כסף בפרסום באינטרנט? חפשו במנועי החיפוש!










2003 היתה שנת ההתעוררות וההתמקצעות בענף השיווק והפרסום באינטרנט. עיון בדוח סיכום שנת 2003 של איגוד הפרסום באינטרנט (www.iab.net) מלמד שהכסף בפרסום באינטרנט לא נמצא בבאנרים, גם לא ב- Pop up ובטח שלא בדואר האלקטרוני. הכסף נמצא (לא קשה לנחש) – במנועי החיפוש.

מנועי החיפוש הם דרך נקייה ואלגנטית לפרסם לקהלי היעד בלי שהם בכלל יודעים שהם נחשפים לפרסומת. מפרסמים שהתייאשו משיעורי ההקלקה הזעומים על הבאנרים ומהאנטגוניזם שמעוררים הדואר האלקטרוני והכלים האחרים מבינים שהמפתח לשיווק חכם באינטרנט הוא מנוע החיפוש. קצת נתונים כדי לסבר את האוזן:

עוגת הפרסום באינטרנט, או: מי אכל את הבאנר שלי?
עד שנת 2003 היו הבאנרים כלי הפרסום הדומיננטי (ואולי גם השנוא) ביותר באינטרנט. אם בשנת 2002 תפסה ההוצאה על פרסום בבאנרים נתח של 29% מכלל עוגת הפרסום באינטרנט, בשנת 2003 (שנת המהפכה כבר אמרנו?) הצטמצמו הבאנרים לנתח של 21%, ומנועי החיפוש התרחבו מביס קטן של 15% ב-2002 לפרוסה עבה של 35% ב-2003.
נתונים אלו מחייבים את המשווקים לגבש טקטיקות לשיווק במנועי החיפוש כדי למקסם את הפוטנציאל של הכלי, ולאחרונה פונים אלי יותר ויותר לקוחות לסייע להם בתחום השיווק במנועי חיפוש.

קל לחפש, קשה לפרסם
מנועי החיפוש אמנם חרתו על דגלם את הפשטות והידידותיות – ראו למשל את המנוע החדש של www.msn.com שמזכיר "קצת" את Google (www.google.com), אבל להיות מדורג בהם במקום גבוה זה בכלל לא פשוט.
– יש לבחור מילות מפתח מתאימות
– יש לשלם על כל מילה וכל דירוג
– לכל אתר מודל תמחור אחר (Google מתמחר לפי דירוג ואחוז הקלקה, ואילו Yahoo מקיים מכרז)
– וחשוב לנסח מילות תיאור לאתר

המיקום כן קובע, אבל לא תמיד משתלם
הנחת הבסיס של המפרסמים היא שמיקום גבוה במנוע החיפוש מבטיח פופולאריות ויתרון יחסי. מחקר חדש של Atlas DMT מאשש הנחה זו, אבל מוכיח שמיקום גבוה לא תמיד משתלם כלכלית.

ב-Google לדוגמה, אתר המדורג ראשון מקבל תנועה גדולה בכ-40% מאתר המדורג שני, ולכן במקרים רבים כדאי לשלם ל-Google יותר כדי לקבל את המקום הראשון. אבל ב Yahoo-(המשתמש במנוע Overture שבבעלותו) התנועה שמקבל המדורג מספר אחד גדולה רק ב-20% מהמדורג שני, ולכן לא תמיד משתלם לשלם.

מסקנות המחקר מלמדות שהמפרסמים מוכנים לשלם כסף רב על מיקום גבוה במנועי החיפוש, אבל סוד ההצלחה בשיווק באמצעות מנועי חיפוש הוא איזון בין הדירוג במנוע, עלותו ונפח הפרסום.

ומי שהצליח לשרוד ולקרוא את המאמר עד סופו, להלן לינקים למנועי חיפוש חדשניים המלמדים על עתיד הענף.
– מנועי חיפוש גרפיים: Mudsicplasma (www.musicplasma.com) Grokker (www.grokker.com) ו-Kartoo (www.kartoo.com).
– מנועי חיפוש פרסונליים וחברתיים: Eurekster (www.eurekster.com), Friendster (www.friendster.com).
– מנועי חיפוש באשכולות: Vivisimo (www.vivisimo.com).
– מנועי חיפוש כוללים – המציעים שילוב של חיפוש מידע באינטרנט ובמחשב האישי (תמונות, מוזיקה, מסמכים, דואר אלקטרוני ועוד).

* מיכל כהן-גילת הינה יועצת ומרצה לשיווק ולאינטרנט – cohenmichali@yahoo.com

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח