התופעה המוכרת כל כך של הדודה שחייבת לקחת מהשולחן את סידור הפרחים "כדי שתהיה מזכרת" מתחילה לחלוף מהעולם, ויותר ויותר בעלי שמחות מעניקים לאורחיהם מזכרות מהאירוע. מבדיקה שערכה חברת המחקר CIA-קרדיט אינפורמיישן אסוסיישן מקבוצת גאון שוקי הון עולה כי בכ-15% מאירועי השמחה: חתונות, בר ובת מצוות ובריתות מעניקים בעלי השמחה לאורחיהם מזכרת. בשוק השמחות הישראלי בו נערכים מדי שנה כ-140,000 אירועים בכ-900 אולמות וגני אירועים מדובר בענף מתפתח המגלגל כיום למעלה מ-20 מליון ₪ בשנה.
על פי הבדיקה שערכה קרדיט אינפורמיישן אסוסיישן המתמחה במוסר תשלומים צרכני ועסקי עולה כי האירועים הפופולריים ביותר להזמנת מזכרות הם החתונות: 80% מהמזכרות שנרכשות הן עבור חתונות. מהנתונים עולה כי בכ – 20% מהחתונות מחולקות מזכרות, בכ – 10% מבר ובת המצוות ורק ב – 5% מהבריתות. בסה"כ מתקיימות בארץ, מד שנה, כ – 30,000 חתונות, כ – 50,000 בר ובת מצוות וכ – 62,000 בריתות. מכיוון מרבית החתונות נערכות בתקופת הקיץ, שוק המזכרות לאירועים נמצא כעת בשיא פעילותו.
יש לציין, כי בארצות אירופה וארה"ב המנהג פופולארי הרבה יותר מאשר בישראל. בארצות אלו נהוג לתת מזכרת כמעט בכל אירוע זהו חלק בלתי נפרד מארגון אירוע שמחה. בישראל המנהג עדין לא הושרש כפי שבארצות אחרות.
מהבדיקה שערכה CIA עולה כי עלות ממוצעת למזכרת נעה בין 2-20 ₪ בממוצע. המזכרות הזולות יותר הן סוכריות, שוקלדים, עם או בלי הטבעת שם בעלי השמחה, פרחים ומחזיקי מפתחות שיעלו עד 5 ₪ למזכרת. מזכרת יקרה קצת יותר, אך פופולרית לא פחות, היא בקבוקי יין עם תוויות אישיות בעלות ממוצעת של 15 ₪ לבקבוק. על פי הבדיקה עולה כי עלות ממוצעת למזכרת עומדת על כ-7 ₪. מכיוון שבאירוע ישראלי ממוצע משתתפים כ-300 אורחים, מדובר על הוצאה נוספת של למעלה מ-2,000 ₪ לאירוע.
דתיים בהשוואה לחילוניים
מנתוני CIA עולה כי קיים שוני במגמות השולטות במגזר הדתי והחרדי לעומת המגזר החילוני. במגזר החילוני המזכרות הפופולריות יותר הן השוקולדים הסוכריות ומחזיקי מפתחות. במגזר הדתי והחרדי המזכרות המקובלות הן מוצרי יודאיקה למיניהם כגון ברכונים לברכת המזון, ספרי קידוש, ספרי תהילים, ברכות על קלף, נרות, כיפות ובקבוקי יין. כמו כן ניתנות מזכרות בהקשר לחגים קרובים כגון מגילת אסתר, מחזורים לחגים וכו'. עוד עולה כי חלוקת מזכרות פופולרית פי 2 יותר במגזרים הדתי והחרדי.
בכל המגזרים, ב-90% מהמקרים מי שמחליטה איזו מזכרת לקנות היא האשה.
טרנדים
2 טרנדים של מזכרות תפסו תאוצה בשנתיים האחרונות: קריקטורות ומגנטים. הקריקטוריסטים המובילים מסוגלים לצייר עד 100 קריקטורות של האורחים במהלך האירוע. הקריקטוריסט מקבל סכום קבוע מבעל השמחה ובנוסף גם טיפים מהאורחים שצויירו. המגנטים, ובהם פרטי האירוע, מקובלים גם כמזכרת בטרם האירוע ונשלחים עם ההזמנה על מנת שיודבקו על המקרר ויזכירו את עצם קיומו.