, שהינה כיום בעלת השליטה בחברות קשרי תעופה, סיבוס, וכן המפעילה של כרטיס המועדון "מולטי 365" בשיתוף עם חברת לאומי קארד. כיום מונה מועדון 365, המנוהל על ידי שירלי פאר-יגרמן, כ-470,000 בתי אב ולמעלה מ-1 מיליון לקוחות, המהווים את כוח הקניה העיקרי של קבוצת המשביר. במסגרת תכניות ההתרחבות של הקבוצה בכלל ושל המועדון בפרט, החליטה המשביר לצרכן להכנס לתחום המזון באמצעות הקמת רשת סופרמרקטים, שתמנה כ-20 סניפים והיא החלה לנהל מו"מ לגבי המתחמים עליהם יוקמו הסניפים. המשביר מציינת, כי היעד הינו מכירות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בתחום זה תוך פרק זמן של 3-4 שנים. כמו כן, המשביר בוחנת אפשרות שגורם חיצוני, עם ידע והתמחות בתחום המזון, יהיה זה שינהל את הרשת החדשה שתוקם. בכוונת המשביר לצרף את קהל הלקוחות של הרשת החדשה כחברים ב"מולטי 365".
בנוגע לפעילות הנוכחית של מועדון 365, מעריכה גיזה את שוויה הכלכלי בכ-152 מיליון שקל, בעוד שעל בסיס תחזיות הנהלת המשביר מתקבל שווי של כ-229 מיליון שקל.
בנוסף, מועדון 365 מתכוון להמשיך בפיתוח החזון העסקי של קבוצת המשביר, ובמסגרת זו לבחון את הכניסה לתחומים של תקשורת, אינטרנט, פיננסים, ביטוח, ליסינג ועוד, וזאת תוך ניצול פלטפורמת הלקוחות המונה, יחד עם לקוחות סיבוס ועם לקוחות פרטיים נוספים, למעלה ממיליון לקוחות בפועל, והמציב את המועדון כגדול במדינת ישראל בתחומו.
חברת ניו-פארם, המוחזקת בשיעור של כ-68.3% על ידי המשביר, מוערכת – לאחר ניכוי חוב של כ-101 מיליון שקל – בשווי של 248 מיליון שקל, בעוד שעל פי מודל התחזיות של ההנהלה מתקבל שווי של כ-425 מיליון שקל. חלקה של המשביר בניו-פארם מוערך בין 170 ל-291 מיליון שקל. במשביר צפוים לניו-פארם הכנסות (כולל פעילות הקוסמטיקה בסניפי המשביר) בסך של כ-1.04 מיליארד שקל בשנת 2009, לעומת כ-947 מיליון שקל בשנת 2008, ואילו בשנת 2010 צופה המשביר לניו-פארם עליה נוספת בהכנסות לרמה של כ-1.14 מיליארד שקל. במסגרת הפיתוח העתידי של ניו-פארם, בראשה עומדים כיום המנכ"ל יפתח סרי והיו"ר גיל אונגר, מתכוונת הרשת לחזק את הטמעת פעילות "מועדון 365" ברשת, להקים סניפים עצמאיים, לפתוח לראשונה סניפים בפורמט של Drug store בתוך סניפי המשביר, ולהרחיב את הפעילות הנוכחית.
רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן ומנכ"ל הקבוצה, מסר היום: "גיבשנו את התכנית האסטרטגית של קבוצת המשביר לצרכן על מנת לבנות את תכנית העבודה שלנו לשנים הקרובות, ולסמן לעצמנו את היעדים העסקיים שיאפשרו יצירת ערך קמעונאי ופיננסי לקבוצה. ריכוז הפעיליות השונות בחברות שונות נפרדות, המנוהלות על ידי מנהלים מקצועיים ומנוסים, מאפשר לנו גמישות ניהולית, הופך את הפעילויות השונות למרכזי רווח עצמאיים המאפשרים בקרה ושליטה בצורה טובה יותר, ומאפשר לנו להערך לגיוסי הון ציבוריים ופרטיים, להכנסת שותפים אסטרטגייים ופיננסיים לכל אחת מהפעילויות ולייצר ערך לבעלי המניות בחברה. כמו כן, בכוונתנו למקסם את הערך הטמון בעוגן שלנו, הלא הוא "מועדון 365" המונה מעל למיליון לקוחות, ולהעניק להם הטבות משמעותיות בעת רכישת מוצרים בחברות הבנות השונות שלנו. בהקשר זה, החלטנו גם להתחיל בתהליך של כניסה לתחום רשתות המזון, שבו בכוונתנו לנצל את נסיוננו הקמעונאי ואת המסה המשמעותית של חברי המועדון, כדי להיות יעילים ותחרותיים, באופן שיאפשר לקבוצת המשביר לאפשר ללקוחותיה להנות ממחירים נוחים. בנוסף, אנו פועלים כדי להכנס בשנה הקרובה לפעילויות בתחומי התקשורת, הביטוח, הפיננסים ולתחומים נוספים שניתן להתאימן לפלטפורמת המועדון שלנו".