היי, תשמע, להיות סרדין זה לא רע. אתה מתקדם במים לאיטך, מוגן על ידי חברי הלהקה שלך, ניזון מפלנקטונים מזדמנים. לפעמים, מידי פעם, מגיע לוויתן גדול ושואב חלק מהלהקה שלך. ובסך הכל, כמו שאומרים, אתה שוחה עם הזרם. אבל כשאתה יזם שניגש להקים עסק, לא בטוח שאלה החיים שאתה מחפש. אתה לא רוצה לזרום עם מה שבא – אתה רוצה לנווט במים, להריח הזדמנויות מרחוק, ולחוש את האנדרנלין שמגיע כשאתה "טורף את החיים" – אתה נכנס לעסקים בשביל להיות כריש.
אבל מה זה אומר להיות כריש? אספנו כמה טיפים מאנשים שכבר היו שם, ועשו את זה.
1. היה בטוח שאתה נכנס לתחום שאתם אוהב
יזמים רבים נכנסים לתחומים כשהם רואים לפניהם הזדמנות לרווח. אבל תשאל יזמים רבים שהיו שם, והם יציעו לך לבדוק עם עצמך האם אתה נכנס לתחום שאתה אוהב. לכל עסק יש עליות ומורדות, ואם אתה עוסקים במשהו שאתם אוהבים ומאמינים בו, יהיה לכם הרבה יותר פשוט לצלוח את התחתיות. הדברים נכונים במיוחד לעסק ראשון, כאשר העבודה היא הרבה יותר Hands-On. אבל זה נכון גם עבור כל יזם באשר הוא.
2. נסח ומקד את החזון שלך (ואז תבדוק אותו)
אל תצא אל הים הגדול בלי לדעת לאן אתה שט. לפעמים זה מוביל להצלחה גדולה (תשאלו את קולומבוס), אבל לרוב זה מוביל לשום מקום. וכמו שימאי תמיד יצא לים עם מפה, אז היזם תמיד יחזיק לפניו החזון שהוא משרטט לעצמו. שאל את עצמך היכן תהיה בעוד שנה, בעוד שנתיים, ובעוד 10 שנים (אם בכלל). ואז תנסח את הדברים על דף, ותתחיל להשמיע אותם לכל מי שרוצה או לא רוצה לשמוע בקול רם. האם אתה מצליח להלהיב אנשים אחרים, האם הם מבינים לאן אתה שט, האם הם רוצים להצטרף אליך למסע? אם כן, אתה בכיוון הנכון. אבל גם אם לא, אל תתייאש. אם אנשים לא מבינים, זה לא תמיד אומר שאתה לא בכיוון הנכון, לפעמים רק צריך לשנות את הדרך בה אתה מציג את הדברים. הרבה אנשים לא הבינו לאן סטיב ג'ובס הולך. אז מה?
3. הגדר וגדר את ההשקעה שלך
אחרי שהחזון שלכם יציב וברור, כדאי שתגדירו איזה משאבים יש ברשותכם, איזה משאבים אתם מוכנים לסכן, ואיזה משאבים תוכלו ותהיו מוכנים לגייס בהמשך. האם תהיו מוכנים לקחת הלוואה אם תצטרכו עוד אוויר לנשימה? כאשר אתם מגדירים משאבים, חשוב גם לברר כמה זמן אתם מוכנים להשקיע מעצמכם בעסק – האם יש לכם דברים אחרים כרגע בסדר העדיפיות?
הגדירו מראש, עד כמה שניתן, היכן הקו האדום שמעבר לו אתם לא מוכנים להמשיך. החלטה שכזאת תשרת אתכם בגם כדי שתוכלו לפעול בראש שקט, וגם כדי לגדר את הסיכון, ולא להיסחף למשהו שיסכן את עתידכם.
4. תשתית דיגיטלית – לראות באינטרנט ערוץ מכירות בפני עצמו
האינטרנט הוא כיום אוקיינוס עצום שכולם שוחים בו יחדיו, והלקוחות נעים בו כמו להקות של דגים. הם נעים ביחד כדי לחוש מוגנים, והם תרים כל הזמן אחר הדבר הבא, ועדיף שגם הוא ישרה עליהם ביטחון. עד כאן לאלגוריה מהים, ועכשיו לחיים האמיתיים.
בעולם תחרותי ופתוח שכזה, אתר האינטרנט והאופרציה שלכם בדיגיטל חייבים להיות ברמה הגבוהה ביותר. אם תתפשרו, הדגים פשוט לא יגיעו (מטבעם הם לא הרפתקנים גדולים), והם יסחפו בקלות עם הזרם ושאר הלהקה למקום אחר בו מציעים את אותו המוצר או השירות. לכן, כשאתם מקימים עסק, אי אפשר להתייחס למכירות באינטרנט כ"משהו שיהיה בצד", אתם חייבים להתייחס אל הדברים כעסק בפני עצמו – האתר חייב להיראות טוב ולהיות ממוקד בערך שלכם ובהנעה לפעולה, אתם חייבים להשקיע בפיזור פתיונות (פרסום ושיווק דיגיטל), וברגע שהלקוחות, כבר הגיעו הם צריכים לחוש בטוחים עם סליקת אשראי טובה מסוגה. לכן, כריש יקר, צור תוכנית נפרדת לשיווק באינטרנט והקדש לה משאבים.
5. בזר את העבודה
אתה לא יכול לעשות הכל. אתה אפילו לא יכול לעשות את הרוב כמו שצריך. למעשה, אתה וכל אחד מאיתנו יכולים לעשות רק מספר מאוד מצומצם של דברים טוב מאוד, ובאלה אתה חייב להתמקד. אתה גם חייב להיות מסוגל לראות את התמונה הגדולה ולאן הספינה שלך שטה. אתה לא יכול לעשות את זה כשהראש שלך במפות וכשאתה מקרצף את הסיפון בו זמנית. פרק את העבודה שלך למשימות, ותן כל משימה שניתן למישהו אחר, שיעשה אותה על הצד הטוב ביותר. השתמש בכלים טכנולוגיים כמו התאמות אשראי, כדי לצמצם את העומס ולייעל את העבודה.
פורסם במקור בבלוג של חברת הסליקה פלאקארד