כך תעשו תקשורת למגזר שלישי

המגזר השלישי בישראל הפך בשני העשורים האחרונים לאחד המגזרים הרוויים ביותר בשחקנים. אם נשאיל דימויים מהמגזרים האחרים, אפשר לומר כי המגזר השלישי בישראל שנת 2016 פועל בשוק תחרותי במיוחד, בכלל הזירות המאפיינות אותו ומתקיים בכללי משחק ותנאים הדומים ואולי מושאלים מהמגזר העסקי. נכון להיום, ההערכות מדברות על מעל ל-42,000 עמותות והיד עוד נטויה.


ארגונים השואפים לייצר שינוי ופתרונות לסיטואציות השונות בחברה הישראלית, מגיעים במהרה למסקנה שהיכרות של הציבור עם הארגון הכרחית – הן על מנת לקבל תרומות, והן על מנת לקבל הכרה. לעיתים הם נתקלים במכשול שלתחושתם במרכזו סתירה – האם להיחשף ולעמוד במרכז הבמה כאילו אנו, אנשי הארגון, הם העיקר, או להישאר מאחורי הקלעים ללא יחסי ציבור.


לטובת אלו הבוחרים לקחת את הסיכון ולצעוד צעד קדימה לעבר חשיפה תקשורתית שתקדם את מטרות הארגון, ריכזנו מספר עצות שיעזרו להביא פירות תקשורתיים למאמצים הארגוניים. כך תצליחו להתקדם בזירה התקשורתית ולייצר יותר חשיפה לארגון:



1. הזווית האישית – סיפורים

לפני הכול, ובסופה של כל ידיעה, יושב במרכז סיפור טוב. במקרה של עמותות, מדובר לרוב על סיפור אישי ייחודי, מהסוג המרגש, הממחיש את הזווית האנושית ופונה לרגש של הקורא. קיים גבול דק בין חשיפה צהובה וסוחטת דמעות לבין סיפורים אנושיים עמוקים המגייסים את הקורא/הצופה, וחשוב לשמור על גבול זה. אך ניתן לומר באופן כללי, כי הדרך להביא את בשורת הארגון החוצה, בכל הקשור לסיפורים, נמצאת בנוסחה הפשוטה – 70% סיפור, 30% ארגון. למשל, תנועת נוער שרוצה למצב עצמה כתנועה שוויונית המקבלת את כולם, תוכל לייצר סיפור שבמרכזו עומד חניך ממשפחה מיוחדת, שעבר אירועים בחייו ועמד בכל האתגרים וכו'.



2. נראות
בעידן בו השקיפות היא המלכה, וכל ארגון נתון לביקורת, בין אם נרצה ובין אם לאו – לאופן שבו הדברים נתפשים בציבור יש משמעות. ארגונים המגייסים כספים מהציבור שומרים על נראות ונמנעים מתחושת פאר והדר במשרדים, באירועים, בשכר וביוזמות. מעבר למהות האמיתית – שארגון המבקש כספים מהציבור צריך להתנהל באופן אחראי, כדאי לזכור שארגון המתנהל אחרת, הוא מטרה נייחת לכתבות ותחקירים. לפני שיוצאים החוצה – שימו לב שהארגון עומד באמות המידה הרלוונטיות, מקפיד על שקיפות ושהדיווחים באתר "גייד סטאר" מדויקים.



3. מהלכים ברמה הלאומית

לכל שחקן במגרש יש מטרה שלשמה הגיע "לשחק", ועליה ייצא למלחמה אם צריך. אפשר לקרוא לזה אג'נדה, אפשר לקרוא לזה אידיאולוגיה, אבל לכל ארגון חברתי צריכה להיות משימה ברמה הלאומית – צמצום הפערים בישראל, העלאת המודעות למחלה מסוימת, הגברת השקיפות הממשלתית וכו'. הדרך "להיספר" על ידי התקשורת בישראל ועל ידי הציבור, מעבר ליוזמות יחסי ציבור כאלה ואחרות, היא יוזמות ומהלכים בעלי השלכות לאומיות – הקמת שדולה, ארגון כנס חירום, פניה לשרים או חברי כנסת, גיבוש דוחות ומחקרים על נושאי הארגון וכו'. כל אלו, כשנעשים כמו שצריך, מייצרים לארגון הזדמנויות תקשורתיות. לכן אני ממליץ לכל לקוח באופן קבוע, להגדיר לעצמו בלוח השנה מהלכים כאלו, אחת לחציון, או רבעון (תלוי במסוגלות הארגון), שסביבן יוכל להתכנס.



4. חיבור למקבלי החלטות

בהמשך לסעיף הקודם, כדי להגשים את המטרות – צריך להתחבר לאנשים הנכונים. במציאות הנוכחית, בה חברי כנסת הופכים להיות נגישים יותר ויותר מיום ליום, זה פחות קשה ממה שזה נשמע. יש לכם אירוע בארגון שלדעתכם מצדיק הגעה של חבר הכנסת? פנו אליו במייל או בטלפון, כפי שמתפרסמים באתר הכנסת. הייתם רוצים להגיב על הצעת חוק או ליזום הצעת חוק? חבר הכנסת ישמח לשמוע, ולאו מדובר רק בטוב ליבו – חברי הכנסת יכולים להישען על המידע והתכנון שארגוני מגזר שלישי יודעים לספק על מנת לתת להם מענה חוקי ופוליטי.



5. השקיעו בנושא התקשורת

זה אמנם נשמע לא אובייקטיבי (כותב שורות אלו עוסק בתחום הייעוץ התקשורתי), אבל זה נכון – כדאי, מומלץ וחשוב להיעזר בשירותי ייעוץ תקשורתי באופן קבוע, ו/או למנות דובר לארגון. במידה ולא מתאפשר (כמו בארגוני מתנדבים, למשל), מומלץ לרכז את נושא התקשורת אצל אדם אחד, שיקדיש מעט זמן להיכרות עם הכתבים הרלוונטיים, ירכז אצלו את הסיפורים הרלוונטיים, ויהיה הדמות המתאימה לפניות תקשורתיות.


* עמית מלניק הוא ראש צוות ויועץ תקשורת בכיר במחלקה הציבורית בבן חורין אלכנסדרוביץ' וכותב בבלוג אינסרט

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח