כיצד תביאו את העובדים הטובים ביותר אליכם בשק תחרותי?

בתמונה: שרון ישראל, מנהלת משותפת Xtra Mile וברט מיצ'ינגטון, גורו עולמי למיתוג מעסיקים, בכנס Employer Brand Leadership שנערך היום (24.10) בתל אביב



זה לא סוד שעובדים בוחרים את מקום העבודה שלהם בהתאם לשיקולי עלות-תועלת אישיים שלהם. שיקולים כמו משכורת, שעות עבודה או מרחק גיאוגרפי ניתנים לכימות, אבל מסתבר שהרוב המכריע של העובדים יבחרו בסופו של דבר את מקום העבודה שלהם לפי מרכיבים שקשה יותר להמיר למספר נקוב, כמו למשל, עניין בתחום העיסוק, מוניטין החברה והאווירה הכללית בה ועוד.


החברות המובילות בשוק מבינות שמארג השיקולים שיוביל עובד אליהם בנוי מגורמים שלא בהכרח נכנסים לטבלת אקסל, ומאמצות אסטרטגיות מעולם הגיוס השיווקי (Recruitment Marketing) במטרה לשמר עובדים קיימים ולמשוך עובדים חדשים. הגורם המרכזי שמבדל את החברה, ועוזר לעובדים ולמועמדים להבחין בינה לבין המתחרות הוא 'הצעת הערך לעובד' או באנגלית: Employee Value Proposition (EVP).


לבנות הצעה ייחודית לחברה


בדומה למונח Unique Selling Proposition (USP) הלקוח מעולם השיווק ה- EVP שבונה החברה הוא ייחודי לה, והגדרתו מהווה לא רק כלי חשוב בגיוס העובדים, אלא במידה רבה מזוהה עם המהות הכוללת של החברה. כך מהווה ה- EVP חלק משמעותי מתהליך מיתוג החברה כמעסיק (Employer Branding), כמו גם, חלק חיוני בעיצוב התרבות הארגונית בחברה.


כדי ליצור EVP שישקף את החברה כמו שאתם רוצים שהיא תראה, צריך להיכנס לנעליים של מחפש העבודה הממוצע. כאשר הוא שומע את השם של החברה, מה הוא יודע עליה? מה הייתם רוצים שיידע? מה מייחד את החברה שלכם מחברות אחרות? התשובות לשאלות אלו הן קריטיות ביצירת מודל משיכה ושימור עובדים יעיל. יש ללמוד את העובדים הקיימים בשוק, את תחומי העניין שלהם ואת סדרי העדיפויות שלהם, ולהתאים את ה-EVP כך שיהיה אטרקטיבי לעובדים הרצויים לכם.


לעשות את זה נכון


קל לטעות ולחשוב שכל מחלקה בארגון תגדיר את ה –EVP שלה, ביחס לעובדים הקיימים ולמועמדים החדשים, בצורה הטובה ביותר. אלא, ש- EVP שמנוסח ברמת המחלקה, לרוב יצטמצם לכדי בונוסים וצ'ופרים לעובדים, כל מנהל בארגון לפי יכולתו וראות עיניו, ובסופו של דבר, החברה תאבד את הייחוד ואת הבידול שלה, וזהותה תטושטש נוכח שורה שך EVPs בלתי ממוקדים ובלתי אחידים. תהליך EVP נכון חייב לכלול תכנון אסטרטגי רחב תוך הסתכלות רחבה על החברה כולה. מותר, ואף רצוי, לכלול ב- EVP תקציב הטבות על בסיס מחלקתי, אולם זה יהיה רק סעיף אחד בתוך ה- EVP הכולל של החברה.


טעות נפוצה נוספת היא לנסות לפתח EVP שמהותו הענקת אינספור הטבות לעובדים. קל לנו להבין מדוע הצעת ערך כזאת יכולה לקסום לעובדים ולמעומדים: מי לא רוצה לעבוד בחברה שמעניקה משכורת גבוהה, לצד, שעות עבודה נוחות, תנאי עבודה מפנקים, הכשרות והעשרות ובונוסים יפים? ובכן, מדובר כאן בטעות אסטרטגית. בפועל, חברות שמנסות לתפוס מרובה בצורה כזאת, מסכנות את הרווחיות שלהן, ועשויות להרתיע משקיעים פוטנציאלים. כך למשל, הסטארט-אפ הבריטי Buffer, שבמעבר לסאן-פרנסיסקו התהדר במשרדים משוכללים, משכורות גבוהות ותנאים יוצאי דופן לעובדים, מצא את עצמו, עד מהרה, מבטל הרבה מן ההטבות איתן התחיל, בשעה שההוצאות שלו עלו בהרבה על ההכנסות, והובילו לכך שלמרות קצב הצמיחה המהיר של החברה, 88% מהמשקיעים הפוטנציאלים סירבו להזדמנות להשקיע. ובישראל כולנו זוכרים את הדוגמא של Better Place, שפרצה לשוק בקול תרועה ונמוגה בקול ענות.


לבסוף, חשוב כמובן להימנע מלזנוח את העובדים הקיימים בשעה שמחפשים עובדים חדשים. עובדים קיימים, שיהיו מרוצים מה- EVP שתציעו להם, יהיו השגרירים הטובים ביותר שלכם בשוק. לכן, השקיעו זמן ומשאבים בהיכרות מעמיקה עם העובדים שלכם והבינו כיצד ניתן לשפר את החוויה שלהם בעבודה.


הנשק הסודי של מנהלי הגיוס


ה- EVP משקף למעשה את סדר העדיפויות של החברה, ויש לדברר ולהדגיש אותו בכל סיטואציה בה פונים אל עובדים פוטנציאלים. האם החברה שלכם מציעה אפשרות לעבודה מהבית? הכשרות מיוחדות לעובדים? תנאים יוצאי דופן? עליכם לציין זאת כאשר אתם "מוכרים" את החברה לעובדים פוטנציאלים. ההצעה הייחודית של החברה שלכם היא זו שתגרום לה לבלוט בשוק רווי ומוטה עובדים. אם תדאגו לטפח, לשכלל ולהעשיר את ה-EVP שלכם, הוא יביא את העובדים המוכשרים ביותר ישרות לזרועתיכם.


הכותבת היא מנכ"ל משותף ב- Xtra Mile, המובילה את כנס מיתוג המעסיק השנתי הראשון בישראל


אולי יעניין אותך

 משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח