מה הטקס של המותג שלך? תובנות מהטרמינל

"הדלתות מנחשות אותי ונפתחות לי מעצמן
אני נכנס לאט עם הרבה טקס בישבן
וכל האינטרקונטיננטליה מדגדגת לי כאן וכאן וכאן"


מאיר אריאל, טרמינל לומינלט




בחיפוש אחר סיפורי שיווק ברחובות ניו יורק


נסעתי לארה"ב במחשבה לאסוף רשמים על שיווק במדינה הכי שיווקית בעולם. צילמתי מודעות ברכבת התחתית עם קופי שאהבתי, לדוגמא:


"קח נשימה עמוקה, נקה את הראש, שכח שאתה כאן, שאתה נושם את אוויר התחתית הזאת. חשוב על הפעם האחרונה שהיית במיטה, על מזרן מושלם שתומך בכל עצם בגוף שלך. רגע, אין לך מזרן קספר? אוי".


אבל זה לא מה שחיפשתי. בדקתי גם מקרוב מכונה להרכבת חבילות בהתאמה אישית של M&M שמייצרת חווית קניה אחרת. ציינתי לעצמי איך מוזיאון גוגנהיים עושה מאמצים למשוך קהל צעיר עם אירועים יוקרתיים לגילאי 40 מינוס לאחר שעות הסגירה, עם די ג'יי והכל, ואיך האופרה מקיימת בכל שנה ערב פתוח לקהל – לא של אופרה, אלא הקרנה של סרט שרק קשור לאופרה. וציינתי לעצמה איך בכל מקום הכל מאוד מונגש לקהל הרחב – מוסבר, מאורגן וברור (מקדונלדס האלופים הבלתי מעורערים בזה). אבל הכל כבר נראה ברור מאליו.


ההשראה השיווקית נחתה רק בישראל…


לא יאומן, אבל את ההשראה האמיתית החליטה להציג את עצמה רק 15 דקות אחרי שמטוס אל על (דווקא הייתה טיסה בסדר – חוץ משעתיים איחור בהמראה, ובלי אירועים עם חרדים) נגע בקרקע וזכה למחיאות כפיים סמליות – כשאני מביט בציפייה, עמוק אל לוע מסוע המזוודות שפולט עוד סדרה של מזוודות, ומקווה שהנה תבוא הגאולה הקטנה ואוכל לצאת ולפגוש את המתוקים שמחכים לי בחוץ. הסתכלתי מסביב, וראיתי שורה ארוכה של אנשים מקיפה את המסוע מכל הכיוונים, ומצפים לרגע המכונן. אז הבנתי…


24 שעות אחורה….


קצת אחורה בזמן… אני משוטט ברחובות ניו יורק בניסיון למצוא אחת מחנויות הצעצועים האחרונות שנותרו במנהטן (עצוב לראות את טויס אר אס סגורה, וזה נושא לפוסט אחר). הגעתי לבריאנט פארק בדיוק בשעות הצהריים, כשכל העובדים לוקחים טייק אווי ומתיישבים בדשא, ובאחת הפינות נערך Reading Room, שם הרצה Soon Yu, על ספרו Iconic Advantage. אז הצעצועים המתינו עוד שעה כהקשבתי לסון מדבר על היתרון העצום של חברות שמפתחות בידול "אייקוני".



את הספר שלו קניתי וגם קיבלתי חתימה, ואותו קראתי אותו בטיסה חזרה, מה שסיפק בסיס להשראה אחרי 12 שעות טיסה.


אם לקצר, כי לספרים מהסוגה יש נטיה למרוח את הברור מאליו, סון מאמין שאסטרטגיית בידול אינה מספיקה כדי ליצור מותג שיחזיק מעמד לאורך שנים ארוכות. הוא חייב להיות אייקוני (ואם אני מנסה לתרגם את זה לעברית הייתי הולך על מיתוג "חריט") – המותג חייב לכלול אלמנט אחד או יותר שמזוהה איתו לחלוטין. תסתכלו על כל BMW, מכל דור, ותראו כמה אלמנטים שלעולם לא ישתנו, הסתכלו על החיפושית– ותראו את אותם פנסים עגולים שמביטים עליכם מאז שנות ה- 20.


ואחד מהמותגים שסון משתמש בהם כדי להמחיש אייקוניות, על אף שאנחנו שוכחים שמדובר במותג, הוא הנצרות. סון מכנה זאת CatholicisemTM– המותג מתאפיין בלוגו מאוד זכיר וברור, שיכול להגיע בכל מיני צורות – עם ישו בלי ישו, אבל הבסיס שלו ברור מאוד ומזוהה בכל מקום בו הוא מוצג. למותג הזה יש גם טקסים ואמונות מוסדרות וברורות – שאי אפשר לטעות בהם. אבל אייקון לא חייב להיות גרפי…


חזרה לשדה התעופה..



אנשים מסתדרים לפני המסוע. ממתינים בשקט מופתי. מצפים, כמוני, בשקיקה לראות את המזוודה שלהם באופק המסתובב. קופצים שרירים כדי לבצע זינוק מיומן במקרה והמזוודה תגיח בהפתעה מכיוון לא צפוי, ואז יאחזו אותה בעוצמה וימשכו, כאילו מדובר בלא פחות מילד שנקרע מזרועותיהם, רק כדי לא לראות את המזוודה מתרחקת אל האופק – לסיבוב נוסף על המסוע. וכל הזמן מרחפת מעל המחשבה על מזוודות שחוו גורל אכזר ומעולם לא הגיעו, ואולי מסתובבות לנצח בשדה תעופה בקצה השני של העולם.


זה טקס כמעט דתי, ואנשים מכורים לו, מצפים לו. הם מרגישים גאווה שהם מכירים את החוקים. הם גם חשים חשש. למעשה כל חווית שדה התעופה היא טקס ברמה דתית, אחרת אי אפשר להסביר איך אנשים שמתעצבנים על שתי דקות עיכוב בתור בסופר מוכנים להמתין במשך חצי שעה לבידוק בטחוני. הם מוכנים לעשות זאת כי מדובר בחלק מהפרוטוקול של טקס הנסיעה לחול – המתנה, גש לכאן, ארזת לבד?, הפחד הלא הגיוני ממה שיקרה אם לא תענה על השאלות לפי הפרוטוקול, ואחר כך הקתרזיס בצ'ק אין.


אנשים אוהבים טקסים מוכרים, הם הופכים לחלק ממותגים.


חזרה לשגרה…


אנשים עומדים בתור, נערכים לשאלות, "לבצבצ? לחצלץ? כמה כמה בדרבי?", ישאל אותם עובד בסביח. הם גאים שהם יודעים את התשובות, את כללי המשחק. אנשים מגיעים לאיקאה, הם ערוכים לסיבוב הקבוע, הם לוקחים עיפרון ודף קטן ורושמים לעצמם את שמות המוצרים והקוד שלהם. אין דרך אחרת, אין קיצורי דרך, יש תהליך שצריך לעבור בקניה הזאת. עוברים בקפיטריה – צ'ק, עוברים בצעצועי ילדים – צ'ק, בסוף תיקח עגלה ותמצא את המוצרים בעצמך. הפרוטוקול קשיח, המשחק מוכר למי שחזר לחנות, הוא מאתגר לראשונים. יש נקנקיות בסוף, יספרו המשופשפים.


אנשים מכבדים טקסים וטקסיות. הטקסיות יכולה להיות בצד של הלקוח, או בצד של המוכרים, כמו בשירותי שרברבות בארה"ב שאמצו פריסה של שטיח אדום ליד אזור העבודה ונעילת מגן לסוליות. במזנון של אייל שני יסחטו עגבניה מעל כל מנה (עדיין עושים את זה?), שלא לדבר עם הטקסיות במקדשים של אפל.


טקסיות יכולה לבוא בצורת ברכה קבועה, שאלות, חסם שיש לעבור בדרך לקניה או הפתעה שמתקבלת בסיום הקניה, והיא הופכת לחלק מהמיתוג האייקוני/חריט של העסק.


מכירים עוד דוגמאות לטקסים שנחקקו במותג? נשמח לשמוע ולשלב בהמשך… (כתבו לנו בפייס)



* דן מייזליש הוא עורך Allmarketing

אולי יעניין אותך

 משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח