שנת 2020 הביאה
עימה שורה ארוכה של סדרות שריתקו אותנו למסך בפלטפורמות הסטרימינג השונות, הזמן
הממושך בבית והתוכן האיכותי שמייצרות הפלטפורמות השונות דוגמת נטפליקס ודיסני + הולידו קהל מעריצים נלהב של סדרות שונות, דבר שהתבטא גם ברכישות של מוצרים
המקושרים לסדרות השונות. ב eBay לקחו את
הנושא צעד אחד קדימה ובחנו כיצד השקה של סדרות שונות השפיעו על רכישה של המוצרים
הללו במרקט פלייס של החברה.
בכל אחת
מהסדרות, נבחן חודש ההשקה של סדרה והחודשיים העוקבים לאחריו בהשוואה לחודשים
המקבילים בשנה הקודמת (2019).
איליה קרטוב, מנכ"ל איביי לשווקים
מתפתחים:
"בתקופה בה רובנו נמצאים בבתים, אנו באייבי מזהים שינויים משמעותיים
בהרגלי הצריכה בכל רחבי העולם, אחד מהשינויים האלו נוגע גם להרגלי צריכת התוכן
שלנו. רבים מאיתנו מבלים באופן טבעי שעות רבות יותר מול הטלוויזיה בדגש על
פלטפורמות הסטרימינג השונות שמציעות תוכן איכותי נרחב. התוצאה היא יצירה של גיבורי
תרבות חדשים בדמות גיבורי וגיבורות הסדרות השונות. רצינו לבחון באייבי כיצד עוד
מתבטא החיבור המיוחד לגיבורים ולגיבורות הללו מעבר לצפייה בסדרות, ואכן, נוכחנו
לדעת כי הצופים האדוקים מחפשים לרכוש מוצרים הקשורים באופן ישיר או עקיף לתכנים
אותם אנו צורכים על המסך, תופעה שאני מעריך שרק תלך ותגדל עם הגידול בתכנים
איכותיים ובפלטפורמות צפייה שונות.
The Queen's Gambit – גמביט המלכה
גמביט המלכה הפכה לנושא שיחה משמעותי במהלך דצמבר
2020, הצלחתה של הסדרה הולידה עלייה של 130% ברכישת לוחות שחמט ובמקביל גם עלייה
ברכישות של פרטי אופנה משנות ה-60 שהוצגו בסדרה ביניהם שעון בולווה וצעיפי משי.
ומה בישראל?
הטרנד לא פסח
גם על ישראל בה נרשמה עלייה של 58% ברכישת לוחות שחמט, עלייה של 29% ברכישת שעוני
בולווה ועלייה של 36% ברכישת פרטי לבוש משנות ה-60.
Bulova–
שעון היד שעונדת בת' הרמון
MEGARARE Vintage SICURA Ladies Watch La regina degli scacchi The
Queen's Gambit
The Crown – הכתר
"הכתר",
המתארת את חיי בית המלוכה הבריטי במהלך שנות ה-80 וה-90 זכתה לפופולאריות בעולם
וגם בישראל. בעקבות הסדרה מוצרים המשוייכים למילות החיפוש הנסיכה מווילס עלו ב-
159%, מוצרים הקשורים ל"נסיך צ'ארלס" עלו ב-97%. במקביל עלה גם הביקוש
לפרטי לבוש משנות ה-80 (47%) ולמוצרים
מלונדון (46%)
ומה
בישראל?
גם
בישראל הסדרה יצרה לעצמה לא מעט מעריצים ואלו הצביעו בארנק עם רכישות של מוצרי
הנסיכה מווילס עם עלייה של 300% אחוז, ומוצרים הקשורים לחתונה מלכותית עם עלייה של
33% כמו גם רכישה של פריטי אופנה משנות ה-80 עם עלייה של 20% ומוצרים הקשורים
ללונדון עם עלייה של 32%
The Best Outdoor Shoes To Buy Now, According To The Crown
Mandalorian – המנדלוריאן
סדרה נוספת
שסחפה אחריה צופים רבים היא המנדלוריאן, מבית היוצר של סדרת "מלחמת הכוכבים".
הדמות האייקונית של בייבי יודה שהפכה בעקבותיה לפריט נחשק במיוחד עם עלייה של
207% בפריטים המקושרים לדמות לעומת השנה
שעברה ונמכרו ברמה הגלובלאית. כמו כן, עלייה של 76%
ברכישת מוצרים
הנושאים את לוגו מלחמת הכוכבים ועלייה של 671% במוצרים הנושאים את לוגו המותג
"המנדלוריאן".
ומה בישראל?
עלייה של 200%* ברכישת מוצרי בייבי יודה, עלייה של 417% ברכישת מוצרי המנדולריין ועלייה של 62%
ברכישת מוצרי מלחמת הכוכבים
*חשוב לציין שמוצרי בייבי יודה ספציפית החלו לצאת רק בעקבות הסדרה, מה שמסביר את העלייה הדרסטית במכירת המוצרים.
Emily in Paris – אמילי בפריז
הסדרה, האגדה
על אמילי אמריקאית, שקיבלה עבודה חלומית בפריז, גרמה לאנשים ברחבי העולם לחלום על
עיר האורות, בטח כאשר לא ניתן לנסוע בעולם. לאחר צאת הסדרה נרשמה ב eBay
עלייה של 46% ברכישת פריטים הקשורים לחיפושים של המילה
"פריז" בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
כמו כן, ישנה. גם רכישות האלמנטים המרכזיים בסגנון פריזאי – כומתות ומעילי
תעלה – גדלו: ב -62% ו -13% בהתאמה
Tiger King טייגר קינג
באופן מפתיע,
סדרה נוספת שעשתה לא מעט רעש בארץ, הולידה עליה חסרת תקדים במכירות בעולם אולם לא
השפיעה באופן ישיר על ישראל. "טייגר קינג", המציגה את מאלף הטיגריסים
ג'ו אקזוטיק הובילה לעלייה של 3527% בביקוש למוצרים הקשורים "למלך
הטיגריסים" ברמה הגלובלית אולם לא הציגה נתונים דומים גם בישראל.
Money
Heist – בית הנייר
סיפורם של הנועזים הספרדים שהחליטו לאתגר את
המערכת ולשדוד את הבנק הלאומי, מחזיק את העולם כולו במתח במשך שנים. לאחר הצגת
הבכורה של העונה הרביעית, נרשמה עלייה של 1025% בפריטים על פי חיפוש "שוד כסף".
מכירות המזכרות עם הביטוי בלה צ'יאו" מהשיר המפורסם שדמויות הסדרה אוהבות
לבצע, עלתה ב -456%.
bella ciao
– צמיחה של 482% ב- GMB, 456% צמיחה ב- BI