לא אחת עולה השאלה: "יש לי רעיון נהדר חדש, מהיכן להתחיל, מה צריך לעשות?". ובכן, ברוכים הבאים לעולם היזמות. אתם נמצאים בשלב הראשון בתהליך היזמות – שלב הניצוץ. ואיך ממשיכים הלאה?
הנה "מפת השלבים" שתעשה לכם סדר בדברים ותעזור לכם להבין היכן אתם בתהליך היזמות. מה ביצעתם עד כה ומה עוד עומד לפניכם…
את תהליך היזמות אנו מדמים לתהליך של תחילת טיסה, שמתחיל בשלב הניצוץ (ההתנעה), המדמה את שלב הרעיון העסקי הגולמי, ומסתיים בשלב הנסיקה המדמה את הצמיחה של העסק. השיוט בגובה הטיסה, המגיע לאחר הנסיקה, מדמה את הפעילות השוטפת של העסק הבוגר ומן הסתם כבר לא שייך לתהליך היזמות…
השלבים בתהליך היזמות
ניצוץ –> בדיקה –> תכנית –> האצה –> המראה –> נסיקה
בכל אחד מהשלבים יש להגיע להחלטה האם ממשיכים בתהליך או נוטשים אותו (החלטת Go/NoGo).
1. שלב הניצוץ. זהו השלב הראשון בו למעשה "נדלק" לנו רעיון חדש או זיהינו הזדמנות עסקית מעניינת, בין אם באופן שיטתי ומסודר ובין אם באופן אקראי. לדוגמא, יזם צעיר, יוצא קומברס, שזיהה צורך בקרב חבר'ה צעירים שרצו לקבל מידע על דירות להשכרה ללא תשלום ודמי תיווך… (לימים הפך הרעיון הגולמי הזה לאתר "הומלס" הידוע). דוגמא אחרת היא יזם שפעל בתחום התקשורת ואחיו (הרופא) נחשף לעולם ההימורים באינטרנט בוועידה מקצועית, יחד פנו שני האחים לבדיקה של נושא אקזוטי זה (לימים הפך הרעיון לאתר ההימורים באינטרנט 888 שהונפק בשווי של כמיליארד דולר).
2. שלב הבדיקה. בשלב זה מבצעים בדיקת היתכנות (Feasibility Study) שיטתית לרעיון העסקי שעלה לנו במטרה לדעת האם זהו "עוד רעיון" או באמת רעיון עם פוטנציאל עסקי אמיתי שיכול להתאים לנו. בשלב זה אנו מבצעים בדיקות ראשוניות בכמה אספקטים – שיווקי, טכנולוגי, תפעולי, וכלכלי – וזאת על מנת להגיע למסקנה חשובה האם להמשיך מנקודה זו ולהתחיל להשקיע משאבים משמעותיים יותר או לוותר על הרעיון ולהתגלגל לרעיון הבא… יזמים רבים אכן מבצעים את בדיקת ההיתכנות, אבל לא באופן שיטתי ומובנה. כמו כן, פעמים רבות בדיקת ההיתכנות "נטמעת" בשלב של התכנית העסקית (השלב הבא של התהליך) כאשר חלק ממטרות התוכנית העסקית מוגדרות כ"בדיקת היתכנות למיזם".
3. שלב התכנית. בשלב זה מבוצע תכנון עסקי לרעיון / לעסק שבסיומו מגיעים לתכנית עסקית שמטרותיה הן לרוב גיוס הון, בדיקת כדאיות העסק ותכנון עסקי מסודר למימוש העסק. תהליך התכנית העסקית הוא תהליך משמעותי וחשוב בתהליך היזמות וכולל ניתוח של השוק, הגדרת המודל העסקי, תכנון אופרטיבי ותכנון פיננסי מפורט.
4. שלב ההאצה. שלב זה כולל את כל התארגנות ו"איסוף משאבים" לקראת הקמת העסק (בדומה לשלב ההאצה לקראת המראה…) כולל גיוס מימון מהון עצמי של היזמים או ממשקיעים, גיוס העובדים הדרושים לפעילות, רכישת טכנולוגיה אם צריך וכד'.
5. שלב ההמראה. זהו שלב המקביל לשלב הקמת העסק על כל הפעולות הכרוכות בו – הסכם מייסדים במקרה אחד, ייסוד והקמת החברה בשלבים מתקדמים יותר, חוזי העסקת עובדים, שכירות של משרדים, פתיחת חשבון בנק עסקי ועוד פעילויות הקשורות באופן ישיר להקמת החברה ותחילת ההפעלה שלה.
6. שלב הנסיקה מדמה את השלב של הצמיחה המהירה של החברה לאחר הקמתה. צמיחה זו מאפיינת חברות יזמיות רבות בשלבי היזמות שלהן. בשלב זה מבוצע ניהול שוטף של החברה "מוטת הצמיחה" כגון שיווק אגרסיבי, ניהול יצירתיות וחדשנות, גיוס עובדים נוספים, גיוס הון נוסף (במקרה של חברת סטארט-אפ) ועוד.
* פורטל היזמות תרמיקס (www.termiks.co.il) מקבוצת ט.א.ל. לתגובות: , termiks@termiks.co.il