מגזין
מגזין TheMarker לחודש יולי יוצא היום ומציג את מדד מותגי העתיד בשיתוף מכון המחקר Market Watch בראשות אבינועם ברוג, לאחר מחקר מקיף בקרב 1,600 צרכנים. מדד זה בודק נאמנות אקטיבית של צרכנים, האחראית לא רק ללקוח החוזר אלא גם ללקוח הבא, כלומר מי מהלקוחות גם ימליץ על המותג לחבריו. המדד בוחן 30 תחומים במשק הישראלי ואת המותגים הפועלים בהם- ממזון ומשקאות עד קופות חולים, מבנקאות וכרטיסי אשראי ועד סלולאר ואינטרנט, ממותגי הרכב ועד מותגי החטיפים ועוד.
מדד מותגי העתיד קובע כי מבין חברות הסלולאר, 38.1% ממנויי פרטנר ימליצו על שירותיה לחבריהם, זאת לעומת 22.4% של סלקום ו- 6.7% של פלאפון. כמעט בכל פרמטר כלכלי מדווח פרטנר וסלקום זהות, אך בכל זאת במונחי מותג לפרטנר יש יתרון. חשוב לציין שבעוד שפרטנר איבדה 8.6% ביחס לשנה שעברה, סלקום שומרת על מעמדה.
ברבעון הראשון של 2008 Yes ו HOT לא גייסו לקוחות כלל, אך מדד מותגי העתיד מצביע על עלייה בנכונות של לקוחותיהם להמליץ עליהן. Yes שומרת על הבכורה של השנה שעברה עם נתון משופר- 25.8% ו HOT, אחרי השקעה גדולה בשירות הלקוחות שקנה לו שם רע בציבור משפרת גם היא את התוצאה ועולה מ 0.1% ל 17.4%. ההובלה של Yes מרשימה בעיקר לאור המשבר שחוותה לפני 9 חודשים, כאשר שירותי הלוויין בארץ נפגעו, והסקר מראה כי יצאה מהמשבר מחוזקת.
עוד התגלה מהמחקר כי בשנה האחרונה חלה ירידה דרסטית במדד מותגי העתיד של הבנקים. שיעור הממליצים של דיסקונט צנח מ 27.6% ל 15.5%. גם בבנק הגדול במדינה, לאומי, ירד השיעור בחדות מ 11.5% ל 4.8% בלבד- השיעור הנמוך ביותר בקרב הבנקים. לעומתם, בנק הפועלים שהתמודד השנה עם אחד המשברים הגדולים בתולדותיו זכה לזינוק בכמות הלקוחות המרוצים, מ 1.6% בלבד ל 13.2%. כמו בשנה שעברה, בולט הנתון כי שיעור הממליצים גבוה יותר משמעותית בבנקים הבינוניים, כמו מזרחי טפחות שרשם את השיעור הגבוה ביותר- 34.2%.
לדברי מייקי דגן, עורך מגזין TheMarker, "המדד שלנו מבטא מהפך שחל בעולם הצרכנות והשיווק, והוא העברת הכוח לידי הצרכן. בעידן שלנו, לצרכן יש כוח עצום כמשווק של המותג ויש לו יכולת גדולה מאי פעם להשפיע על צמיחתו או דעיכתו. לכן, חברות מסחריות כבר הבינו שמעבר לזיהוי צרכי הצרכן, עליהן להיות קשובות גם לאידיאלים ולרגישויות שלו. מכיוון שמדובר במדד עתיד, ניתן ללמוד ממנו לאלו מותגים יש פוטנציאל צמיחה גבוה יותר, ביניהם מותג היוגורט החדש של טרה- מולר, תפוזינה של יפאורה תבורי, שמפו הרבל אסנס של פרוקטר גמבל ועוד".
המחקר כלל 1,600 ראיונות. כל מרואיין, בכל אחד מהתחומים שנבדקו, נשאל מהו המותג שהשתמש בו באחרונה או שהוא משתמש בו באופן קבוע. משהשיב הוא נשאל מהי הסבירות שימליץ על מותג זה לחבר, עמית לעבודה או לבן משפחה. הוא התבקש לדרג זאת בין 1 (סבירות נמוכה מאוד) ל7- (סבירות גבוהה מאוד).