דנה, בת 25, סטודנטית לתואר שני במנהל עסקים, גרה עם חבר שלה בדירה שכורה בתל אביב. היא גם עובדת במשרה מלאה בחברה ברמת החייל.
היא והחברים שלה אוהבים לבלות, לצאת לקניות (כשאין מבחנים), את מצרכי המזון הם קונים בסופר שפתוח כל הלילה. גם כי זה נוח ואין הרבה אנשים וגם כי זה מגניב ורומנטי.
דנה, לא רשומה ב- 144. לא בגלל שכל שנה שנתיים היא מחליפה דירה שכורה. פשוט כי לה ולחברים שלה אין בכלל קו טלפון של בזק.
אורח החיים הזה, והעובדה שהסלולארי שלה ממומן ע"י העבודה גרמו לה לוותר על הקו הנייח בבית.
קבוצת גיל שלמה של בני 20-30 הפכה להיות הקבוצה הנעלמת של המחקרים הטלפוניים. דווקא הקבוצה הכי משפיעה על טרנדים, זו שיש לה יכולת קנייה לא רעה בכלל לא יכולה להשתתף יותר בסקרים שנערכים על פלטפורמת הטלפון. היום כדי למצוא מישהו בשכבת הגיל הזו שיענה לך לסקר. תקווה שהוא מבקר את ההורים באמצע השבוע.
ולא רק הם נעלמו. כ- 300,000 איש מחוברים כבר היום לטלפון של הוט. גם הם, קהל צעיר בעיקרו, מאילו שמקבלים החלטות, לא מקובעים. אלו שיכולים להיות מבין הבודדים שבאמת יחליפו בנק בלי לחשוב שזה עבודה של שנה. דווקא הם כבר לא נמצאים בקבוצה של הנסקרים הטלפוניים.
בישראל יש מספר חברות שמתפעלות קהילה של פאנליסטים למטרת מחקרים שנעשים על גבי רשת האינטרנט. קהילות שנאספות וגדלות שנרשמות בהן אלפי חברים המשתתפים במחקרים בנושאים מגוונים.
בחברת "blueberries" לדוגמא, קראו את המפה והגיעו למסקנה המתבקשת, שכאשר מדובר במחקרים- האינטרנט הוא הפלטפורמה המתאימה לישראל. התוצאה: החברה הקימה ומתפעלת קהילה של אלפי פאנליסטים למטרות מחקרים שנעשים באמצעות האינטרנט.
כבר היום 3.9 מליון איש מהאוכלוסייה היהודית 13+ נמצאים באינטרנט ומתוכם לכ- 72% כבר יש פס רחב. לכן זה מתבקש שזו תהיה גם הפלטפורמה המתקדמת והמייצגת ביותר למחקרים.
אז נכון, בני ה- 65 + (שמהווים כיום על פי הל.מ.ס.) כ- 10% מהאוכלוסייה, נמצאים קצת פחות ברשת. אבל נאמר את האמת, זה גם פחות הקהל שיענה על סקר טלפוני.
מסקרים אחרונים שנערכו גם שם המצב משתפר וגם בגיל הזה יש חדירה הולכת וגדלה. כבר היום כ-6-19% מהם עושים שימוש תדיר באינטרנט – ובעיקר במייל. בעקבות תוכניות של הממשלה וגורמים פרטיים מצב זה הולך ומשתפר.
אז סקרים הם אלו שבוחנים טרנדים. אז הה הטרנד החדש – מחקרים באמצעות האינטרנט מחליפים את המחקרים הטלפוניים.