עולם הפרסום החכם: מודל למדידת תוצאות (חלק ב')

סדרת המאמרים מובאת באמצעות יוסי כהן, דוקטורנט לפסיכולוגיה שיווקית מחברת שיווק מדעי המתמחה בייעוץ שיווקי בגישה הוליסטית לעסקים.
לאתר החברה:
https://www.jconline.co.il/


(לקריאת המודל הקודם בסדרה: AIDA)



רקע:
בשנת 1961 פיתח
RUSSEL COLLEY את מודל הפרסום DAGMAR.


מטרת המודל הייתה לאפשר פיתוח של מטרות פרסומיות ומדידת התוצאות.
שם המודל הנו :
Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results- DAGMAR.’



כלומר המודל איננו מתייחס אך ורק לעיצוב הפרסומת אלא מציע מדידה של תוצאות הפרסום.


רבים מתייחסים למודל זה כמודל פחות פרגמטי ממודל AIDA (אשר נסקר כאן שבוע שעבר)



מודל שני לפרסום מודל DAGMAR:


המודל מציע שהצרכן חייב לעבור 4 שלבים


השלב הראשון הנו שלב קוגנטיבי, הצרכן צריך לעבור ממצב של חוסר מודעות למצב של מודעות לגבי המוצר או השירות.


בשלב השני, כלומר הצרכן עובר משלב של אי הכרות אם המוצר ואו השירות למצב של הכרות עם המוצר ואו השירות וכן מבין את יתרונות ומעלות המוצר ואו השירות.


בשלב השלישי הבנת התפיסה של הצרכן מתעצמת בהשוואה למוצרים ואו שירותים מתחרים בתחום.


השלב הרביעי הנו שלב האמונה, בשלב זה הצרכן עושה את הפעולה לרכישת המוצר.



ישנם שלושה חלקים לעבודה עם מודל פרסום DAGMAR.
• החלק הראשון הוא להגדיר את מטרות פרסום, כך שניתן למדוד תוצאות ולכן יעילות קמפיין.
• חלק השני של המודל מורכב מארבעה שלבים שלקוחות עוברים לפני שהם קונים מוצר או שירות. ארבעת השלבים במודל פרסום
DAGMAR הם: מודעות, הבנה, אמונה ופעולה.
• החלק האחרון הוא למדוד תוצאות פרסום.


בואו ננסה להבין את השלבים של המודל דרך יצירת פרסומת.



שלב 1: מטרות פרסום והגדרות:
חשוב להבין ש
DAGMAR נועד לקביעת מטרות פרסום ולא מטרות שיווק כלליות יותר.
אלמנטים של מטרת פרסום טובה כוללים להיות משימה כתובה או בריף, מדיד הכוללת נקודת התחלה, קהל מוגדר, ומגבלת זמן.
כדי למדוד את יעילות הפרסום של העסק המפרסם או מנהל השיווק חייב לדעת את מצבו הנוכחי של העסק לפני תחילת פרסום ולאחר שמסע הפרסום הסתיים.
משמעות הדבר היא שהמפרסם צריך לדעת לפני מסע הפרסום נתונים כגון מודעות, הבנה ואמונה במוצר ואו בשירות וכן להשתמש בכלי מדידה שיספק את אותם הנתונים לאחר סיום הפרסום. זה עוזר לקבוע יעדים מציאותיים לקמפיין. לדוגמה, כדי להגביר את המודעות למוצר בין 10% ל 35%.




שלב 2: מודעות, הבנה, אמונה, פעולה.
חלקו השני של מודל
DAGMAR מנסה להסביר את התהליך ללקוחות לעבור לפני שהם קונים מוצר. התהליך הוא כדלקמן:
1. הצעד הראשון בפרסום הוא להעלות את המודעות של המוצר. אם לקוחות לא יודעים שהמוצר קיים אז הם לא קונים את המוצר, על מנת להבטיח שמסע פרסום יהיה יעיל, חיוני, לזהות את קהל היעד לקמפיין – לא כולם יהיה מעוניין בכל מוצר.
2.
Comprehension הוא הצעד הבא והמטרה היא שהלקוחות יבינו מה המוצר יעשה עבורם. פרסום שמסייע ללקוח להבין את היתרונות ותכונות של מוצר מסוים יגדיל ההבנה על המוצר.
3.ברגע שלקוח מודע ומבין את מוצר, נעבור לשלב בניית אמונה וגישה חיובית למוצר, השלב הבא. בשלב זה ננסה לשכנע את הלקוחות לאמץ גישה חיובית למוצר. כלומר אנו מבקשים מהלקוחות הרבה יותר מהבנת היתרונות. מדוע לקוח צריך לקנות את המוצר המסוים הזה מהחנות המסוימת הזאת.


4.Action. כל העניין של שיווק ופרסום לעסק הוא לייצר הכנסות. כלומר, הלקוח חייב לקנות – או, לנקוט בכל פעולה שהיא צעד לקראת קנייה. לדוגמה, ביצוע שיחת טלפון, רכישה בחנות, לשלוח את לקבלת מידע נוסף, וכו '
הבנה בעולם השיווק, התנהגות צרכנים והשפעות קוגניטיביות תעזור לייצר מסע פרסום יעיל יותר.


שלב 3: מדידת יעילות הפרסום.
בשלב אחד של מודל הפרסום
Dagmar, מטרות הוקמו עבור הקמפיין. השלב האחרון הוא למדוד את התוצאות ואת האפקטיביות של הקמפיין על ידי הערכה אם המטרות היו נפגשו או לא. זה עשוי לדרוש סקר אחר למדידת רמות הבנת מודעות והרשעה.


יישום:
בואו וננסה ליישם את המודל לפרסום.


נניח כי אנו חברה המוכרת ציוד משרדי לחברות ויחידים ועכשיו אנו מעוניינים להגדיל את בסיס הלקוחות שלנו.
שם החברה, שם המותג.



נכתוב בריף מתומצת:


מטרת הקמפיין הנה להגדיל את ה DB (דאטה בייס) שיש לארגון שלי.


אני פונה רק לבעלי עסקים וחברות.


המדיה הנבחרת הנה פייסבוק, גוגל אד וורדס.


עלות פר לקוח חדש 100 ₪.


תקציב מדיה 6000 ₪ .
תקציב קד"מ 3000 ₪ (מקלדת אלחוטית)


גידול משוער: 90 לקוחות חדשים.


מדידה: חשיפה והמרה לפי מערכות קיימות, פייסבוק, אד וורדס.
ניתן לשתול קוד המרה בדף נחיתה.


מודעה:


בעל עסק, השתתף בסקר קצר וזכה במקלדת אלחוטית מפוארת מתנה.
סקר:
1. האם רכשת ציוד חדש לעסקך בשנה האחרונה.


2. האם הציוד הקיים בעסקך למעלה משלוש שנים?


3. האם יש לך תקציב קבוע לציוד משרדי?


4. האם אתה רוכש את הציוד מספק קבוע?



שם מלא_____ תפקיד בארגון________ שם העסק______ שנת הקמה________ אתר הבית________



כל משתתף יקבל בצורה אוטומטית מייל עם קופון זכייה ועליו כתוב:


מנהל יקר שלום רב,
תודה שהשתתפת בסקר שלנו, אנו מחברת שם המותג מאמינים ביחס אישי, מחירים נוחים ואספקה בזמן.
אנו פועלים במשק הישראלי מעל עשור שנים ומשרתים בהצלחה למעלה מ 500 ארגונים כמוך.


אנו נגיע להעניק לך מקלדת אלחוטית מפוארת ונשמח לבדוק אם נוכל לעזור לך במילוי צרכיך המשרדיים.


דע לך: אנו החברה היחידה אשר מתחייבת לאספקה תוך 90 דקות!



תרשים קמפיין:







תוצאות ומשמעות התוצאות:


על מנת לעסוק בתוצאות ומשמעות התוצאות נניח כי קיבלנו את התוצאות הבאות:


מעלות משולבת של 9000 ₪ (6,000 עבור המדיה + 3,000 עבור ההטבה) קיבלנו 82 פניות לDB שלנו, לא רחוק מהגדרת מטרות הקמפיין.


החשיפה הייתה מול 150,000 איש, לחצו על המודעה 680 אנשים (קליקים) ומילאו את הטופס 82 איש, אשר קיבלו גם את המתנה שלנו, כלומר 0.45 אחוז הגיבו למודעה שלנו, תוצאה נמוכה, 12 אחוז לעומת זאת המרו ונרשמו, תוצאה סבירה.
עלות פר נרשם 109 ₪, לא חרגנו כמעט מתקציב עלות הלקוחות החדשים שלנו.
עכשיו על ידי שימוש בתרשים 1, אנו צריכים לפנות ללקוח לקבוע פגישה על מנת להעניק לו את ההטבה וכמובן לנסות ולהניע אותו לפעולת קניה חוזרת ונשנית אצלנו.
כמובן, שעל ידי שימוש במייל מסחרי חודשי נוכל להבטיח גירוי מתמשך לפעולה של תוצאה.


כמובן, שעל ידי מחקר איכותני בשלב הפגישה מול הנרשם, נוכל לקבל משמעות עמוקה יותר לגבי סיבות ההצטרפות, צורך קיים אצל הלקוח , תפיסת איכות, מודעות, הבנה, אמונה ופעולה( כפי שמציע המודל.)

נתונים אלו יעזרו לנו לשפר את הקמפיין הבא שלנו וליצור ידע ייחודי לארגון.






מאת יוסי כהן
הכותב הנו דוקטורנט לפסיכולוגיה שיווקית מחברת שיווק מדעי המתמחה בייעוץ שיווקי בגישה הוליסטית לעסקים.
לכל שאלה בתחום השיווק, הנעת עובדים, הכשרת אנשי מכירות ניתן לפנות ישירות ליוסי כהן – 0544205789


לאתר שיווק

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח