אם אתה לא שם אתה לא קיים! אם אתם קוראים קצת מאמרי שיווק בעשר השנים האחרונות (וכנראה שאתם קוראים), בטוח נתקלתם במשפט כזה. פעמים רבות המאמר מסתיים במסקנה הצפויה – העסק שלך חייב אתר אינטנרט.
כן. אבל…… (לקרוא בנימה של "מצב האומה")
האם אתר הוא הפתרון הטוב ביותר ?
העולם הופך למהיר יותר. דברים שהיו נכונים בשיווק באינטרנט לפני שנתיים אמנם כנראה גם נכונים כיום, אבל מתמודדים מול דברים חדשים יותר . גם באתרים הדברים נכונים, אתרים שהיו קדמת הטכנולוגיה והעיצוב לפני שנתיים, כיום נראים לא עדכניים. אף אחד לא יכול להגיד מה יהיו המגמות בעוד שנה או שנתיים מעכשיו. טכנולוגיות כמו HTML5 ותלת מימד מאיימות ליצור יכולות חדשות שיהפכו כל אתר שמוקם כיום לחסר ערך במהירות.
ההשקעה הנדרשת להקמת אתר מתחילה במספר אלפי שקלים ועד לעשרות אלפי שקלים. זאת בלי לקחת בחשבון את מה שחברות רבות מתעלמות ממנו בתחשיב – זמן כתיבת התוכן לאתר, החלטה משותפת על עיצוב (כשלכל גורם בתהליך יש תפיסה אחרת לגמרי), תיקונים לאחר השלמת האתר ועוד – תהליך עבודה שיש לו עלות גבוהה ונמשך פעמים רבות, גם בחברות קטנות, מספר חודשים.
מאחר ומדובר בהשקעה לא קטנה, עם ודאות נמוכה לגבי טווח ההשקעה וההחזר שלה, עם תהליך עבודה ארוך, אולי כדאי לבחון חלופות.
מה החלופות ?
אפשרות אחת שעלתה בשנתיים האחרונות היא להשתמש בפלטפורמה של רשת חברתית כדי לבסס פעילות מקוונת. מאחר והפלטפומרה מוכנה והבחירות העיצוביות האפשרויות מוגבלות מאוד, מדובר בתהליך מהיר, קל זול יחסית. אך יש כאן מספר בעיות שחברות שהציעו זאת התעלמו מהן. יש כאן תלות עצומה בגורם חיצוני. על פניו זה נשמע לא כל כך נורא, הרי פייסבוק כנראה תמשיך להיות פה לטווח ארוך. אך הנה דוגמא: האינטרס של גוגל הוא למקסם רווחים. לכן לפני כמעט שנה החליטה לבטל את האפשרות של בעלי דפים להפנות גולשים חדשים ישירות ל"טאבים" – שם ניתן היה לאפשר דפים בצורה חופשית. כתוצאה מכך רק גולשים שמגיעים דרך פרסום בתשלום מופנים לעמודים אלה, והחברות איבדו יתרון גדול מאוד של הנעה לפעולה עבור כל גולשים שהגיעו דרך פעילות ויראלית בפייסבוק או דרך פרסום חיצוני.
עמוד נחיתה
אז אם אתר דורש השקעה גדולה עבור עסקים קטנים ובינוניים וההחזר על ההשקעה לוט בערפל, ומצד שני פלטפורמות חיצוניות הן מוגבלות ומייצרות תלות באינטרסים חיצוניים – האופציה המתבקשת לקחת את זה עמוד עמוד.
עמוד נחיתה הוא דף אינטרנט שנועד להשיג מטרה ספציפית מגולש שהגיע אליו. לרוב עמוד נחיתה ישמש להצגת נושא ממוקד אחד, וינסה למשוך אליו גולשים המחפשים בדיוק את הנושא הנ"ל.
עסקים קטנים יכולים לבחור, במקום להקים אתר איטרנט, להקים עמוד נחיתה. מאחר והוא ממוקד יותר קל לקדם את עמוד הנחיתה באפיקים שונים ולהשיג בידול עבורו בפרסום ברחבי האינטנרט. את עמוד הנחיתה קל להקים – מפני שמדובר בעמוד אחד בודד. לרוב, מאחר ומדובר בהשקעה נמוכה יותר, לרוב תהליכי אישור והחלטות הולכים יותר בקלות.
והעיקר הגמישות….
היתרון גדול של עמוד נחיתה הוא היכולת לשנות דברים בתוך העמוד בקלות ובמהירות – גם מבחינת עיצוב וגם מבחינת תכנים. במקביל, באמצעות כלים מאוד זמינים אפשר לבחון מה עובד בעמוד ומה לא, ולבחון חלופות שונות. הצלחנו? נוכל לשכפל את העמוד למוצרים ושירותים נוספים. לא הצלחנו, ההפסד לא גדול, למדנו בדרך דברים חשובים, ומכאן אפשר להקים עמוד חדש.
לסיכום – הכי חשוב זה לדעת מה הדרך הנכונה לך ולארגון שלך. ואם קשה להחליט יש אנשי מקצוע שיוכלו להתאים לך את הפתרון הנכון ביותר.
שירלי מייזליש, סמנכ"ל שיווק, פורטיסימו סמארט מדיה, שיווק באינטרנט