לרגל ציון שבוע צמבו"ז קבוצת Sodexo ישראל מסבירה את החשיבות, הנתונים וההשפעות של אובדן מזון וכיצד ניתן לחסוך

מתי בפעם האחרונה זרקתם 4000 ₪ לפח וישנתם טוב בלילה?

איילת מרטין, תזונאית ומנהלת תחום אחריות תאגידית, Sodexo ישראל

אף אחד מאיתנו לא היה זורק באופן מודע כסף לפח, אך למעשה כולנו עושים זאת ורובנו לא מודעים לכך. אובדן מזון מתייחס למזון אשר היה מיועד למאכל אדם ומסיבות שונות לא נאכל על ידי האדם.

נהוג להבדיל בין  אובדן מזון המתייחס לאיבודי מזון בשלבי הייצור, עיבוד ושיווק, לבין בזבוז מזון המתייחס להשלכת מזון על ידי הצרכנים.

מוערך כי מעל 30% מכלל המזון המיוצר בעולם אובד ומבוזבז וכי 50% מתוכו הינו מזון בר-הצלה.

לאובדן ובזבוז מזון יש השפעה  ב 3 היבטים עיקריים:

בפן הכלכלי:

הכנתם אוכל ונשארו עודפים שאף אחד כבר לא יאכל וזרקתם לפח – זרקתם כסף. 

תכננתם להכין פשטידה, קניתם במיוחד חומר גלם שנמצא במתכון, אך לא נמצא בסל הצריכה הרגיל שלכם ובסוף לא הכנתם, חומר הגלם התקלקל וזרקתם לפח – זרקתם כסף. 

ראיתם בזמן הקניות מבצע 1+1 ולקחתם 2 אריזות. בפועל מדובר על מוצר שאתם צורכים פעם ב… לא נורא שיהיה במלאי במזווה, נכון? בפועל עבר זמן ואפילו את האריזה הראשונה לא סיימתם והנה עוד מזון שמוצא את עצמו מושלך לפח – זרקתם כסף.

ע"פ דו"ח אובדן מזון והצלת מזון של לקט ישראל בזבוז מזון בצריכה הביתית מוערך ב 4000 ₪ לשנה לכל משק בית. אך בזבוז מזון הוא לא רק כסף שנזרק, אנחנו משלמים עליו עוד בשל ההשפעה על הביטחון התזונתי, מיסוי על פינוי פסולת והתייקרות חו"ג. כל אלה מוערכים ב5550 ₪ למשק בית, כך שההשפעה הכוללת על יוקר המחיה הינה תוספת של כ 9550 ₪ למשק בית בשנה. חשוב לציין כי אי בטחון תזונתי מהווה גורם סיכון לתחלואה כרונית למשק הישראלי 5.2 מיליארד שח בשנה.

בפן החברתי:

על פי דוח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת", בישראל למעלה מ 700 אלף משפחות (22%) חיות באי-בטחון תזונתי ומעל מיליון ילדים (36.1%) נמצאים באי-בטחון תזונתי. לנו יש חובה מוסרית להיות ערים ומודעים לכך ולא לעצום עיניים לנתונים האלו.                               

נוצר בעצם פרדוקס בו דרושים לנו 5.2 מיליארד ₪ על מנת לפתור את בעיית אי-הביטחון התזונתי ושווי מזון בר הצלה בישראל הוא 8.1 מיליארד ₪. כלומר, 20% הצלה מהמזון האבוד תאפשר את סגירת פער אי-הביטחון התזונתי בישראל.

בפן הסביבתי:

לבזבוז מזון ישנה כמובן גם השפעה סביבתית המוערכת בישראל ב 3.9 מיליארד ₪ בשנה.                                                                                 בישראל,  6% מפליטות גזי החממה בישראל הן כתוצאה מאובדן ובזבוז מזון. השפעה סביבתית מתבטאת גם בשחיקה של משאבי טבע כגון קרקע ומים, בבזבוז אנרגיה (בתהליכי הייצור, עיבוד, שיווק, צריכה והשלכה), זמן וכמובן מייקרת מאד את עלויות הטיפול בפסולת. 

גם ברמה הגלובלית, נהוג לומר כי אם בזבוז מזון היה מדינה, הוא היה מדורג שלישי בפליטת גזי חממה.

כשיודעים ומבינים שבזבוז מזון הוא באמת בעיה משמעותית, ברמה הגלובלית הלאומית וגם ברמה האישית, זה ברור שיש לנו אחריות להתייחס לנושא ולפעול למען צמצום אובדן ובזבוז המזון.

לאור כך, בעולם, מצוין מדי שנה ב 29.9 יום להעלאת המודעות לאובדן ובזבוז מזון בחסות ארגון המזון והחקלאות של האו"ם.

לפני 6 שנים יזם ארגון TNS (The Natural Step) את יום צמבו"ז (צמצום בזבוז מזון) שהפך בשנים האחרונות לשבוע צמבו"ז בישראל ומתקיים השנה בין 10-16/3/24, במטרה להעלות את המודעות בקרב הציבור לבעיה של בזבוז מזון. 

כ 20% מצריכת המזון בישראל נעשית במסגרת הסעדה מוסדית (אירועים, כוחות הביטחון, מקומות עבודה, מלונות, בתי-חולים, מסעדות ומוסדות חינוך).  בזבוז מזון במטבחים אלה הינו חלק בלתי נמנע מהפעילות הכלכלית של הזנת כמות גדולה של סועדים ומוערך ב 226 אלף טונות בשנה. מתוך  226 אלף טון, מוערך כי במקומות עבודה קיים בזבוז מזון שעומד על 45 אלף טון המהווים כ – 29%. מוערך כי 17 אלף טון הינו מזון בר-הצלה. 

קבוצת Sodexo הבינלאומית פועלת ב 45 מדינות ונותנת שירות למעל 80 מיליון צרכנים מדי יום מתוך חזון להיות חברה מובילה בעולם באספקת מזון בר-קיימא. אחריות חברתית תאגידית היא אבן יסוד בפעילותה של החברה ומאז הקמתה Sodexo היתה חלוצה בכל הנוגע לקיימות. ב 2009 Sodexo הגיעה אבן דרך משמעותית עם השקת מפת הדרכים לאחריות חברתית תאגידית – "Better tomorrow". במהלך השנים Sodexo יצרה שותפויות עם ארגונים סביבתיים כגון WWF ו international food-waste coalition במטרה לפעול באופן בר-קיימא ולהפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלה. ב 2019 היתה Sodexo מבין החברות הראשונות להציב כיעד את הפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלה ב 34% עד שנת 2025 בתוכנית שאושרה על ידי ה SBTi . על הבסיס האיתן שSodexo יצקה, הציבה כעת יעד שאפתני לאיפוס פליטות פחמן (net zero) עד שנת 2040 ואף זכתה לאחרונה בציון A בדירוג האקלים של ארגון CDP והייתה היחידה בענפה שזכתה בציון זה. אחד המנופים להשגת יעד זה הוא התמקדות בצמצום פסולת המזון. Sodexo הציבה כיעד להפחית 50% מפסולת המזון עד 2025 ע"י פרויקט waste-watch.

בשנה האחרונה השקנו ב Sodexo ישראל, החברה הגדולה בתחום שירותי ההסעדה בארץ, את waste-watch – טכנולוגיה שמאפשרת דיווח וניטור פסולת מזון טרם השלכתו לפח מתוך ראייה שאנחנו מנהלים את מה שאנחנו מודדים. נתוני הדיווח מספקים מידע בזמן אמת ועוזרים להפוך את הבלתי נראה לגלוי ובכך מאפשרים לזהות הזדמנויות להתייעל ולהפחית פסולת מזון ולדייק את ייצור המזון בהתאם לצרכים באתר תוך שמירה על היצע מזון מגוון ועשיר ללקוחותינו. מאז תחילת הפרויקט בארץ, נמנע בזבוז מזון של מעל 2400 ק"ג, המהווה הפחתה של כ 34% בכמות פסולת המזון שהושלכה לפח. בצעד זה הפחתנו פליטה של 17 טון פחמן דו-חמצני. סכום זה הינו שווה ערך להצלת כ 4500 ארוחות. בנוסף למיזם זה, אנו פועלים לצמצום בזבוז מזון ע"י העלאת המודעות לנושא בקרב עובדינו וכן מצילים מזון באמצעות עמותות כגון לקט ישראל ועמותות נוספות.

לדברי נעמה שלו, מנהלת שיווק ואסטרטגיה, Sodexo ישראל: "אנו רואים חשיבות רבה בהטמעת חדשנות טכנולוגית לאורך כל השרשרת, אשר בסופו של דבר משפיעה באופן ישיר על חווית הצריכה של הסועדים. לפני כשנה התחלנו בתהליך הטמעה של מערכת ה waste watch, לצד פעילות נרחבת נוספת להצלת מזון בהתנהלות השוטפת בכלל מסעדות החברה. השינוי החיובי שאנו רואים בשטח הינו אבן דרך ראשונה ואנו מחויבים להמשיך לפעול לצמצום בזבוז מזון למען מחר טוב יותר". 

"בחודש הקרוב נקיים מהלך 360 להעלאת מודעות לנושא צמצום בזבוז מזון מול לקוחות וצרכנים, שיכלול תקשור ישיר לסועדים בקרב כ-100 מסעדות של לקוחות החברה" מציינת שלו,  "בהמשך נעלה עם פעילות סושיאל ברשתות החברתיות וקמפיין העלאת מודעות בהובלתו של השף אביב משה, השף הראשי של Sodexo". 

הנה כמה דרכים פשוטות בהן גם אתם יכולים להפוך למצמב"זים:

  1. לתכנן את התפריט המשפחתי, ללכת לקניות שבעים ולקנות לפי רשימה, תוך העדפה לתוצרת מקומית.
  2. לאחסן נכון, על פי ההמלצות הרשומות על המוצר כדי להאריך חיי מדף.
  3. לבשל בכמות כמה שיותר מדויקת, תוך ניצול מקסימום חומר הגלם.
  4. להציע עודפים לשכנים, חברים או לשים במקרר חברתי באזור מגוריכם.

אולי יעניין אותך

משתתפים בתנועת ''לינק 20'' מבית ''שותפויות אדמונד דה רוטשילד''. קרדיט צילום - ''לינק 20''
BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
אביסרור דירה להשכיר הדמייה
אסטרטגיה שיווקית
מתחם LAGO - חתונת מיכאל וחן - צילום גיא סידי (844)
BOSS חליפה 6589 שח + עניבה 659שח צילום באדיבות המותג (1)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

pizza_box
דר נועה בן -ארויה מילשטיין
משתתפים בתנועת ''לינק 20'' מבית ''שותפויות אדמונד דה רוטשילד''. קרדיט צילום - ''לינק 20''